08 شهریور 1402
54

محققان دانشگاه فنلاند شرقی در مطالعه اخیر خود دریافتند: ورزش روزانه و فعالیت بدنی بیشتر، سطوح خستگی شدید در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس عود کننده و بهبود یابنده (RRMS) را کاهش می دهد.

آیا مبتلایان به ام اس می توانند هر نوع ورزشی را انجام دهند؟

شفقنا زندگی – محققان دانشگاه فنلاند شرقی در مطالعه اخیر خود دریافتند: ورزش روزانه و فعالیت بدنی بیشتر، سطوح خستگی شدید در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس عود کننده و بهبود یابنده (RRMS) را کاهش می دهد.

به گزارش شفقنا زندگی به نقل از بهداشت نیوز، ام اس عود کننده و بهبود یابنده، شایع ترین نوع ام اس است و حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد این بیماری را شامل می شود ام اس عود کننده و بهبود یابنده، شامل یک دوره عود و یک دوره بهبودی است که در دوره عود بیماری، شدت علائم بسیار بیشتر می شود؛ در دوره بهبود، معمولا بهبودی به صورت ناقص یا کامل رخ می دهد و شدت علائم کاهش می یابد.

خستگی، یکی از شایع ترین علائم در افراد مبتلا به ام اس است و بر وضعیت اجتماعی و کیفیت زندگی بیماران، تأثیر زیادی دارد. هدف محققان از این مطالعه، بررسی ارتباط شدت خستگی و ناتوانی در بیماران RRMS با فعالیت بدنی روزانه آنها بود.

یافته های تحقیقاتی، حاکی از رابطه معناداری بین خستگی، ناتوانی و فعالیت بدنی روزانه در بیماران بودند. فعالیت روزانه بالاتر با سطوح خستگی پایین تر و نرخ ناتوانی کمتری مرتبط بود.

دانشمندان اظهار داشته اند، این یافته‌ ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بیماران مبتلا به ام اس باید در نظر داشته باشند که ورزش و فعالیت بدنی مناسب می تواند ظرفیت عملکردی و قدرت آنها را حفظ کند و خستگی را کاهش ‌دهد.

نتایج تحقیقاتی در مجله معتبر Multiple Sclerosis and Related Disorders منتشر شده اند.


https://hirna.ir