05 مهر 1403
2

رئیس جمهوری گفت: ایران مشکلی با گفتگو ندارد، ولی آمریکایی ها پایبند گفتگوهایشان و برجام نبودند. آمریکا از زمانی که وارد منطقه شد سعی کرد در کشور ایران مشکل ایجاد کند. وقتی اعتراضی در کشور رخ می دهد به کمک آنها می آیند و تلاش می کنند حکومت اسلامی و یا جمهوری اسلامی را از بین ببرند. 

پزشکیان: زمان و نحوه پاسخ به ترور هنیه در دست ایران است، قرار نیست که اعلام کنیم!/ آمریکا پایبند برجام نبود/ ایران برای

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه الجزیره عربی در پاسخ به سوالی درباره پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی گفت: زمان پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی و ترور شهید هنیه را ما مشخص می‌کنیم. اینگونه نیست که آنها هر وقت هرجا دلشان خواست این کار را انجام دهند.

وی افزود: آنچه که ما انجام خواهیم داد چه نوع کارمان و چه زمانش و هر کاری که باید انجام دهیم را قرار نیست اعلام بکنیم. اسرائیل به دنبال این است که ما و منطقه را به آشوب بکشاند  تا خودش از این دامی که در آن گرفتار شده است، به راحتی بیرون بیاید.

پزشکیان گفت: اسرائیل این کارها را به تنهایی انجام نمی دهد بلکه پشتیبانی محکم آمریکا را دارند. آمریکائیانی که ادعای دموکراسی و حقوق بشر را دارند. اسرائیل و نتانیاهو این اقدامات را انجام را می دهد تا منطقه را به جنگ و آشوب بکشاند تا از فاجعه ای که برایش در حال وقوقع است، جان سالم به در ببرد.

وی ادامه داد: نظر من این است که باید با کشورهای اسلامی به وحدت برسیم.  من نگاهم بر این بود که در داخل کشور هم باید با همه آن کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند،  در اداره کردن کشور مشارکت بکنیم. من نگاهم بر این بود که نباید کسی را در کشور خودمان بیگانه حساب کنیم. بنابراین آنها  از اینکه ما چنین کاری را در کشور انجام دهیم ناراحت هستند. چراکه به دنبال این هستند بین ما و حکومت و جمهوری اسلامی ایران اختلاف و دعوا بیندازند و این نگاه ما آن توطئه آنها را خود به خود بر هم زده است.

رئیس جمهوری در ادامه صحبت های خود گفت: ایران مشکلی با گفتگو ندارد، ولی آمریکایی ها پایبند گفتگوهایشان و برجام نبودند. آمریکا از زمانی که وارد منطقه شد سعی کرد در کشور ایران مشکل ایجاد کند. وقتی اعتراضی در کشور رخ می دهد به کمک آنها می آیند و تلاش می کنند حکومت اسلامی و یا جمهوری اسلامی را از بین ببرند. 

وی افزود: آمریکا هر زمان بخواهد بر اساس صداقت با ما صحبت کند ما مشکلی برای گفت‌وگو نداریم. در حال حاضر صداقت درستی  لازم را در طرف مقابل و برجام ندیده‌ایم. ما برجام را امضا کردیم ولی آمریکا آن را پاره کرد. ما به برجام عمل کردیم ولی آنها هر روز در شدیدترین حالت نظارت کردن. ما مانع نظارت آنها نبودیم ولی این آمریکا بود که برجام را پاره کرد. ما چگونه به قول آنها باور کنیم؟ اگر پیمان دیگری  بسته شد که تضمینی وجود دارد که دوباره پاره نکنند؟

پزشکیان تصریح کرد: ما به غیر از حقوق خود و برخورد در چارچوب قانون چیز دیگری نمی خواهیم و اگر آمریکا بر اساس آن عمل کنند ما مشکلی نداریم و طلب خاصی هم نداریم.

وی درباره تحریم ها گفت: آمریکا تحریم هایی را برای زمین زدن و ساقط کردن ما وضع کرده است که از نظر قوانین بین المللی خلاف واقع است. اما چون  آمریکا زور دارد این کار را انجام می دهد و با زور کشورهای دیگر را هم وادار می کند که با کشور ایران معامله نکنند. کشورهایی که از او می ترسند نیز با ما وارد تجارت نمی شوند.  آمریکا تصور می کند که با اعمال تحریم‌ها ما را خواهند توانست ساقط کند ولی اینگونه نشد.

۲۹۲۱۸


https://hirna.ir