24 بهمن 1402
70

بر اساس تبصره ۶ قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار، فقط شناسه یکتا، مجوز کسب و کار محسوب می‌شود و هر مامور حاکمیتی سندی به جز شناسه یکتا مانند مجوز کاغذی مطالبه کند، متخلف و مجرم است.

ا‌بطال‌ پروانه کسب‌های کاغذی در صورت نداشتن شناسه یکتا‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزها از این پس شناسه یکتا کسب و کارها که با کد Qr cod شناسایی می‌شوند، این شناسه جایگزین مجوزهای کسب و کار می‌شود، پس از آن ارائه مجوز کاغذی‌ جرم شناخته شده و از رده خارج می‌شود.

* اگر کسی شناسه یکتا مجوز کسب‌وکار نداشته باشد‌ حساب تجاری او قطع ‌می‌شود

در این‌باره متأسفانه هنوز حتی برخی مدیران دولتی‌ هم توجیه نیستند و از ارباب رجوع مجوزهای کاغذی طلب می‌کنند، در حالی که تکالیف، همه در قانون شناسه یکتا و زیرساخت‌ها پیاده شده است.

‌تبصره ۷ قانون کسب و کارها اذعان دارد، مجوزهای قدیمی کسب و کار تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ باید به شناسه یکتا تبدیل شود و از ۲۶ اردیبهشت مجوزهای قدیمی اعتباری ندارد؛ پیش‌بینی می‌شود از سال آینده، اگر کسی شناسه یکتا مجوز کسب و کار نداشته باشد، حساب تجاری او قطع ‌شود.

‌اگر یک فعال اقتصادی شناسه یکتا نداشته باشد،‌نمی‌تواند هیچ گونه خدمات الکترونیک (مانند پرداخت غیر حضوری قبوض یا مالیات و عوارض) از دولت دریافت کند و فعالیت او دچار اختلال می‌شود.

* ۳ میلیون پروانه کسب قدیمی داریم 

‌اتاق اصناف و دبیرخانه هیات نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور،  زیرساخت تبدیل مجوزهای کاغذی و قدیمی به شناسه یکتا را فراهم کرده‌اند و این کار با همکاری اصناف انجام می‌شود، در حال حاضر ۳ میلیون پروانه کسب قابل تبدیل به شناسه یکتا داریم، از این طریق تا کنون ۱۸ هزار پروانه کسب، کد یکتا گرفته‌اند.

‌وزارت صمت اخیرا اعلام کرده بود که صدور شناسه یکتا وظیفه درگاه ملی مجوزها است، در حالی که درگاه ملی مجوزها مسوول صدور شناسه یکتا نیست‌.

اغلب کسب‌ها کمتر از ۵ دقیقه می‌توانند شناسه یکتا دریافت‌کنند. برخی موارد محدود ممکن است که شناسه یکتا کمتر از یک هفته صادر شود.

اتصال استعلام مجوز قدیمی را باید اصناف صادر کند، اما برخی دستگاه‌های دولتی نظیر صمت و آموزش و پرویش، وزارت کار، وزارت علوم، ارشاد، صمت با سامانه ملی مجوزها برای صدور شناسه یکتا همکاری نمی‌کنند اما وزارتخانه‌های ارتباطات، ورزش، نیرو، سازمان استاندارد خوب عمل کرده‌اند‌.

* تمدید پروانه کسب منوط به دریافت شناسه یکتا

از ابتدای اسفند امسال کسی می‌تواند پروانه کسب خود را تمدید کند که شناسه یکتا بگیرد.

‌رسانه‌ها باید مطالبه کنند که دستگاه‌های اجرایی پای کار صدور شناسه یکتا حاضر شوند، همچنین پروانه‌کسب‌ها شناسه یکتا بگیرند و این روند رشد کند.

‌همه پروانه کسب‌هایی که تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ شناسه یکتا نگیرند، پروانه کسب کاغذی آنها ابطال می‌شود و از سرویس‌های بانکی، بیمه‌ای، مالیاتی و حاکمیتی و غیره حذف می‌شوند.

پایان پیام/


https://hirna.ir