04 مهر 1403
4

نماینده عالی اتحادیه اروپا در دیدار با وزیر امور خارجه ایران از آمادگی خود برای تسهیل مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

اعلام آمادگی بورل برای تسهیل مذاکرات هسته‌ای
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرده است، نوشت: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران آمادگی مستمر خود را برای تسهیل یک راه‌حل دیپلماتیک در خصوص مذاکرات هسته‌ای که به نگرانی‌های طرف‌های مختلف رسیدگی می‌کند، ابراز کرده است.

در این بیانیه آمده است: بورل بر اهمیت تجدید دیپلماسی هسته‌ای تأکید کرد. نماینده عالی اتحادیه در نقش خود به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام، تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمادگی مستمر خود را برای تسهیل یک راه‌حل دیپلماتیک که به نگرانی‌های طرف‌های مختلف رسیدگی کند، ابراز کرد، سازمان ملل فرصتی برای ارتباط با طرف‌های مربوطه فراهم می‌کند.

در این بیانیه همچنین بدون اشاره به اینکه مقامات روسی و ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که از سوی ایران هیچ سلاحی به روسیه ارسال نشده است، ادعا شد: بورل بر محکومیت شدید اتحادیه اروپا نسبت به انتقال اخیر موشک‌های بالستیک ساخت ایران به روسیه تأکید کرد. وی خطاب به عراقچی تأکید کرد که اتحادیه اروپا تحویل این‌گونه تسلیحات را تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا می‌داند.

این اتهام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی است که اوکراین نیز بیان کرده است هیچ اطلاعاتی از  از ارسال موشک‌ از ایران به روسیه ندارد.

دیفنس اکسپرس اوکراین در گزارش امروز، چهارشنبه، خود نوشته است: طبق گفته سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین هیچ اطلاعاتی درباره تأمین 220 موشک کوتاه‌برد فتح360 ایران (با حداکثر برد 120 کیلومتر) برای روسیه در اوایل سپتامبر 2024 در اختیار ندارد.

دیفنس اکسپرس افزود: این داده‌ها در تناقض با چیزی است که پیش از این در رسانه‌های اوکراینی به‌نقل از منابع غربی گفته شده بود که ایران موشک‌های فتح360 را بدون پرتابگرهایش به روسیه تحویل داده است.

در این بیانیه اتحادیه اروپا همچنین آمده است: در مورد وضعیت خاورمیانه، نماینده عالی اتحادیه تأکید کرد که خطر تشدید کامل نظامی، با عواقب ویرانگر برای کل منطقه، باید با فوریت رسیدگی شود.

بورل در این دیدار مدعی شد که اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای حمایت از صلح ادامه خواهد داد و از ایران خواست از نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید تنش استفاده کند.

دیدار بورل با عراقچی در نیویورک
تأکید عراقچی بر توقف حمایت برخی از اروپایی‌ها از اسرائیل

انتهای پیام/+

منبع:

https://hirna.ir