21 شهریور 1402
189

مجلس ۱۰درصد بودجه سالانه کشور در برنامه هفتم توسعه را به انرژی هسته‌ای تخصیص داده است که البته باید در صحن به رای نمایندگان گذاشته شود. این بزرگترین سرمایه‌گذاری حوزه انرژی در کشور محسوب می‌شود.

خیز مجلس یازدهم برای بزرگترین سرمایه‌گذاری کشور در انرژی هسته‌ای | مبلغ سرمایه گذاری چقدر است؟

همشهری آنلاین-گروه سیاسی: یک منبع آگاه درباره تصمیمات کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در مجلس برای انرژی هسته‌ای به همشهری آنلاین گفت: حوزه انرژی به سرمایه‌گذاری ۲میلیارد دلاری برای انرژی هسته‌ای نیاز دارد تا وقتی سال‌های بعد با کاهش منابع نفتی و گازی مواجه شدیم، دچار مشکل نشویم. کمیسیون انرژی با این مسئله مخالف بود ولی در کمیسیون تلفیق این مسئله را گنجاندیم.

این فرد مطلع به همشهری گفت: اگر در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری مناسب نکنیم، هرچه در حوزه نفت و گاز آوریم، باز هم مشکل انرژی‌مان را نمی‌توانیم حل کنیم. ما باید از تجربیات دنیا درست بگیریم. وضعیت فرانسه و آلمان در جنگ روسیه و اوکراین و مواجهه آنها با مباحث حوزه انرژی بسیار حائز اهمیت است. روسیه وقتی گاز را بر روی اروپا بست، فرانسه با سرمایه‌گذاری‌ای که روی انرژی هسته‌ای کرد وضعیت بهتری در مقایسه با کشوری مانند آلمان داشت. آلمان خودش را وابسته به گاز روسیه کرده بود و الآن از نظر انرژی رو به ورشکستگی است.

او گفت: ما پول نفت را درمی‌آوریم و به مصارف آنی و جاری کشور می‌رسانیم. این ولخرجی است و مفاسد هم در آن راه دارد. تهران با جمعیت بزرگی که دارد برای دهه‌های آینده باید انرژی خود را از کجا تامین کند؟ مردم بدون نفت و گاز باید چه کنند؟ با اعلام این هشدارها در کمیسیون مربوطه ۲میلیارد دلار از ۲۰میلیارد دلار بودجه برای انرژی هسته‌ای تخصیص داده شد. فعلا این تصمیم در برنامه هفتم توسعه مطرح است. ما با سرمایه‌گذاری در حوزه هسته‌ای نباید مشکل انرژی در سال‌های بعد داشته باشیم. تخصیص ۲میلیارد دلار برای انرژی هسته‌ای ممکن است در بخش‌های دیگری به اقتصاد کشور فشار وارد کند ولی وقتی پروژه‌های انرژی هسته‌ای به بهره‌برداری رسیدند، هزاران برابر سوددهی خواهند داشت.


https://hirna.ir