23 آذر 1401
245

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه رایزنی‌های مسکو و واشنگتن درباره چگونگی کار سفارتخانه‌ها، گفت: طرف روسی به اقدامات غیردوستانه آمریکا علیه دیپلمات‌های روس، از جمله خروج اجباری آنها در ماه ژانویه، بر اساس اصل «چشم در برابر چشم» پاسخ می‌دهد.

ریابکوف: روسیه به اقدامات آمریکا در قبال دیپلمات‌های روس پاسخ مشابه خواهد داد
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی ریابکوف"، معاون وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، سه شنبه، در جمع خبرنگاران درباره خروج اجباری گروهی از دیپلمات‌های روس از ایالات متحده در اول ماه ژانویه اظهار نظر کرده و یادآور شد که مسکو به اقدامات غیردوستانه آمریکا علیه دیپلمات‌های این کشور، بر اساس  اصل «چشم در برابر چشم» پاسخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: «اقدامات تلافی جویانه طرف روسی به محض دریافت درخواست خروج کارکنان سفارت فدراسیون روسیه اعلام شد. وزارت خارجه روسیه از نزدیک بر خروج کارکنان آمریکایی مطابق با الزامات مقامات مسکو نظارت دارد. من فعلاً قصد ندارم بگویم چه تعداد از دیپلماتهای آمریکایی در ابتدای سال یا در ماه ژانویه مسکو را ترک خواهند کرد، در کل این مسئله مهم نیست. همه چیز  تحت کنترل بوده و  هیچ بی توجهی از سوی ما به این گونه توطئه ها وجود نداشته و تمامی مسائل تحت کنترل دقیق و بسیار واضح است.»

ریابکوف یادآور شد که اکنون تقریباً غیرممکن است که بتوان زنجیره ای که از آن مجموعه کاهش کارکنان دیپلماتیک، اخراج متقابل و رد اعتبارنامه آغاز شده، بار دیگر به هم متصل کرد. به گفته وی، آمریکا فعالیت نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور را به یک ابزار فشار سیاسی علیه مسکو تبدیل کرده است.

لازم به یادآوری است که در اول ماه ژانویه، گروه دیگری از دیپلمات های روسیه متشکل از 30 نفر که واشنگتن به آنها دستور خروج از کشور را داده بود، باید خاک ایالات متحده را ترک کنند. همانطور که آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه چند روز قبل اعلام کرد، آمریکایی ها به سیاست خود در راستای کاهش حضور دیپلماتیک روسیه در ایالات متحده ادامه می دهند.

ریابکوف: رایزنی با ایالات متحده در استانبول مفید و البته دشوار بود

در همین رابطه، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو به واشنگتن پیشنهاد داده که سقفی برای تعداد کارکنان سفارتخانه ها تعیین کند. وی توضیح داد که این مسئله یکی از موضوعات مهم رایزنی انجام شده بین روسیه و آمریکا در استانبول بود که روز جمعه 9 دسامبر انجام شد.

سرگئی ریابکوف به خبرنگاران گفت:  ما چیز دیگری را پیشنهاد دادیم: ما پیشنهاد می‌کنیم که این روند متوقف شود و مثلاً با تعیین سقف مشخصی برای پرسنل موافقت کنیم که  ما و آمریکایی‌ها به ترتیب برای خود سطحی تعیین کنیم که در کدام حوزه کاری به چند نفر دیپلمات نیاز داریم.» 

به گفته ریابکوف، این پیشنهاد فدراسیون روسیه هنوز پاسخی از سوی ایالات متحده دریافت نکرده است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در عین حال یادآور شدکه رایزنی های انجام شده در استانبول مفید، ولی دشوار بود. وی توضیح داد که طرفین نتوانستند در مورد مسائل اصلی مربوط به عادی سازی کار سفارتخانه ها پیشروی کنند، اما کار طرفین ادامه خواهد داشت.

روز جمعه، 9 دسامبر، رایزنی هایی در استانبول در خصوص چگونگی ادامه فعالیت سفارت های روسیه و آمریکا در دو کشور انجام شد. همانطور که ریابکوف توضیح داد، تماس ها با ایالات متحده در این زمینه پس از یک مکث طولانی از سر گرفته شد. در این نشست قرار بود در خصوص مسائل فنی کار سفارت ها، مشکلات روادیدی و سایر مسائل بحث شود.

ریابکوف چند روز قبل نیز یادآور شد بود که روسیه علاقه ندارد که تماس ها بین مسکو و واشنگتن به قطع روابط دیپلماتیک منجر شود.

توضیح ریابکوف درباره علت خروج موقت تأسیسات روسیه از پیمان استارت
دیدار مدیر سیا با رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه در آنکارا

هنوز هیچ تماسی بین روسیه و آمریکا درباره مبادله زندانیان پیش بینی نشده است

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که در حال حاضر هیچ تماسی بین روسیه و ایالات متحده در خصوص ادامه مبادله زندانیان بین دو کشور انتظار نمی رود. 

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات مقامات واشنگتن مبنی بر اینکه طرفین در این هفته درباره امکان مبادله پل ویلان، آمریکایی محکوم شده در روسیه، رایزنی ادامه خواهد یافت، گفت: «من نمی دانم آنها [آمریکایی‌ها] چه چیزی در ذهن دارند.  طبق اطلاعات من، هیچ تماسی در خطوطی که من در مورد این موضوع می دانم، مورد انتظار نیست.»

معاون وزیر امور خارجه افزود: ما هز ار چند گاهی در سطوح مختلف با آمریکایی‌ها تماس داریم، ولی مذاکره درباره تبادل زندانیان توسط افرادی انجام می‌شود که از قبل در این زمینه فعالیت داشتند.

تبادل زندانیان بین آمریکا و روسیه

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات روسیه و ایالات متحده در این هفته رایزنی هایی در سطح عالی درباره احتمال مبادله پل ویلان آمریکایی خواهند داشت.

انتهای پیام/


https://hirna.ir