27 خرداد 1402
169

رئیس شاخه قلب و ریه انجمن فیزیوتراپی ایران گفت:خطر بیماری‌های قلبی از ویروس کشنده کرونا که چند سال باعث فلج شدن زندگی مردم در تمام دنیا شده بود، خطرناک‌تر و کشنده‌تر است.

این بیماری کُشنده تر از کرونا است!

شفقنا زندگی – رئیس شاخه قلب و ریه انجمن فیزیوتراپی ایران گفت:خطر بیماری‌های قلبی از ویروس کشنده کرونا که چند سال باعث فلج شدن زندگی مردم در تمام دنیا شده بود، خطرناک‌تر و کشنده‌تر است.

به گزارش شفقنا زندگی، منیر ظفرنژاد، رئیس شاخه قلب و ریه انجمن فیزیوتراپی ایران و دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره تخصصی فیزیوتراپی و باز توانی قلبی بیان داشت: جامعه باید از خطر افزایش بیماری‌های قلبی آگاه شود.

مسؤول بخش قلب انجمن فیزیوتراپی ایران، در تشریح فعالیت‌های این شاخه تخصصی، عنوان داشت بخش قلب انجمن فیزیوتراپی ایران در سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را بر اساس دو هدف آغاز کرد. نخست معرفی، آموزش و به روزرسانی دانش علمی و عملی این شاخه تخصصی به فیزیوتراپیست‌های علاقه‌مند و شاغل در مراکز و بیمارستان‌های قلب و دوم، فعالیت جهت شناساندن نقش فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی در درمان بیماران قلبی در میان دیگر تخصص‌های قلبی، برقراری ارتباط علمی با انجمن‌های مطرح قلبی و حضور فعال در کنگره‌های قلب و عروق است.

دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره تخصصی فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی ادامه داد: بخش قلب انجمن فیزیوتراپی به عنوان یکی از فعال‌ترین شاخه‌های انجمن است که در طول ۱۸ سال فعالیت پیگیر و بی وقفه، توانسته ضمن دستیابی به اهداف مورد نظر، حمایت علمی بزرگ‌ترین انجمن‌های قلب را کسب کرده و امسال دوازدهمین کنگره تخصصی فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی را برگزار می‌کند.

ظفر نژاد افزود: بخش قلب انجمن فیزیوتراپی ایران، در سال ۲۰۱۳ پنجمین کشوری بود که به عضویت کنفدراسیون بین‌المللی فیزیوتراپیست‌های قلبی-تنفسی (ICCrPT) که در تدوین اساسنامه آن هم نقش داشت، در آمد.

وی گفت: بخش قلب شاخه قلب و ریه انجمن فیزیوتراپی همچون کنگره‌های گذشته در برگزاری این کنگره همراه با ۱۳ انجمن و مرکز تحقیقات قلبی دیگر از جمله انجمن قلب و عروق ایران، انجمن جراحان قلب ایران، انجمن اکوکاردیوگرافی، انجمن بیهوشی قلب، انجمن قلب اطفال، انجمن اینترونشنال کاردیولوژی، انجمن نارسایی قلب، انجمن ریتم قلب، انجمن پرستاران قلب، انجمن تکنولوژی گردش خون برون پیکری، انجمن علمی تکنولوژی گردش خون برون پیکری، شبکه‌ تحقیقات قلب و عروق و مرکز تحقیقات کاردیو -آنکولوژی ایران همراه می‌شود.

دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره تخصصی فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی افزود: اهمیت برگزاری کنگره‌های تخصصی قلبی، علاوه بر انتقال تجارب و یافته‌های علمی بین رشته‌ای، آشنایی با نقش تخصص‌های مرتبط با قلب در درمان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.

ظفرنژاد گفت: نکته مهمی که لازم است به آن پرداخته شود، بالا بردن آگاهی جامعه نسبت به خطر افزایش بیماری‌های قلبی است.

وی افزود: طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی که در ۲۴ می ۲۰۲۳ منتشر شد، تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح جهان حدود ۷۶۷ میلیون نفر بوده که از این تعداد حدود ۷ میلیون انسان جان خود را از دست داده‌اند. اما طبق گزارش مرکز آمار بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی انجمن قلب آمریکا به عنوان یکی از منابع قابل استناد، فقط در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹ میلیون انسان بر اثر بیماری‌های قلبی-عروقی در سطح جهان، جان خود را از دست داده اند که حدود ۱۸.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش داشته است.

دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره تخصصی فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی ادامه داد: خطر بیماری‌های قلبی از ویروس کشنده کرونا که چند سال باعث فلج شدن زندگی مردم در تمام دنیا شده بود، خطرناک‌تر و کشنده‌تر است؛ در واقع عامل اولیه و اصلی مرگ و میر در تمام دنیا بیماری‌های قلبی است.

ظفرنژاد افزود: طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷، ۴۶ درصد علت مرگ در ایران بیماری‌های قلبی بوده است و این ۴۶ درصد بعد از ۵ سال و به خصوص بعد از پاندمی کرونا قطعاً افزایش یافته است. به همین علت است که باید از تمامی امکانات ارتباط جمعی حقیقی و مجازی برای آگاه‌سازی جامعه جهت پیشگیری از عواملی که باعث بیماری‌های قلبی می‌شود استفاده نمود.

مسؤول بخش قلب انجمن فیزیوتراپی ایران با عنوان این مطلب که عوامل خطر بیماری‌های قلبی به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: عوامل خطر یا ریسک فاکتورهای غیر قابل پیشگیری مانند سن، جنسیت، نژاد و سابقه فامیلی و ریسک فاکتورهای قابل پیشگیری که شامل فشارخون، کلسترول و قند بالا، چاقی، مصرف دخانیات، زندگی کم‌تحرک، تغذیه ناسالم و استرس است.

توصیه به کنترل این عوامل خطر و تحت نظر و کنترل منظم پزشک بودن ، بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.

وی افزود: علاوه بر این با ایجاد و توسعه مراکز فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی که متأسفانه در ایران به نسبت بیماران قلبی بسیار محدود است، می‌توان به میزان بسیاری از خطر ابتلاء و یا مرگ و میر ناشی از آن جلوگیری کرد.

ظفرنژاد گفت: ما فیزیوتراپیست‌های تخصصی قلبی باید در همه جا چه در بخش‌های ویژه قلبی و در مراکز بازتوانی قلبی و چه در میان خانواده و دوستان و همکاران، آگاهی لازم را در مورد تاثیرات مثبت بازتوانی قلبی به دیگران منتقل کنیم.

دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره تخصصی فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی افزود: بازتوانی قلبی در مورد افرادی که هنوز دچار مشکل قلبی نشده‌اند ولی یک یا چند فاکتور خطر قلبی را دارند به عنوان پیشگیری از بیماری‌های قلبی انجام می‌شود و در مورد بیمارانی که دچار مشکل قلبی شده و تحت عمل جراحی قلب، گذاشتن استنت‌های باز کننده عروق کرونر قلب، باز کردن عروق قلبی به وسیله بالون قرار گرفته‌اند و یا دچار سکته قلبی شده‌اند می‌تواند به عنوان پیشگیری کننده از حوادث جدید قلبی، بستری شدن‌های مکرر در بیمارستان‌ها و نیز مرگ و میر نقش مؤثری داشته باشد.

وی گفت: متأسفانه در کشور ما بازتوانی قلبی به عنوان پیشگیری کننده از بیماری‌های قلبی، جایی ندارد و در مورد نقش دوم بازتوانی قلبی، مراکز بسیار محدودی فعال هستند که امیدواریم برگزاری کنگره‌های قلبی تأکیدی بر این موارد باشد.

ظفر نژاد به برنامه‌های دوازدهمین کنگره تخصصی فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی در هشتمین کنگره مشترک قلب عروق ایران اشاره داشت و افزود: این کنگره از ۲۴ تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و دارای امتیاز بازآموزی نیز میباشد.

دبیر اجرایی گروه فیزیوتراپی در کنگره قلب گفت: مباحث تخصصی فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی مطرح شده در کنگره امسال شامل ۴ پانل تخصصی بازتوانی قلبی در نارسایی قلبی، رویکرد فیزیوتراپی در بیماران با ضربان سازهای الکترونیکی، پانل مشترک تیم چند تخصصی بازتوانی قلبی و پانل بازتوانی ریوی است.

وی افزود: دو کارگاه آموزشی فازهای ۱ و ۲ و همچنین فاز ۳ بازتوانی قلبی به علاوه جلسات آموزشی بازتوانی قلبی در دیابت، هایپرتنشن، ترومبوز وریدی، بررسی گازهای خون شریانی در بیماران قلبی، آموزش الکتروکاردیوگرام در دو سطح مقدماتی و پیشرفته، بررسی رادیوگرافی ریه در بخش‌های ویژه، نقش کرونا ویروس در بیماری‌های قلبی، کیس ریپورت و ارائه ۷ مقاله منتخب نیز از دیگر برنامه‌های کنگره امسال است.

 

منبع: فارس

https://hirna.ir