19 اردیبهشت 1402
67

کاخ سفید اعلام کرد آمریکا تحریم‌ها علیه سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

آمریکا تحریم‌های سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کرد
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته تا تحریم های یک جانبه علیه رژیم سوریه را بار دیگر برای یک سال دیگر تمدید کند.

براساس این گزارش، این تصمیم به قوانین پابرجای محدودکننده متعددی ارجاع می کند که از سوی واشنگتن علیه دمشق از سال 2004 تا 2012 اعمال شده است.این محدودیت ها به طور خاص شامل مسدودشدن دارایی های افراد خاص و نهادهای قانونی و ممنوعیت صادرات کالاها و خدمات خاص آمریکایی به سوریه است.

جو بایدن در این باره گفت: من وضعیت ملی کشور در قبال سوریه با توجه به اقدامات دولت سوریه، برای یک سال دیگر تمدید می کنم.

وی تصریح کرد واشنگتن تغییرات سیاسی و اقدامات دولت سوریه را در تصمیم گیری برای ادامه یا انقضای این وضعیت ملی در آینده، به دقت مورد توجه قرار خواهد داد.

کارین ژان پیر سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت دوباره سوریه به اتحادیه عرب اظهار کرد تحریم های آمریکا علیه سوریه ادامه خواهد یافت و واشنگتن روابط خود را با دمشق عادی نخواهد کرد.

وی تصریح کرد ما با دوستان و شرکای خود درباره فعالیت ها و طرح های آنها در این باره مذاکره می کنیم و این موضوع را به وضوح بیان می کنیم که ما روابط خود با دمشق تحت ریاست جمهوری بشار اسد را عادی نمی کنیم. آنها درباره پیامدهای تحریم خطر نمی کنند.   

این در حالی است که وزیران خارجه اتحادیه عرب روز یکشنبه با بازگشت سوریه به این اتحادیه بعد از 12 سال تعلیق و ناکامی این کشورها در براندازی نظام سوریه موافقت کردند.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت که وزیران خارجه کشورهای اتحادیه عرب با واگذاری کرسی سوریه به این کشور بعد از 12 سال موافقت کردند.

اتحادیه عرب نیز در نشست پایانی خود در قاهره اعلام کرد مشارکت هیات‌های سوری در نشست‌های شورای اتحادیه عرب از سرگرفته می‌شود.

وزارت خارجه سوریه با استقبال از نشست فوق العاده اتحادیه عرب در سطح وزیران خارجه در قاهره و اعلام رسمی بازگشت سوریه به این نهاد پس از دوازده سال در بیانیه‌ای اعلام کرد: رویکردها و تحولات مثبتی که در حال حاضر در جهان عرب جریان دارد، به نفع تمام کشورهای عربی و تحقق ثبات و امنیت و رفاه ملت‌هایش است.

در همین حال «ودانت پاتل» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: سوریه استحقاق بازگشت به اتحادیه عرب را در برهه فعلی ندارد.

او همچنین ادعا کرد که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه پس از جنگ داخلی در این کشور شایستگی عادی سازی روابط را ندارد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن می‌داند که شرکایش به دنبال تماس مستقیم با رئیس‌جمهوری سوریه برای اعمال فشار بیشتر جهت حل بحران این کشور هستند.

خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» نیز در گزارشی نوشت که تصمیم اتحادیه عرب در نادیده گرفتن ملاحظات واشنگتن و بازگرداندن سوریه به این اتحادیه، نشان دهنده کاهش نفوذ آمریکا در منطقه است.  

اتحادیه عرب آبان سال 90 (2011) دولت سوریه را به سرکوب مخالفان متهم کرد و با هدف حمایت از مخالفان، عضویت این کشور را در این اتحادیه لغو کرد . این اتحادیه قصد داشت که در گام بعدی کرسی سوریه را به مخالفان واگذار کنند.

موافقت اتحادیه عرب با بازگشت سوریه به این اتحادیه در حالی دیروز یکشنبه صورت گرفت که طی ماه اخیر برخی رسانه‌های غربی نوشته بودند که قطر، مغرب و کویت مخالف این بازگشت هستند و شروطی را در این باره گذاشته‌اند.

خشم آمریکا از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
بشار اسد و همتای الجزایری درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب رایزنی کردند
عطوان: بازگشت به اتحادیه عرب نتیجه 12 سال مقاومت ملت سوریه است

انتهای پیام/


https://hirna.ir