11 مهر 1403
24

در حالی که اعتصاب بی سابقه کارگران بنادر در آمریکا وارد دومین روز خود شده است، کاخ سفید به دنبال دست یابی به توافقی برای حمایت از آنهاست.

تقلای کاخ سفید برای پایان دادن به اعتصاب کارگران بنادر
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که اعتصاب بی سابقه کارگران بنادر در آمریکا وارد دومین روز خود شده است، کاخ سفید با تشدید فشارها بر کارفرمایان بنادر درصدد دست یابی به یک توافق کاری خوب با کارگران اعتصاب کننده است.

براساس این گزارش، دولت جو بایدن بر کارفرمایان بنادر فشار آورده تا پیشنهاد خود را برای ارائه یک قرارداد کار مطلوب با کارگران اعتصاب کننده ارائه دهند در حالی که اعتصاب آنها وارد دومین روز خود شده و بارگیری نیمی از محموله های دریایی کشور با اختلال مواجه شده است.

روز گذشته ده‌ها هزار کارگر بندر در بنادر سواحل شرقی آمریکا و خلیج مکزیک، نخستین اعتصاب بی‌سابقه خود در 50 سال اخیر را از سوی اتحادیه کارگران بنادر آغاز کردند.  

براساس این گزارش، پس از حاصل نشدن توافق بین اتحادیه دریایی آمریکا(USMX) و انجمن بین‌المللی کارگران بنادر(ILA) در موعد زمانی نیمه‌شب اول اکتبر، هزاران کارگر بنادر از بندر مین تا تگزاس دست از کار کشیده اعتصاب خود را آغاز کردند.  

در این اعتصاب که از سوی انجمن بین‌المللی کارگران بنادر ترتیب داده شده، حمل و نقل کلیه کالاها اعم از مواد غذایی تا خودرو در سراسر دهها بندر از مین تا تگزاس متوقف شده و تحلیل گران معتقدند این اعتصاب روزانه میلیاردها دلار ضرر اقتصادی به کشور وارد می کند.

این اتحادیه خواستار افزایش 50 درصدی دستمزدها و ممنوعیت کلی خودکارسازی جرثقیل‌ها، دروازه‌ها و کامیون‌های حمل کانتینر است. مذاکرات دراین‌باره در ماه ژوئن بین USMX وILA به‌دلیل وجود دروازه خودکار در بندری در ایالت آلاباما، با شکست مواجه شد. این در حالی است که رئیس ILA خواستار افزایش بیشتر دستمزدها از جمله افزایش 5 دلاری برای هر ساعت دستمزد به ازای هر سال در یک قرارداد جدید 6 ساله و پایان دادن به پروژه خودکارسازی بنادر است که مشاغل اعضای این اتحادیه را تهدید می کند.

ارزیابی‌های صورت‌گرفته درباره تأثیر این اعتصاب نشان می‌دهد هزینه روزانه آن حدود 540 میلیون دلار است اما تحلیلگران مرکز جی‌پی‌مورگان ارزیابی کردند که هزینه روزانه این اعتصاب می‌تواند تا 5 میلیارد دلار برسد.

همچنین ارزیابی ها نشان می دهد پیش از آغاز اعتصاب بیش از 38 کانتینر در بنادر آمریکا در حال بارگیری بودند اما با شروع اعتصاب تنها 3 کانتینر در حال فعالیت هستند.

این در حالی است که جو بایدن روز گذشته از مقامات ارشد این کشور خواست تا این دو نهاد به توافقی منصفانه و سریع دست یابند، در حالی که رئیس جمهور از استناد به مفادی قانونی که براساس آن زمان بیشتری را برای مذاکره در اختیار دو طرف می‌گذارد، خودداری کرد.

براساس این قانون رئیس جمهور می‌تواند درخواست توقف 80روزه اعتصاباتی را که سلامت یا ایمنی ملی را به خطر بیندازد، به دادگاه ارائه دهد، قانونی که برای آخرین بار توسط جورج دبلیو بوش در سال 2002 به‌کار گرفته شد.

بایدن که پیشتر در سال 2022 از مکانیسم دیگری برای توقف اعتصاب کارگران بخش ریلی استفاده کرده بود، با اشاره به توافقات جمعی گفت که او از این قانون برای توقف اعتصاب کارگران بنادر استفاده نخواهد کرد.

وی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: باربران اقیانوسی خارجی از زمان همه گیری کرونا که کارگران بنادر خود را در معرض خطر قرار دادند تا بنادر باز بماند، سود سرشاری بدست آوردند. حالا وقت آن است که این باربران یک قرارداد کاری خوب و منصفانه را پیشنهاد دهند که منعکس کننده سهم کارگران ILA در اقتصاد ما باشد و به سود آنها نیز باشد.   

در همین حال برخی قانون‌گذاران آمریکایی، حمایت خود را از کارگران بنادر اعلام کردند و خواستار دستیابی سریع به توافقی برای به حداقل رساندن تأثیرات منفی اقتصادی این اعتصاب شدند.

کاخ سفید تصریح کرد بایدن به تیمش دستور داده تا فعالیت های مربوط به افزایش احتمالی قیمت ها را که به نفع باربران است، ارزیابی کند.

در حالی که اعتصاب کارگران بنادر، فشار زیادی بر اقتصاد کشور از جمله افزایش قیمت کالاهای مصرفی و افزایش تورم وارد می‌کند اما شورای گفت‌وگو استفاده از این قانون برای پایان اعتصاب کارگران بنادر را میدان مین سیاسی در آستانه انتخابات می‌دانند.

این در حالی است که اغلب اتحادیه‌های کارگری پیش از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی در ماه جولای، حمایت خود را از او اعلام کرده بودند و پس از معرفی کامالا هریس به‌عنوان نامزد جایگزین دموکرات‌ها، بلافاصله از او حمایت کردند.

در عین حال دونالد ترامپ این اعتصاب را به گردن تورمی انداخت که در دولت بایدن- هریس درست شده است. وی در مصاحبه با فاکس نیوز اذعان کرد همه کارگران بنادر را درک می کنند زیرا آنها نیز مانند همه مردم کشور، از این تورم آسیب دیده اند .

در همین حال رئیس ILA تابستان سال جاری در یک کنفرانس خبری اظهار کرد که رابطه دوستی درازمدتی با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا دارد و دو طرف در نوامبر 2023 دیداری سازنده داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد که ترامپ وعده داده است که از ILA در مخالفت با راه‌اندازی ترمینال‌های باربری خودکار در آمریکا حمایت خواهد کرد، موضوعی که اصلی‌ترین نگرانی این اتحادیه است.

تاکنون خبری درباره مدت زمان این اعتصاب منتشر نشده است.

حدود دو هفته پیش نیز 33000 نفر از کارکنان شرکت آمریکایی بوئینگ روز جمعه پس از آنکه قرارداد پیشنهادی چهارساله با این سازنده هواپیما را به‌طور قاطع رد کردند، دست از کار کشیدند.

این اعتصاب که اولین اعتصاب در بوئینگ طی 16 سال گذشته محسوب می‌شود، تولید هواپیمای تجاری را در یکی از بزرگترین غول‌های تولیدی و بزرگترین صادرکننده آمریکا تقریباً متوقف خواهد کرد و ضربه بالقوه‌ای به اقتصاد این کشور وارد می‌کند.

این شرکت در مجموع 150000 کارمند در آمریکا دارد و تخمین زده می‌شود که سهم سالانه آن در اقتصاد این کشور 79 میلیارد دلار است و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از 1.6 میلیون شغل پشتیبانی می‌کند.

نخستین اعتصاب کارگران بنادر آمریکا در 50 سال اخیر

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir