01 مهر 1403
0

وزیر امور خارجه ایران پس از دیدارهای روز نخست خود در نیویورک تصریح کرد: رژیم اسرائیل حمایت کشورهای خاص و به ویژه آمریکا را دارد و مانع اصلی در ایجاد آتش بس و توقف این جنگ است.

عراقچی: حمایت کشورهای غربی مانع توقف جنگ در غزه است
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران بامداد امروز به وقت تهران در جمع خبرنگاران در خصوص جزئیات دیدارهای خود در نیویورک گفت: امروز اولین روز حضور در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود و البته هنوز دو روز دیگر تا شروع مجمع عمومی سازمان ملل فاصله است.

عراقچی افزود: امروز با وزرای امور خارجه کویت، بحرین و کوبا به اضافه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ملاقات داشتم که طبیعتا در خصوص مسائل منطقه، با وزرای خارجه کویت، بحرین و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس بحث‌های جدی داشتیم.

وی با بیان اینکه بحث‌های بسیار سازنده و خوبی در مورد موضوع ثبات و امنیت در منطقه انجام شد، اظهار داشت: البته بحث فلسطین، جنایت‌های اسرائیل در غزه و در جنوب لبنان و به هر حال آتشی که در منطقه می‌تواند در اثر سیاست‌های رژیم صهیونیستی شعله ور شود و خطراتی که می‌تواند شامل همه کشورها شود و نیز ضرورت مقابله با این سیاست‌ها رایزنی شد.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: دیدارهایی با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور کمک‌های انساندوستانه به غزه، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه انجام شد که سه دیدار مهم با نمایندگان سازمان ملل در سه حوزه مهم بین المللی بود؛ به ویژه بحث سوریه و غزه که در منطقه ما دارای اهمیت است.

عراقچی با اشاره به اینکه در این دیدارها شرایط انسانی که در غزه تشریح می‌شد واقعا غیرقابل باور بود، ادامه داد: میزان جنایاتی که صورت گرفته و از آن بدتر اینکه راه‌ها برای ارائه کمک‌های انساندوستانه همه بسته است و اجازه ورود و توزیع کمک‌ها داده نمی‌شود. بیمارستان‌هایی که صلیب سرخ در غزه ایجاد کرده از کمبود امکانات رنج می‌برد و اجازه نمی‌دهند که امکانات برسد و واقعا شرایط اسفباری است و عباراتی که استفاده می‌شد، اینکه اسرائیل یک جهنم واقعی را در غزه ایجاد کرده است.

وی همچنین اظهار داشت: جالب است که همه در ملاقات‌ها اذعان داشتند که علیرغم اینهمه جنایت و این جهنمی که اسرائیل ایجاد کرده، اما به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است. نه در شکست حماس، نه در آزادی زندانیان و نه اینکه بتواند یک حمایت بین‌المللی از خودش ایجاد کند. البته حمایت کشورهای خاص و به ویژه آمریکا را دارد و مانع اصلی در ایجاد آتش بس و توقف این جنگ، حمایت‌هایی است که واقعا آمریکا و کشورهای غربی صورت می‌دهند.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه وضعیت انسانی غزه بسیار اسفبار است، گفت: وضعیت منطقه در شرایط خطرناکی قرار دارد. جامعه بین الملل و شورای امنیت باید با این وضعیت مقابله کنند ولی متاسفانه با سیاست‌های کشورهای غربی شاهد هستیم که وضعیت چگونه است.

عراقچی تصریح کرد: به نظر من اکنون جامعه بین المللی بیش از همیشه روی سیاست‌های واقعا جنایتکارانه رژیم صهیونیستی حساس شده است که نه فقط منطقه بلکه فراتر از منطقه را به سمت خطرناکی پیش می‌برد.

وی در آخر اظهار داشت: روز یکشنبه نیز از این ملاقات‌ها و دیدارها با وزرای خارجه و نهادهای بین المللی جریان خواهد داشت و موضوع اصلی گفتگوهای ما فلسطین، غزه و جنوب لبنان است و تشویق جامعه بین‌الملل و کشورهای جهانی که به مسئولیت خودشان در این زمینه عمل کنند.

عراقچی: ترور هنیه نمی‌تواند بدون پاسخ بماند
دیدارهای عراقچی در نیویورک

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir