02 مهر 1403
1

نشریه یونانی به نقل منابعی در آمریکا از پیشنهاد جدید واشنگتن به ترکیه درباره سامانه موشکی اس 400 خبر داد که در صورت تحقق، ضمن عدم اخلال در توافقنامه بین ترکیه و روسیه، امکان ورود مجدد آنکارا به پروژه اف 35 را نیز محقق می‌کند.

پیشنهاد جدید آمریکا به ترکیه درباره اس ۴۰۰؟
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، یکی از مهمترین مسائل بین آمریکا و ترکیه موضوع سامانه موشکی اس 400 است که ترکیه در سال 2018 از روسیه خریداری کرد و باعث شد که آنکارا از تولید مشترک جنگنده اف 35 اخراج شده و فروش این جنگنده به ترکیه نیز لغو شود.

در حالیکه گمانه هایی برای حل این مسئله از سوی طرفین مطرح شده، نشریه یونانی "کاثیمرینی" از دیدار محرمانه مقامات آمریکایی و ترکیه ای و پیشنهادی جدید در این خصوص خبر داده است.

بر اساس این پیشنهاد، موشک های اس 400 در خاک ترکیه باقی می ماند اما در پایگاه هوایی اینجرلیک و تحت کنترل آمریکا. با این روش، ترکیه در محیط بین المللی بابت عقب نشینی در این خصوص شرمگین نخواهد شد، در داخل از نظر افکار عمومی مسئله ای برای دولت بوجود نخواهد آمد و توافقنامه با روسیه نیز مختل نمی شود. 

گفته شده که این پیشنهاد در صورت تحقق، مسئله مهمی بین ترکیه با آمریکا و ناتو حل شده و ترکیه بار دیگر وارد پروژه اف 35 می شود.

این شبیه همان پیشنهادی است که مایکل روبین مقام سابق پنتاگون و از مقامات مرکز مطالعاتی"آمریکان اینترپرایز" به طرف ترک پیشنهاد داده بود.

مدتی پیش یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته بود که در صورت حل شدن مسئله اس 400، ترکیه می تواند وارد پروژه اف 35 شده و برای خرید این جنگنده اقدامات آغاز خواهد شد.

اس 400 از زمان خرید از سوی ترکیه در رزمایشی به کار گرفته نشده است. همچنین در پروژه "گنبد فولادی" ترکیه نیز جایی ندارد. مدتی پیش، از یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه در خصوص به کاری گیری این سامانه در سیستم رزم ترکیه و اینکه آیا به انبار رفته است، سوال شد که او پاسخ داد: سامانه اس 400 ماشین لباسشویی نیست که مرتب از آن استفاده کنیم. بلکه در زمان مورد نیاز به کار گرفته می شود.

گفته شده که ترکیه به منظور عدم ایجاد حساسیت در آمریکا به منظور چانه زنی برای خرید جنگنده، این سامانه را از لیست سامانه های پدافندی خود حذف کرده و به انبار فرستاده است.

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir