16 اردیبهشت 1402
60

اصغر شرفی پیشکسوت فوتبال کشور گفت: یک وقت‌هایی هست که انسان ظرفیتش را از دست می‌دهد و با عصبانیت برخورد می‌کند اما ساپینتو هر روز ظرفیتش را از دست می‌دهد، از او تست بگیرند.

جای ویسی بودم با مشت به سینه ساپینتو می کوبیدم/ آدم رفتار گل‌محمدی را می بیند کیف می‌کند!

اصغر شرفی در خصوص رفتارهای سرمربی تیم استقلال که چالش‌های زیادی را به همراه داشته، اظهار داشت: حرکاتی که ریکاردو ساپینتو از خود نشان می‌دهد این روزها قابل تحمل نیست. در زندگی حرفه‌ای این کارها غلط است. این رفتارها به مربی حرفه‌ای نمی‌خورد. مگر استقلال سرپرست ندارد که دائم سرمربی تیم در حال اعتزاض است. روی نیمکت استقلال هیچکسی جز ساپینتو جرات حرف زدن ندارد. به نظرمن باشگاه به تعهدات خود عمل نکرده که ساپینتو هرکاری دلش می‌خواهد می‌کند. احتمال زیاد پول اورا به موقع نداده‌اند که فکر می‌کند مجانی کار می‌کند و به این اندازه جسور و گستاخ شده است.

وی افزود: وقتی یک مربی به کشور دیگری می‌رود تا کار کند باید فرهنگ آن کشور را بخواند تا بداند کجا رفته است. اگر خودش بلد نیست فرهنگ آن کشور را پیدا کند، مسئولین امر باید اورا توجیه کنند تا بفهمد کجا آمده است. وقتی فرهنگ مردم ایران و نشست و برخاست ما را به این مربی یاد نداده‌اند او نمی‌داند کجا آمده است. این مربی اگر حرفه‌ای نیست و روش برخورد را نمی‌داند، خودش باید در رفتارش تغییر ایجاد کند. حالا که بلد نیست، این وظیفه مدیران باشگاه است که او را توجیه کند.

ساپینتو اصلا احترام گذاشتن را بلد نیست

ملی پوش سابق فوتبال ایران خاطرنشان کرد: من به عنوان یکی از اولین مربی‌های لژیونر در ایران مربیگری کردم، شاید اولین مربی‌ای باشم که توانسته‌ام یک تیم خارجی را قهرمان کنم. من با تیم ظفار عمان قهرمان شدم و ده مربی خارجی در لیگ عمان مشغول به کار بودن همگی به هم احترام می‌گذاشتیم. ساپینتو اصلا احترام گذاشتن را بلد نیست. هیچ‌کدام از کمک‌هایش را تحویل نمی‌گیرد. مگر چکار کرده است چه گلی به سر استقلال زده که سرمربی‌های قبلی نزده بودند. مسئولین ما عرضه برخورد با مربیان نامتعادل را ندارند. کارلوس کی‌روش در سه جام جهانی و دوجام ملت‌ها سرمربی ایران بود، در جام جهانی از گروه‌مان صعود نکردیم و در جام ملت‌ها هم فینالیست نشدیم. ساپینتو هم از بی‌عرضگی مسئولان سوءاستفاده می‌کند و هرکاری دلش می‌خواهد را می‌کند. اعضای کمیته انضباطی دست به کار شوند، حالا که باشگاه استقلال با سرمربی‌اش برخورد نمی‌کند، این دفعه حکم سنگین‌تری نسبت به دفعات قبلی برایش صادر کنند.

جای ویسی بودم با مشت به سینه ساپینتو می کوبیدم/ آدم رفتار گل‌محمدی را می بیند کیف می‌کند!

اگر ساپینتو ادب ندارد به او یاد بدهند

وی خاطرنشان کرد: مگر ما از پشت کوه آمده‌ایم! تا دلتان بخواهد مربی خارجی به ایران آمده است. آنها باید برای ما کار کنند چون پول می‌گیرند نه اینکه پول بگیرند و حرکات نادرست انجام بدهند. یکی از موارد مهم کاراکتر سرمربی رفتار و کردار اوست. اگر ساپینتو ادب ندارد به او یاد بدهند چگونه مودب باشد. هیچکس روی نیمکت استقلال جرات نمی‌کند یقه ساپینتو را بگیرد و اورا جای خود بنشاند. رفتار غلط ساپینتو را باید به او تذکر داد، این رفتارهای او به داخل زمین کشیده می‌شود. رفتار و کردار سرمربی روی بازیکن اثر دارد. من فکر می‌کنم حقوق ساپینتو عقب افتاده که باشگاه استقلال با او مماشات می‌کند. او دارد بابت کارش پول می‌گیرد و اگر دیر شده دلیل ندارد هرکاری که دلش می‌خواهد را بکند. ساپینتو باید پشت سر قانون مملکت ما کار کند، مشکلی دارد برود با مدیر باشگاه حل کند. یک وقت‌هایی هست که انسان ظرفیتش را از دست می‌دهد و با عصبانیت برخورد می‌کند اما ساپینتو هر روز ظرفیتش را از دست می‌دهد، از او تست بگیرند.

باید حسن استفاده از هواداران استقلال شود

شرفی در خصوص اینکه چرا بیژن طاهری به عنوان سرپرست تیم با ساپینتو برخورد نمی‌کند، تصریح کرد: من هم نمی‌دانم چرا باید سرپرست استقلال سکوت کند نه او چرا کل اعضای باشگاه ساکت هستند. فردا روز که ساپینتو برود در خارج از ایران از کشور ما، می‌گوید رفتم در کشوری سرمربیگری کردم هرکاری خواستم کردم چون سنگ روی سنگ بند نبود. بالای ۵۰ هزار نفر هم پشت سرم بودند و تشویقم می‌کردند و باید حسن استفاده را از هواداران استقلال کرد نه اینکه مورد سوءاستقاده قرار بگیرند. مگر در پرسپولیس یحیی گل‌محمدی به عنوان یک مربی ایرانی سابه حضور در جام جهانی را ندارد، شده او هم گهگاه عصبانی شود اما بسیار با شخصیت برخورد می‌کند، خیلی هم پرسپولیس هوادار دارد. آدم کیف می کند رفتار این مربی ایرانی که با پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا رفته، اینگونه باشد. نهایتا چند بازی در کل فصل عصبانی می‌شود که برای هر انسانی طبیعی است.

مستر ساپینتو ایراد فنی خود را رفع کند

وی یادآور شد: عبدالله ویسی سابقه قهرمانی در لیگ برتر دارد و آدم متواضعی است اما ساپینتو کاری کرد ویسی بگوی او دیوانه بود دیوانه‌تر شده است. مربی محجوبی چون ویسی را کفری کرد تا از خودش دفاع کند. حقم دارد چه معنی دارد سرمربی خارجی به سرمربی ایرانی توهین کند. اگر ساپینتو در پرتغال با ویسی برخورد می‌کرد آن بلایی را که نباید بر سر ویسی می‌آورد. شخصیت بالای ویسی است که به تو احترام می‌گذارد و گرنه تو کسی نیستی لایق احترام مربیان ایرانی باشی؛ تیم چندصد میلیاردی استقلال زیر دست ساپینتو و تیم چند میلیاردی صنعت نفت زیر دست ویسی است. ساپینتو نتوانست این تیم را ببرد با دعوا و جنجال می‌خواست اینکار را انجام دهد. معلوم است نتیجه نمی‌گیرد. این همه هوادار در ورزشگاه آزادی بودند و نتوانست برنده شود. مستر ساپینتو یباید برود ایراد فنی خود را رفع کند.

جای ویسی بودم با مشت به سینه ساپینتو می کوبیدم/ آدم رفتار گل‌محمدی را می بیند کیف می‌کند!

چرا طاهری کورکورانه از ساپینتو حمایت می‌کند؟

وی خاطرنشان کرد: مسئولین ما فوتبالی نیستند که متوجه شوند ایرادهای کار کجاست. استقلال با این هم هوادار نتوانسته صنعت نفت را شکست دهد و باید مشکل فنی‌اش را پیدا کند. با اعتراض و داد و بیداد و یقه تیم حریف را گرفتن نمی‌تواند موفق باشد. بیژن طاهری کمبود دارد، چرا کورکورانه از ساپینتو حمایت می‌کنند. یکسری مشاغل در فوتبال آدم‌های شاخص می‌خواهد. اگر آدم شاخصی را سرمربی یا سرپرست استقلال بگذارید، الگو بازیکنان و دیگر عوامل می‌شوند. وقتی یک آدم معمولی را در پست مهمی می‌گذارید مثل سرباز پیاده است. در یک جنگ صدهزارنفر سرباز پیاده وجود دارد که آنها را چند سردار هدایت می‌کنند. استقلال نیاز به مربی و سرپرست سردار دارد، افرادی که اثرگذار باشند، حرف‌ها و کارهای بزرگی بکنند. حرف‌ها و رفتارهای سرمربی و سرپرست استقلال روی بازیکنان خودشان هم تأثیرندارد، اصلا ساپینتو چه حقی دارد با غلامپور مربی دروازه بانان تیم دعوا می‌کند. ریشه این مشکلات باید پیدا و رفع شود.

با مشت به سینه ساپینتو می‌کوبیدم

شرفی افزود : برای خودم متاسفم که کسی به حرف هایم توجهی که باد را نمی‌کند. من بی سرزمین هستم، انگار برای تیم ملی غیر از ایران بازی کردم. من انگار اجنبی هستم که به صحبت‌هایم توجه نمی‌شود. آدم‌های بزرگ را برای تیم‌های بزرگ باید بگذارند. الان برای تیم ملی امیر قلعه‌نویی را گذاشتند که یک آدم با وجودی است. اگر قلعه‌نویی که روی حرفش حساب می‌شود، آدم‌های کوچک را به عنوان دستیار به تیم ملی بیاورد، خودش زیر سوال میرود و دیگر کسی روی حرفش حساب نمی‌کند. استقلال سرپرست و کمک‌های ایرانی که برای ساپینتو تعیین کرده آدم‌هایی نیستند در مقابل این مربی بایستند. اگر این افراد جرات داشتند ساپینتو به خودش اجازه نمی‌داد چنین رفتاری کند. در بازی دیروز هم اگر جای سرپرست صنعت نفت بودم یا حتی سرمربی این تیم مراعات ساپینتو رو نمی‌کردم و با مشت به سینه‌اش می‌کوبیدم که با دست حرف نزند.

در بازیکن سازی به مشکل خوردیم

وی افزود: شما یک اسم خارجی را روی یک ایران بگذارید که تلفظش سخت باشد آن وقت روی حرفش حساب می‌کنند اما اگر اسمش ویسی، گل محمدی یا هر اسم دیگر ایرانی باشد که تلفظ آسانی دارد مدیران باشگاه ما تحویلش نمی‌گیرند. کافی است اسم خارجی با تلفظ سخت داشته باشی آن‌وقت مدیران باشگاه تحویلت می‌گیرند. بازیکنان ما باهوش هستند و پولش را می‌گیرند اما مدیران باشگاه تحت تاثیر اسم خارجی هستند. همین مدیران که بلد نیستند مدیریت کنند به آکادمی باشگاه‌ها توجه نمی‌کنند. به خاطر همین در بازیکن سازی به مشکل خوردیم و استعدادهای جوان و نوجوان کشف نمی‌شود. فقط باید آدم بزرگ به کار بگیریم تا مشکلات باشگاه حل شود. البته آدم‌هایی که سالم کار کند تا بتوانیم نتیجه بگیریم.


https://hirna.ir