08 شهریور 1402
115

با توجه به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحـد در آوریل ۲۰۲۱ ، روز ۲۵ جولای هر سال مصادف با ۳ مرداد ماه به عنوان روز جهانی پیشگیری از غرق شدگی اعلام شده است.

علت اصـلی مرگ افراد کمتر از ۲۴ سال چیست؟

شفقنا زندگی  – با توجه به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحـد در آوریل ۲۰۲۱ ، روز ۲۵ جولای هر سال مصادف با ۳ مرداد ماه به عنوان روز جهانی پیشگیری از غرق شدگی اعلام شده است.

به گزارش شفقنا زندگی به نقل از بهداشت نیوز، دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه بیان کرد :امسال نیز سازمان جهانی بهداشت در هفتاد و ششـمین مجمع ، اولین قطعنامه خود را در مورد پیشگیری از غرق شدگی به تصویب کرد و از جامعه جهانی می خواهـد در روز جهانی پیشـگیری از غرق شدگی برای نجات جان انسان ها با شـعار ” برای جلوگیری از غرق شدگی کاری انجام دهید” اقدام کنند.

وی در ادامه افزود:غرق شـدگی یکی از ۱۰ علت اصـلی مرگ افراد ۱تا ۲۴سـاله بوده و کودکان و نوجوانان در معرض خطر بالاتری هستند و بیش از ۹۰ درصد مرگ و میر ناشی از غرق شدگی در کشورهای کم درآمد و متوسط اتفاق می افتد.

وی یادآور شد :در استان کرمانشاه به دلیل دارا بودن سراب ها، استخرهای کشاورزی، استخرهای ورزشی و رودخانه های متعدد هر ساله مواردی از غرق شدگی رخ می دهد بنابراین اطلاع رسانی به مردم در خصوص پیشگیری از غرق شدگی و آگاهی از روش های احیا پایه بسیار ضروری است.

معاون بهداشت دانشگاه به هم استانی های عزیز تاکید کرد: هرگز تنها در رودخانه شنا نکنید، شیرجه نزنید یا به داخل آب نپرید.

دکتر شکیبا با بیان اینکه برای کودکان، باید یک نفر مراقب به ازای هر کودک وجود داشته باشد گفت : غرق  شدن کودکان ممکن است بسیار ساکت رخ دهد و یا به سادگی ممکن است فرد ناظر توسط یکی از کودکان مشغول شده و همزمان کودک دیگر دچار مشکل شده و بدون اینکه فرد ناظر او را ببیند، غرق شود.

وی تاکید کرد: در قسمت هایی که آب رود کدر و کثیف است از عرض رودخانه عبور نکنید.

دکتر شکیبا با بیان اینکه متداول ترین علت غرق شدگی در رودخانه ها، افتادن غیرارادی در آب است گفت: افتادن در آب رودخانه ممکن است در هنگام ماهیگیری، قایق سواری و ایستادن یا راه رفتن در کنار رود رخ دهد.

به گفته وی  بررسی دمای آب برای شنا کردن نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

وی با بیان اینکه کانال های آب یکی از منابع جذاب و خطرناک برای کودکان هستند گفت: اگر در حال پیاده روی یا دوچرخه سواری در کنار کانال ها هستید به کودکان خود در مورد نگه داشتن فاصله امن از لبه کانال ها آموزش دهید.


https://hirna.ir