27 خرداد 1402
141

بیماری فلج اطفال یکی از بیماری هایی است که طی دهه های گذشته و با انجام واکسیناسیون گسترده در سراسر جهان تا حد زیادی کنترل شد

فلج اطفال همچنان قربانی می گیرد!

شفقنا زندگی – بیماری فلج اطفال یکی از بیماری هایی است که طی دهه های گذشته و با انجام واکسیناسیون گسترده در سراسر جهان تا حد زیادی کنترل شد اما متاسفانه این بیماری هیچگاه به طور کامل ریشه کن نشده و همچنان قربانی می گیرد. به تازگی اما دو واکسن جدید موجب افزایش امیدهای نابودی کامل این بیماری شده اند.

به گزارش شفقنا زندگی، دو نامزد جدید واکسن فلج اطفال که پاسخ های ایمنی قدرتمندی را در موش ها ایجاد می کند موجب افزایش امید به نابودی کامل این بیماری شده و توصیه می شود که استفاده از این واکسن ها ممکن است احتمال ریشه کنی فلج اطفال را افزایش دهد.

این واکسن ها بر اساس یک نسخه ضعیف شده از ویروس فلج اطفال ساخته شده و نسبت به برخی از واکسن های قبلی، احتمال کمتری وجود دارد که به انواع ویروس های بدخیم عامل این بیماری مشتق شده از واکسن منجر شوند.

باید توجه داشت که فلج اطفال توسط سه نوع مختلف ویروس ایجاد می شود که همین موضوع، ساخت واکسن برای آن را دشوارتر کرده است. این ویروس ها عبارتند از ویروس فلج اطفال WPV  انواع ۲ و ۳ که در دهه گذشته به دلیل توسعه واکسن هایی که یا از نسخه غیرفعال ویروس استفاده می کنند یا از ویروس های فلج اطفال ضعیف شده با آن ها مبارزه شده است. این ویروس ها، نسخه هایی محسوب می شوند که به اندازه کافی ضعیف شده اند تا باعث بیماری نشوند اما همچنان قابلیت تحریک سیستم ایمنی را دارند.

با این حال، WPV نوع ۱ هنوز در برخی کشورها مانند افغانستان و پاکستان شیوع داشته و باعث بیماری می شود و دو نوع دیگر از ویروس فلج اطفال که از تکامل ویروس در واکسن به شکل خطرناکی به وجود می آیند نیز در گوشه و کنار جهان همچنان در گردش هستند.

مطالعات انجام شده نشان می دهد، واکسن جدید خوراکی نوع ۲ فلج اطفال  nOPV2 که از یک ویروس ضعیف شده زنده استفاده می کند، در القای پاسخ ایمنی موثر است. این واکسن در حال ی که از نظر ژنتیکی پایدار بوده، می تواند ایمنی خوبی ایجاد کرده و علیه انواع ویروس فلج اطفال مشتق شده از واکسن های قبلی نیز موثر است. این پایداری به لطف گنجاندن اجزای ژنتیکی خاصی به دست آمده است که قدرت ویروس را در به دست آوردن مجدد قابلیت بیماری زایی محدود می کند. با تکیه بر این رویکرد، دکتر رائول اندینو با همکاری دکتر اندرو ماکادام،  واکسن هایی را برای انواع ۱ و ۳ فلج اطفال  به ترتیب با ساختار  nOPV1 و nOPV3  تولید کردند.

آزمایش ‌های حیوانی و توالی ‌یابی ژنتیکی عمیق انجام شده تأیید می ‌کنند که این واکسن ها در آینده نیز ضعیف می‌ مانند و حتی اگر جهش ‌های کوچک پس از واکسیناسیون رخ دهد، باز هم خطری برای انسان ایجاد نخواهد کرد.

آنها همچنین گزارش دادند که nOPV1 و nOPV3 در موش ها بسیار ایمن هستند. نتایج مطالعات فوق نشان داد تجویز مشترک nOPV1، nOPV2 و nOPV3 در موش ها منجر به تولید آنتی بادی علیه هر سه نوع ویروس فلج اطفال شد و موش ها در برابر بیماری محافظت شدند.
منبع: سیناپرس


https://hirna.ir