02 مهر 1403
1

آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم در پایان نیمه اول ۱۴۰۳ به روند کاهنده خود چنان ادامه داده که شاخص قیمت‌ها در مقایسه با مرداد ماه یا همان تورم ماهانه به کمتر از دو درصد کاهش یافته است.

اعلام آخرین آمار تورم /این دو کالا پیشران تورم کشور

به گزارش خبرآنلاین بنا بر آخرین محاسبات مرکز آمار ایران، تورم ماهانه کشور در آخرین ماه تابستان از دو درصد کمتر و به ۱.۷ درصد رسید. این نرخ بیانگر کمترین تورم ماهانه ایران در سال ۱۴۰۳ است. پیش از این و در طول شش ماه گذشته از سال جاری هرگز تورم ماهانه کشور به کمتر از دو درصد نرسیده بود. در اردیبهشت و خرداد که هنوز دولت سیزدهم سر کار بود این شاخص به ۲.۸ درصد نیز رسیده بود.

اعلام آخرین آمار تورم /این دو کالا پیشران تورم کشور

در عین حال بررسی روند نرخ تورم نقطه به نقطه هم بیانگر کاهش نسبی این شاخص در مقایسه با مرداد ماه است. در شهریوری که گذشته محاسبات از رسیدن این شاخص به ۳۱.۲ درصد حکایت می‌کند.

در فروردین ماه امسال نرخ تورم نقطه به نقطه در حالی به ۳۰.۹ درصد رسیده بود که همچنان و با گذشت ۵ ماه دیگر از سال هرگز این شاخص کمتر از ۳۱ درصد نشده است.

در بررسی شاخص تورم سالانه نیز روند کاهنده این نرخ که از ابتدای سال آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. به نحوی که در پایان نیمه نخست سال جاری به ۳۴.۲ درصد کاهش یافت. در آغاز سال ۱۴۰۳ شاخص تورم سالانه مصرف کنندگان را ۳۸.۸ درصد برآورد می‌کردند.

اعلام آخرین آمار تورم /این دو کالا پیشران تورم کشور

در حال حاضر به نظر می‌رسد با تحولات صورت گرفته انتظارات تورمی در کشور هم کاهش یافته و همین امر موجب شده تا بخش مهمی از صاحب نظران اقتصادی در انتظار کاهش نرخ تورم و رسیدن آن به کانال ۲۰ تا ۳۰ درصدی تا پایان امسال هستند.

نکته دیگری که در گزارش تورم مصرف کننده- شهریور ۱۴۰۳ بیشترین تورم را میانه همه گروه‌ها و زیر گروه‌ها، به «حمل و نقل عمومی»‌اختصاص یافت زیرا تورم سالانه این بخش بیش از ۵۵ درصد بوده است. همچنین تورم زیر گروه «گوشت قرمز و ماکیان» نیز با ۵۳.۲ درصد، دومین گروهی بودند که صاحب بیشترین تورم در نیمه نخست امسال را به خود اختصاص دادند.

۲۲۳۲۲۹


https://hirna.ir