15 تیر 1402
231

کرج - با حضور رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال به طول ۲۲ کیلومتر افتتاح و همچنین فاز سوم این پروژه کلنگ‌زنی شد.

افتتاح مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال/کلنگ زنی فاز سوم پروژه
دریافت 38 MB

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: امروز ۱۵ تیرماه با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سیدپرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال به طول ۲۲ کیلومتر افتتاح شد.

مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال، دوآب شهرستانک در استان البرز را به پل زنگوله در استان مازندران متصل می‌کند و با بهره برداری از آن، ۳۰ دقیقه از زمان سفر کاسته می‌شود. همچنین این مسیر نسبت به جاده چالوس مسیر را ۵ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند.

در این مسیر ۱۷ رشته تونل و ۹ دستگاه پل به طول ۱۹.۷ کیلومتر احداث شده است. برای احداث مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال، به ارزش روز، ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

کاهش وقوع سوانح جاده‌ای و صرفه‌جویی سالانه ۱۲.۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت بخشی از مزایای این مسیر است.

کاهش آلاینده‌ها به میزان ۵۱۱ تن در سال و همچنین کاهش استهلاک وسایل نقلیه عبوری، از دیگر ویژگی‌های تردد مسافران در این مسیر است. برای ساخت این مسیر از قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال، روزانه بیش از ۳۰۰۰ نفر فعالیت داشتند و ۱.۱ میلیون متر مکعب علمیات کوهبری، ترانشه، سنگبرداری و خاکریزی در آن انجام شده است.

۸۶ درصد مسیر عبوری جدید که از روز شنبه برای مسافران باز خواهد بود تونل و پٌل است و به همین دلیل مناظر زیبایی از پل‌های بلند و بزرگ با استفاده از قالب‌های شاریو را توسط پیمانکاران ایرانی به نمایش می‌گذارد که نشان از تخصص و مهارت نیروهای فنی و مهندسی کشور دارد.

احداث ۹ دستگاه پل به طول ۱ کیلومتر و حفاری ۱۷ رشته تونل به طول ۱۸.۷ کیلومتر از جمله مشخصات فنی پروژه در زمان ساخت است.


اخبار مربوط به این پروژه را در زیر بخوانید


۱۲:۰۴ فتاح: آزاد راه تهران - شمال نمایشگاهی از تکنولوژی و کار نیروهای ایرانی است

افتتاح مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال/کلنگ زنی فاز سوم پروژه

پرویز فتاح امروز پنجشنبه در آئین بهره برداری از قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال اظهار داشت: بهره برداری از این طرح ملی بزرگ در آستانه عید غدیر خم افتخار بزرگی است.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اعلام کرد: در مدت بیش از ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم برای اجرای این طرح تلاش‌ها و پیگیری‌های خوبی انجام شد که امروز شاهد بهره برداری این قطعه هستیم.

وی گفت‌: اجرای آزاد راه تهران - شمال نمایشگاهی از تکنولوژی و کار نیروهای ایرانی است و که این طرح با همکاری دولت و بنیاد مستضعفان در این شرایط سخت اداره شده است.

فتاح ابراز امیدواری کرد که قطعه دوم این آزادراه در مسیر برگشت در این دولت به بهره برداری برسد.

وی با تاکید بر اراده کامل برای اجرای این طرح وجود دارد، گفت: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در کنار دولت برای اجرای این طرح است و طرحی در تراز بین المللی از نظر تجهیزات به بهره برداری رسید.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی توضیح داد: ۱۰ شرکت پیمانکار، ۱۶ شرکت مشاور و یک هزار ۵۰۰ دستگاه مهندسی ایرانی در ساخت این طرح فعال هستند.


۱۲:۰۰ بذرپاش: مسیر تهران- شمال با تردد از منطقه یک و دو آزادراه ۶۲ کیلومتر کوتاه می‌شود

افتتاح مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال/کلنگ زنی فاز سوم پروژه

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در آئین بهره برداری از قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال که با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان برگزار شد، گفت: این پروژه یک پروژه ملی و دستاوردی پر افتخار است که به ملت شریف ایران تقدیم می‌شود.

بذرپاش افزود: قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال پروژه بزرگ ملی است که در راستای مسافرت‌های متعدد از مبدأ پایتخت به شمال کشور، حجم عظیمی از ترددها را پوشش می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: جاده‌های موجود ما در ایام خاص و پر ترافیک جوابگو نبود و این پروژه به‌عنوان راه اصلی که ۲۲ کیلومتر طول دارد، از پرهزینه‌ترین، سخت‌ترین و پر زحمت ترین پروژه‌های عمرانی کشور تخمین زده شد.

بذرپاش ادامه داد: آزادراه تهران شمال بخش زیادی از مشکلات ترافیکی و تردد از تهران به شمال کشور را مرتفع خواهد کرد و این مسیر، راه اصلی رفت و آمد از پایتخت به شمال خواهد بود.

وی تشریح کرد: منطقه دوم پس از اتصال به منطقه اول مسیر تهران_شمال را در مجموع ۶۲ کیلومتر کوتاه می‌کند که این میزان در طول سال، حتی با احتساب صرفه‌جویی در مصرف سوخت، دستاورد قابل توجهی برای کشور است.

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد: پس از اتمام این منطقه با دستور رئیس جمهور، همکاری بنیاد مستضعفان و مجموعه خدوم وزارت راه و شهرسازی فاز سوم که قطعه نهایی است را آغاز می‌کنیم که به فضل خدا سهولت سفر و خدمت مضاعف در کریدورهای اصلی کشور رقم بخورد.

وی در خاتمه از زحمات بی دریغ همه متولیان امر که در تحقق این پروژه نقش آفرینی کرده بودند، تقدیر و تشکر کرد.


۱۰:۲۷ وزیر راه و شهرسازی: تمام فکر و همت دولت اجرای فاز ۳ آزادراه تهران - شمال است

مهرداد بذرپاش صبح پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه تمام فکر ما از امروز اجرای عملیات قطعه سوم آزاد راه است، افزود: سعی می‌کنیم هر چه سریع‌تر برای اجرای آن برنامه ریزی کنیم.

وی با عنوان اینکه قطعه سوم دارای مسافت بیشتری است، افزود: کار حوزه سوم در محدوده استان مازندران اجرا می‌شود و از امروز به فکر تأمین منابع آن خواهیم بود.

وی ادامه داد بخش اعظم پیمانکاران قطعه دوم را به قطعه سوم منتقل می‌کنیم.

پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان نیز با بیان اینکه پروژه آزادراه تهران شمال سخت‌ترین پروژه عمرانی کشور است، افزود: خوشبختانه در دولت و نظام برای اجرای کار عزم و اراده وجود دارد.

وی با عنوان اینکه اراده‌ای در دولت و مدیران شکل گرفت و اکنون پروژه روی نظم قرار دارد، گفت: همه چیز برای اجرای فاز سوم آماده است و بنیاد با همه ظرفیت در کنار دولت خواهد بود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح، مسیر آزادراهی تهران به مازندران وصل شد و تا چالوس ۵۲ کیلومتر باقی مانده است.


۰۹:۳۹ فاز عملیات اجرایی قطعه سوم پروژه آزادراه تهران - شمال آغاز شد

عملیات اجرایی قطعه سوم پروژه آزادراه تهران - شمال صبح پنجشنبه با حضور حجت الاسلام ابراهیم رئیسی آغاز شد.

رئیس جمهور قبل از آن یک لاین از فاز دوم آزاد راه تهران - شمال را افتتاح کرد.


۹:۲۱ رئیسی: آزادراه تهران - شمال نماد خودباوری و توانایی ملت است / آغاز قطعه بعدی به نام «غدیر»

افتتاح مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال/کلنگ زنی فاز سوم پروژه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز پنج شنبه در آئین بهره‌برداری از مسیر قطعه دوم آزادراه تهران شمال این طرح را نماد خودباوری و توانایی ملت ایران دانست و افزود: معتقد هستم این طرح، نماد خودباوری، توانایی و دانایی ملت ایران است، اگر کسی بخواهد این دانایی و توانایی، کار فناورانه و تکنولوژی، معماری و هنر را ببیند، همه این‌ها را می‌تواند در این طرح مشاهده کند.

وی با بیان این‌که از طرف دیگر، این طرح نماد اراده جدی مهندسان، مشاوران و کارگران عزیزمان است، اضافه کرد: بهره‌برداری این طرح فواید و منافعی برای مردم دارد، صرفه جویی در وقت و مال مردم است و فایده دیگر، کاهش تصادفات و کاهش تلفات جاده‌ای است.

رئیس جمهوری با تأکید بر لزوم فراهم آوردن تردد امن برای مسافران، خاطرنشان کرد: هم ما، هم مردم و هم عزیزان راهور از تلفات جاده‌ای رنج می‌بریم، این موضوع همواره از رنج‌های ما بوده که چرا اینقدر تصادفات و تلفات جاده‌ای داشته باشیم، مردم از مسیری که حرکت می‌کنند برای رسیدن به مقصدی، باید به سلامت عبور کنند و به مقصد برسند.

حجت الاسلام رئیسی، بیان داشت: این طرح نماد آفتخارآفرینی برای کشور و ملت است، کار، کار بزرگی است که انجام شده است.

وی با بیان اینکه از همه عزیزان که در گذشته کارهایی انجام دادند و همکارانی که در این دوره با کمک بنیاد مستضعفان تلاش کردند تشکر و قدردانی می‌کنم، گفت: کار ادامه روند تکمیل آزادراه تهران شمال با همین همتی که تا امروز انجام شده، ادامه خواهد یافت و با همین دقت امروز نهایی خواهد شد.

رئیس جمهوری گفت: همه ابعاد کار همچون ابزار کار، مهندسان، کارگزاران و فناوری کار ایرانی است که از افتخارات کشور به‌شمار می‌رود، جوانان و آینده‌سازان کشور باید این را ببینند تا کارهای بزرگی به دست آنان انجام گیرد.

حجت الاسلام رئیسی با بیان این‌که این طرح صرفه‌جویی‌های زیادی در مال و جان مردم و همچنین صرفه‌جویی مهمی در سوخت به دنبال دارد، تصریح کرد: این نماد افتخارآمیزی برای کشور و ملت ما است، کار بزرگی است که پیشینیان طراحی کردند و کارهایی انجام دادند و در این دوره نیز آقای فتاح و همکارانشان در بنیاد مستضعفان و مهندسانی که شبانه روز تلاش کردند، کار را به این نقطه رساندند.

وی با تأکید بر این‌که این پروژه نماد افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است، اضافه کرد: قطعه بعد نیز به نام غدیر شروع خواهد شد و امیدواریم در زمانی کوتاه ولی با همان دقت کاری که تاکنون انجام شده، دنبال شود.


۹:۱۸ رئیس جمهور به مازندران سفر کرد

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه برای افتتاح یک لاین فاز دو آزادراه تهران - شمال به مازندران سفر کرد.

قطعه دوم این طرح ملی هم به طول ۲۳ کیلومتر منطقه شهرستانک تا پل زنگوله را در بر می‌گیرد آماده بهره برداری است.

همچنین قطعه سوم این مسیر ارتباطی به طول ۳۲ کیلومتر است که منطقه پل زنگوله تا دوراهی دشت نظیر استان مازندران را به هم پیوند می‌دهند و جزو سخت‌ترین مسیر است.

این پروژه توسط رئیس جمهور کلنگ زنی خواهد شد.



https://hirna.ir