03 مرداد 1402
114

در ششمین شب برگزاری ویژه‌ برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» که به همت اداره کل هنرهای نمایشی در محوطه باز تئاتر شهر در حال اجراست، یاد و خاطره علاء‌الدین قاسمی، اولیاخوان پیشکسوت زنده شد.

اجرای تعزیه حُر با گرامیداشت علاء‌الدین قاسمی
اجرای تعزیه حُر با گرامیداشت علاء‌الدین قاسمی

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران، تئاتر شهر و برنامه‌ریزی کانون نمایش‌های آیینی و سنتی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم در حال برگزاری ویژه‌ برنامه‌های نمایشی خود با عنوان «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در محوطه باز تئاتر شهر است. 

مخاطبان «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در ششمین شب برگزاری، باز هم شنوای نوای عاشورایی و شاهد هنرنمایی گروه «ساحل عاشوراییان» در نواختن‌سنج و دمام و طنین پرقدرت و توأمان حماسه و اندوه در محوطه باز تئاتر شهر بودند. 

کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) مانند شب‌های پیشین این ویژه‌برنامه در محوطه باز تئاتر شهر و همراه علاقه‌مندان اهل‌بیت (ع) و نمایش‌های آیینی حاضر بود و پس از هر اجرا، با هنرمندان هر برنامه به گفت‌وشنود می‌پرداخت.

همچنین شب پیش، احمد جولایی (دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی) و سید محمدجواد طاهری (مدیر تئاتر شهر) نیز به محوطه تئاتر شهر و محل برگزاری اجراها آمده بودند و همراه با مردم که هر شب بر میزان حضور و استقبال آن‌ها افزوده می‌شود، به تماشای آثار پرداختند.  

بعد از پایان برنامه نوای عاشورایی، نوبت به اجرای نقالی و پرده‌خوانی رسید. 

حسین ظاهری در ادامه به اجرای نقالی با موضوع  ضحاک ابن عبدالله پرداخت.

همچنین شب گذشته با گرامیداشت یاد و نام زنده‌یاد علاءالدین قاسمی که به‌ عنوان موافق‌خوان و اولیاخوان سالیان سال در تعزیه تلاش و جهد کرد، مجلس تعزیه حر روی صحنه رفت. 

در اجرای تعزیه دیشب  مهدی دریایی داستان بخشش حر از سوی امام حسین (ع)  را اجرا کرد.

همچنین ویژه‌برنامه عاشورایی بنیاد رودکی به مناسبت ایام محرم با عنوان «شبیه‌خوانی در پهنه» در پهنه رودکی درحال برگزاری است. 

ویژه‌ برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران هر شب از ۲۸ تیر تا ۶ مرداد در سه بخش تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

https://hirna.ir