10 تیر 1402
51

معاون مدیرکل امور ‌شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: انتشار صورت‌های مالی ‌شرکت‌های دولتی به تنهایی منجر به افزایش بهره‌وری نمی‌شود اما اولین و مهمترین گام دولت برای شفافیت عملکرد این ‌شرکت‌ها است که زمینه‌ساز افزایش آگاهی عمومی خواهد شد و امکان رسیدن به بهره‌وری بالاتر را فراهم می‌کند.

انتشار صورت‌های مالی ‌شرکت‌های دولتی‌ گامی جهت رشد عملکرد و بهره‌وری‌

‌رضا نوروزیان در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تأکید بر ضرورت وجود داده‌های شفاف از عملکرد ‌شرکت‌های دولتی، اظهار داشت: وجود داده‌های اطلاعاتی شفاف، به عملکرد صحیح کمک‌ و تصمیمات را به اهداف نزدیک‌تر می‌کند، از زمان انقلاب تا اخیرا که موضوع صورت‌های مالیاتی ‌شرکت‌های دولتی عملیاتی شده است، هیچ دسترسی به صورت‌ مالی ‌شرکت‌ها به صورت عمومی وجود نداشت و درگزارشات تنها اشاراتی به عملکردها، سود و زیان‌ها وجود داشت.

وی افزود: خوشبختانه با ابتکار عمل و پیشنهاد وزارت اقتصاد‌، تصویر واضحی از عملکرد ‌شرکت‌های دولتی که در قالب صورت‌های مالی ارائه می‌شود و سود و زیان صورت‌های مالی به صورت مقایسه‌ای با خود یا دیگر ‌شرکت‌ها، یا به صورت گزارش‌های سالانه، به صورت عمومی منتشر شد و استفاده و بررسی آن برای عموم ‌شرکت‌های دولتی و اقتصادی مفید خواهد بود و تصمیمات را به واقعیت نزدیک خواهد کرد.

معاون مدیرکل امور ‌شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد ادامه داد: این نکته حائز اهمیت است که انتشار صورت‌های مالی ‌شرکت‌های دولتی به تنهایی منجر به افزایش بهره‌وری نمی‌شود اما می‌توان گفت انتشار صورت‌های مالی ‌شرکت‌های دولتی اولین و مهمترین گام دولت در جهت شفافیت عملکرد این ‌شرکت‌ها است که زمینه‌ساز افزایش آگاهی عمومی خواهد شد و امکان رسیدن به بهره‌وری بالاتر فراهم خواهد کرد. بنابراین انتشار عمومی صورت‌های مالی، گام بزرگی است که زمینه ساز شفافیت و بهبود عملکرد و بهره‌وری ‌شرکت‌های دولتی، خواهد شد.

وی به تاثیر افزایش شفافیت بر روی بهره‌وری ‌شرکت‌های دولتی پرداخت و افزود: در صورت‌های مالی‌ می‌توان عملکرد ‌شرکت‌ها را به صورت کلان زیر نظر گرفت و میزان درآمدها و هزینه‌ها را نسبت به قبل، بررسی کرد و تحلیل درستی از نقاط ضعف و قوت به‌دست آورد؛ عمده‌ اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه‌‌ بهره‌وری ‌شرکت‌های دولتی، از صورت مالی ‌شرکت‌ها قابل استخراج است، ضمن اینکه برای محاسبه‌‌ بهره‌وری ‌شرکت‌ها یک سری اطلاعات عملکردی نیز مورد نیاز است که در صورت‌های مالی لحاظ نمی‌شوند و با رضایت از گزارش‌های عملکرد در دسترس قرار می‌گیرند.

‌نوروزیان با انتقاد به ابهامات موجود در تعریف بهره‌وری ‌شرکت‌ها گفت: منظور از بهره‌وری ‌شرکت‌ها‌ اخیرا در ادبیات ‌شرکت‌های دولتی زیاد استفاده می‌شود، مشخص نیست و ‌تعریف دقیقی در این خصوص وجود ندارد، سالانه برنامه و بودجه پیش‌بینی شده‌ای در اختیار هر ‌شرکت قرار می‌گیرد که حرکت ‌شرکت‌ها را جهت دهی می‌کند، بنابراین تعریف بهره‌وری باید زوایای مختلف را در برگیرد اما انتشار اطلاعات در قالب صورت‌های مالی، بخش عمده‌ای از پایه و زمینه‌ی بهره‌وری را شامل می‌شود که خوراک اولیه‌‌ بهره‌وری است.

وی تهیه گزارش‌هایی مثل کتاب «نگاهی به عملکرد ‌شرکت‌های دولتی» را ضرورت دانست و افزود: چاپ و انتشار کتاب به این معنی است که شرکت در مقام پاسخگویی قرار دارد و اولویت آن پوشش ضعف‌های احتمالی است. کتاب «نگاهی به عملکرد ‌شرکت‌های دولتی» اولین کتابی است که با این محتوا چاپ و منتشر می‌شود و ادعایی مبنی بر بی عیب و نقص بودن آن نداریم اما معتقدیم یک مجموعه ارزشمند برای شرکت‌سازی است؛ آنچه که تحت عنوان کتاب تهیه و تولید شده است، استخراج مهمترین سرفصل‌ها و ارقام مالی ‌شرکت‌ها به صورت مقایسه‌ای است و بیشترین پیام‌ها از طریق سرفصل‌ها در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس ‌یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه سیاست‌گذاری اقتصادی، وجود داده‌های شفاف و تصویری واضح از عملکرد بخش‌های مهم اقتصادی است.

یکی از این بخش‌های مهم اقتصادی ‌شرکت‌های دولتی هستند، تا یکی دو سال قبل دسترسی به صورت‌های مالی حسابرسی شده ‌شرکت‌های دولتی آنقدر مشکل بود که حتی نمایندگان مجلس برای دسترسی به این اطلاعات راهی به جز پیگیری مستقیم از وزرا و روسای سازمان‌های مستقل دولتی نداشتند اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم اوضاع تغییر کرد و شفافیت عملکرد ‌شرکت‌های دولتی از طریق انتشار عمومی صورت‌های مالی آنها در دستور کار قرار گرفت و این موضوع به یکی از اولین وعده‌های‌ وزیر‌ امور اقتصادی و دارایی تبدیل شد.

همچنین در کنار انتشار صورت‌های مالی در سامانه کدال، جای خالی گزارش‌هایی که با استفاده از صورت‌های مالی به بررسی روند عملکرد این ‌شرکت‌ها در سال‌های اخیر و همچنین مقایسه آنها بپردازند؛ نیز به شدت احساس می‌شد. تهیه و انتشار کتاب «نگاهی به عملکرد ‌شرکت‌های دولتی» توسط دفتر امور ‌شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاشی است برای پر کردن این خلاء و کمکی است برای فهم بیشتر و ساده‌تر طرح صورت‌های مالی و ارائه تصویری از عملکرد ‌شرکت‌های دولتی که به تازگی منتشر شده است.

پایان پیام/


https://hirna.ir