03 مهر 1403
5

ایستادگی آقاتهرانی پای لایحه حجاب به اندازه‌ای بود که موضوع این لایحه به یکی از اصلی‌ترین درگیری‌های بین طیف پایداری و محمدباقر قالیباف در مجلس یازدهم تبدیل شد و ماجرای نامه‌نگاری و پیغام و پسغام بین آقاتهرانی و مجتبی توانگر رقم خورد.

ایستادگی سفت و سخت آقاتهرانی پای لایحه حجاب/ این لایحه قانون شده و تمام است /او معمار تغییرات در لایحه است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «مرتضی آقاتهرانی، معمار تغییرات لایحه حجاب در داخل مجلس» نوشت:

تردیدی نیست که نام مرتضی آقاتهرانی، از چهره‌های شاخص جبهه پایداری و از شاگردان برجسته محمدتقی مصباح‌یزدی با لایحه حجاب و عفاف گره خورده است. از آقاتهرانی به عنوان «معمار تغییرات لایحه حجاب در مجلس» یاد می‌شود. آقاتهرانی که در تمام طول دوره حیات سیاسی خود به صورت گزینشی با رسانه‌ها ارتباط داشته در تمامی گفت‌وگوی‌های ماه‌های اخیر خود با رسانه‌هایی که عموما از جریان اصولگرا هستند بر لزوم تصویب این لایحه تاکید داشته است. ایستادگی آقاتهرانی پای لایحه حجاب به اندازه‌ای بود که موضوع این لایحه به یکی از اصلی‌ترین درگیری‌های بین طیف پایداری و محمدباقر قالیباف در مجلس یازدهم تبدیل شد و ماجرای نامه‌نگاری و پیغام و پسغام بین آقاتهرانی و مجتبی توانگر رقم خورد.

اسفندماه سال گذشته او در گفت‌وگویی کوتاه در پاسخ به این سوال که لایحه حجاب و عفاف که با انتقاداتی از عملکرد رییس مجلس آقای قالیباف همراه بود در نهایت به کجا رسید، گفت: ایرادات لایحه حجاب و عفاف تقریبا حل شده و به شورای نگهبان رفته و در آنجا هم ابهاماتی مطرح بود که مهم‌ترین اشکال جدی آن مربوط به اصل ۷۵ بود. یعنی یک هزینه و بودجه‌ای را به دولت تحمیل می‌کنیم بدون آنکه دولت آن را بپذیرد. در نهایت آقای رییسی آن را پذیرفته، امضا کرده و تحویل داده‌اند و آماده رفتن به آخرین مرحله است. ۲۸ فروردین ماه سال جاری نیز او در نطق میان دستور خود در جلسه علنی تاکید کرد که «بحث عفاف و حجاب یک جنبه دینی دارد که جای خود دارد و یک جنبه قانونی دارد که ممکن است یکی بگوید هیچ دینی ندارم؛ خب نداشته باش اما کشور ما قانون دارد.»

او همچنین تاکید کرد: «همه دستگاه‌ها باید یاری کرده و پای کار بیایند چون همه در این موضوع سهم داریم؛ طوری نشود که فقط فراجا وسط میدان باشد قطعا مجلس هم یاری می‌کند. عفاف و حجاب وجهه سیاسی، اخلاقی و اجتماعی و شرعی و دینی دارد بنابراین هیچ توجیهی برای کوتاه آمدن از آن وجود ندارد.»

وقتی در نخستین دفعات رفت و آمد مصوبه مجلس یازدهم از لایحه حجاب به شورای نگهبان ماجرای ایرادات املایی و ویرایشی متعدد این مصوبه مورد نقد شورای نگهبان قرار گرفت، آقاتهرانی اعلام کرد: «لایحه عفاف و حجاب ایرادات املایی نداشت، البته شاید منظور واژه‌های بیگانه است که باید معادل فارسی آن استفاده شود و باید از کلمات و واژه‌های غربی و  بیگانه در  قانون‌نویسی  پرهیز  شود.»

او درباره این ابهامات نیز تاکید کرد: «ایرادات به لایحه عفاف و حجاب به این ترتیب است گاه در مواردی ابهاماتی است که البته رفع ابهام شده است. اگر در قانون موضوع یا حکمی ابهام داشته باشد، قطعا شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد که صریح و شفاف بیان شود. برای مثال اگر از بدحجابی یا بی‌حجابی سخنی داشتیم باید حد و حدودش را به درستی بیان کنیم که منظور چیست و غیره.»

مردادماه سال جاری نیز زمانی که بحث بررسی رویکردهای دولت مسعود پزشکیان در قبال لایحه حجاب مطرح بود او در گفت‌وگویی اعلام کرده بود به هیچ ‌وجه امکان بازپس‌گیری لایحه حجاب توسط دولت مسعود پزشکیان نیست. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری جمهوریت تاکید کرده که موضوع حجاب  و مصوبه‌اش «قانون  شده و تمام  است!»

۲۷۲۱۸


https://hirna.ir