23 آذر 1401
210

خشم و عصبانیت مردم پرو علیه دولت این کشور، به مناطق روستایی و حاشیه‌ای نیز کشیده شد و شمار قربانیان اعتراضات هم افزایش یافت.

افزایش شمار قربانیان اعتراضات در پرو به ۷ نفر
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، خشم و عصبانیت مردم پرو از دولت کشورشان، به رغم کشته شدن شماری از معترضان طی اعتراضات چند روز گذشته، شدت گرفته و این خشم و اعتراض به مناطق حاشیه‌ای و روستاها نیز کشیده شد.

ساکنان مناطق روستایی و فقیر معتقدند، دولت پرو و اعضای پارلمان، ثروتمندان جامعه هستند و زندگی بسیار خوبی دارند و هر کاری که بخواهند انجام می دهند. آنها بر این باورند که رای ساکنان شهرها و مناطق کوچک و فقیر برای آنها اهمیت ندارد و تنها آرای ساکنان شهر لیما پایتخت پرو مهم است و شمارش می شود. و این بی عدالتی برای تمام مردم پرو است.

معترضان مناطق روستایی و حاشیه‌ای از دینا بولوارته رئیس جمهور جایگزین کاستیلو خواستند تا به سرعت از مقام خود استعفا داده و انتخابات عمومی را برای معرفی رئیس جمهور جدید و اعضای جدید پارلمان به زودی برنامه ریزی کند. آنها همچنین خواستار آزادی کاستیلو شدند.   

پدرو کاستیلو رئیس جمهور پرو هفته گذشته پارلمان این کشور را منحل کرد و سعی داشت انتخابات مجدد برگزار کند اما اعضای پارلمان اقدام کاستیلو برای انحلال پارلمان را «کودتا» توصیف و اعلام کردند او دیگر رئیس جمهور نیست و سپس منابع خبری اعلام کردند که کاستیلو توسط پلیس پرو بازداشت شده است.

در پی دستگیری کاستیلو، صدها نفر از طرفداران وی عمدتا در جنوبی این کشور، از هفته گذشته در اعتراض به این اقدام، برخی بزرگراه‌های اصلی این کشور از جمله شاهراه ارتباطی بین پرو و شیلی را مسدود کرده و دهها تن از رانندگان اتوبوس و کامیون نیز دست به اعتصاب زده‌اند. بسیاری از طرفداران وی نیز در خیابان ها دست به راهپیمایی اعتراضی زده و خواستار آزادی کاستیلو شدند.

این در حالی است که دادستان کل پرو این رئیس جمهور چپ گرا را متهم به خیانت و شورش کرد و این اتهامات ممکن است او را بین 10 تا 20 سال به زندان بیاندازد.

به دنبال استیضاح و برکناری رئیس جمهور پرو، معاون وی خانم دینا بولوارته 60 ساله به عنوان رئیس جمهور این کشور سوگند یاد کرد. وی همچنین در بحبوحه اعتراضات در این کشور، اعضای کابینه جدید خود را معرفی کرد.

در همین حال خانم بولوارته روز گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که به جای آنکه تا پایان دوره ریاست جمهوری کاستیلو یعنی تابستان 2026 در قدرت بماند، تصمیم دارد انتخابات سراسری را در آوریل 2024 برگزار کند. وی همچنین در این سخنرانی، به علت شدت گرفتن درگیری ها در مناطق اطراف لیما، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

بولوارته اظهار کرد وظیفه من به عنوان رئیس جمهور جایگزین در شرایط دشوار فعلی ارزیابی و بررسی منافع و نگرانی های اکثر مردم پرو است.

طرح رئیس جمهوری برای تصویب به کنگره ارائه می‌شود تا در "روزهای آینده" به تصویب برسد.

در همین حال، اعتراض‌ها به استیضاح و دستگیری کاستیلو از دو روز پیش در سراسر پرو به ویژه در مناطق شمالی شدت گرفته است و شمار کشته شدگان از 2 نفر به 7 نفر افزایش یافت.

همچنین معترضان به عزل پدرو کاستیلو رئیس جمهوری سابق پرو روز گذشته با آتش زدن لاستیک و چوپ باند این فرودگاه را بستند.

آنها خواستار برگزاری انتخابات جدید و استعفای دینا بولوارته رئیس جمهوری جایگزین کاستیلو هستند.

پلیس پرو در مقابله با تظاهرات کنندگان که باند فرودگاه را بسته بودند، گاز اشک آور به سمت جمعیت پرتاب کرد و درگیری خشونت آمیز بین معترضان و نیروهای امنیتی شکل گرفت.

کشور پرو درگیر بحران های سیاسی متعددی بوده و طی 6 سال گذشته، 6 رئیس جمهور داشته است. پدرو کاستیلو سال گذشته در جریان انتخابات سراسری و در رقابت با کیکو فوجی موری دختر آلبرتو فوجی موری رئیس جمهور بدنام سابق پرو، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده بود.

معترضان یک فرودگاه مهم در پرو را بستند
اعتراض‌ها برای تغییر دولت در پرو 2 کشته بر جای گذاشت
رئیس جمهور جدید پرو کابینه خود را معرفی کرد

انتهای پیام/


https://hirna.ir