18 اردیبهشت 1402
87

مشاوران رئیس جمهور آمریکا به همراه مشاور امنیت ملی این کشور امروز به فلسطین اشغالی می‌روند تا با مقامات صهیونیست در مورد راه آهن خلیج فارس به فلسطین اشغالی و عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل رایزنی کنند.

مشاوران بایدن بعد از دیدار با بن‌سلمان، راهی فلسطین اشغالی می‌شوند
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منابع عبری امروز دوشنبه گزارش دادند که «برت مک‌گُرک» و «آموس هوخشتاین» مشاوران جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه و انرژی بعد از سفر به عربستان سعودی و دیدار با محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی در شهر جده امروز راهی قدس اشغالی شدند.

باراک راوید، خبرنگار صهیونیست وب سایت واللا به نقل از منابع آگاه گفت که مشاوران بایدن به فلسطین اشغالی می‌روند تا با مقامات صهیونیست از جمله بنیامیان نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار و در مورد عادی سازی روابط بین ریاض و تل آویو رایزنی کنند.

علاوه بر این دو مقام آمریکایی، جیک سالیوان، مشاور ارشد امنیت ملی آمریکا نیز دیروز به عربستان سعودی رفت و با ولی عهد این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

گفت‌وگوی محمد بن سلمان و مشاور امنیت ملی آمریکا درباره تحولات منطقه‌ای

 

عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو

بنا به گفته منابع آمریکایی آگاه، یکی از موضوعاتی که سالیوان مشاور امنیت ملی دیروز با ولیعهد سعودی صحبت کرد، تلاش برای ارتقای مراحل عادی سازی بیشتر بین اسرائیل و عربستان سعودی بود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) در این باره گزارش داد که جیک سالیوان و ولیعهد سعودی در این دیدار که سایر مقام‌های آمریکایی نیز در آن حضور داشتند، روابط استراتژیک را بررسی کردند.

کاخ سفید آمریکا نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جیک سالیوان در این دیدار مذاکرات برای تثبیت آتش‌بس 15 ماهه در یمن را که «پیشرفتی قابل توجه» داشته است، مورد ارزیابی قرار داد.

سالیوان پنجنشبه گذشته در واشنگتن گفته بود که دستیابی به عادی‌سازی کامل روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی یک منافع اعلام‌شده امنیت ملی برای ایالات متحده است: «به عنوان نشانه‌ای از میزان تمرکز ما روی این موضوع و روشن کردن آن. چقدر جدی می گیریم، دیگر چیزی در این مورد نمی گویم تا در تلاشمان خرابکاری نکنم.»

به گفته منابع صهیونیست، مشاوران بایدن علاوه بر نتانیاهو، با «ران درمر»، وزیر امور استراتژیک و «زاچی هانگبی»، مشاور امنیت ملی رژیم اسرائیل دیدار خواهند کرد.

راه آهن خلیج فارس به فلسطین اشغالی

واللا نوشت که یکی از موضوعاتی که سالیوان در دیدار چهارجانبه دیروز خود با بن سلمان و مقامات ارشد هند و امارات متحده عربی مورد بحث قرار گرفت، پروژه زیرساختی مشترک در مقیاس بزرگ برای اتصال ریلی کشورهای خلیج فارس و کشورهای عربی بود؛ قطارهای پرسرعتی که از طریق مسیرهای کشتیرانی از بنادر خاورمیانه به هند متصل می‌شوند.

عربستان و بن‌بست عادی سازی روابط با اسرائیل پس از توافق تهران و ریاض

انتهای پیام/


https://hirna.ir