18 شهریور 1402
121

یک روانشناس گفت: مهم‌ترین عاملی که باعث افسردگی جوانان است، خانواده است. نداشتن رابطه سالم با خانواده، نبودن در محیط سالم و نداشتن امید، می‌تواند باعث افسردگی شود

علل شیوع افسردگی در جوانان

شفقنا – یک روانشناس گفت: مهم‌ترین عاملی که باعث افسردگی جوانان است، خانواده است. نداشتن رابطه سالم با خانواده، نبودن در محیط سالم و نداشتن امید، می‌تواند باعث افسردگی شود که این افسردگی مشکلات زیادی مانند اعتیاد، خودکشی، مهاجرت و غیره را با خود به همراه دارد.

علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس و استاد دانشگاه در رابطه با علل شیوع افسردگی در جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: افسردگی بر اساس آمار زنان ۲ برابر مردها ممکن است به افسردگی دچار شوند. برخی معتقدند علت بیشتر بودن افسردگی در خانم‌ها مراجعه آنان به مراکز درمانی است و چون مردها کمتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، بیشتر در معرض خطر هستند.

وی افزود: عوامل ژنتیک و ارث هم در افسردگی‌موثر است اما در کشور ما، رفتارهای مادر در دوران بارداری احتمال ابتلای کودک به اضطراب افسردگی و دیگر بیماری‌های روانی را افزایش می‌دهد. یکی از عوامل اصلی افسردگی عوامل محیطی است مثلا اینکه پدرو مادر افسرده باشند نیز در میزان ابتلا به افسردگی کودک موثر است.

شریفی‌یزدی اظهار کرد: مهم‌ترین عاملی که باعث افسردگی جوانان می‌شود، رفتار خانواده است. نداشتن رابطه سالم با خانواده، نبودن در محیط سالم و نداشتن امید، می‌تواند باعث افسردگی شود که این افسردگی مشکلات زیادی مانند اعتیاد، خودکشی، مهاجرت و غیره را با خود به همراه دارد. عامل بعدی نبود امکانات اولیه زندگی است که اگر دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که آمار افسردگی در جوانان بیشتر است.

استاد دانشگاه عنوان کرد : برای پیشگیری از افسردگی باید به مادران باردار آموزش داد تا برای کمتر شدن اضطراب و آسیب به جنین چه کارهایی انجام دهند.  عامل بعدی کمک کننده به پیشگیری از افسردگی، افزایش آگاهی والدین است که باید بیاموزند در هر دوره از زندگی چگونه می‌توانند با فرزندانشان ارتباط بگیرند که منجر به افسردگی آنان نشود.

وی افزود: نکته سوم، شناختن سریع افسردگی و اقدام به درمان آن است در دوران کودکی افسردگی را می‌شود در شلوغ کردن و ناهنجاری کودک دید دقیقا برخلاف بزرگسالی که افسردگی با گوشه‌نشینی همراه است. نکته بعدی این‌ است که اگر ما در نظام آموزشی به کار گروهی بیشتر توجه کنیم، باعث می‌شود جوان ما بیاموزد مشکلاتش را با جمع حل کند.

استاد دانشگاه گفت: آخرین نکته این است که مسئولین باید این وضعیت نابه‌سامانی که در جامعه به وجود آمده است را سریع‌تر حل و امکانات تفریحی آموزشی و ورزشی برای جوانان فراهم کنند. وقتی نتوانیم امکانات لازم را برای جوانان فراهم کنیم، نمی‌توانند ازدواج کنند و سن ازدواج بالا می‌رود و به جمعیت مجردهای مطلق اجباری افزوده می‌شود و موقعیت‌هایی که یک فرد باید با همسر و فرزندش تجربه کند، به صورت تجردی تجربه می‌کند و این هم عامل مهمی است که اگر شرایط ازدواج آسان و راحت فراهم شود در درمان افسردگی موثر است.

وی در رابطه با درمان افسردگی اظهار کرد: با ورزش، کار مناسب، روان درمانی و تفریح مناسب و مراجعه به روانپزشک می‌شود افسردگی را به صورت ریشه‌ای حل کرد.


https://hirna.ir