04 مهر 1403
1

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: تنش رو به تشدید و جنگ‌ها بدون هیچ افق نزدیکی برای پایان، شعله می‌کشند و همزمان مواضع هسته‌ای و تسلیحات روی کره زمین «سایه‌ای شوم» انداخته است.

مواضع هسته‌ای و تسلیحات روی کره زمین «سایه‌ای شوم» انداخته است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با هشدار درباره تبدیل تدریجی جهان به یک انبار باروت بزرگ، خواستار راه‌حلی جهانی برای مقابله با چالش‌های بی‌سابقه گریبان‌گیر شد.

گوترش با تاکید بر اینکه شکاف‌های ژئوپلیتیکی در عرصه جهان همچنان رو به افزایش است، گفت: تنش رو به تشدید و جنگ‌ها بدون هیچ افق نزدیکی برای پایان، شعله می‌کشند و همزمان مواضع هسته‌ای و تسلیحات جدید، روی کره زمین «سایه‌ای شوم» انداخته است.

وی تاکید کرد: ما به‌تدریج در حال نزدیک شدن به یک انبار باروت غیرقابل تصور هستیم که می‌تواند جهان را ببلعد.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که شرایط کنونی جهان «بی‌ثبات» اما به باور وی، چالش‌ها قابل حل است و این یعنی، جامعه بین‌الملل باید اطمینان حاصل کند که «سازوکارهای بین‌المللی حل‌وفصل چالش‌ها، به معنی واقعی مشکلات را حل کنند.»

وی سه «محرک عمده بی‌ثباتی شامل مصونیت از مجازات، نابرابری و ابهام که رهبران جهان باید به آنها بپردازند» را برشمرد و گفت: در دنیای بی‌مجازات، تخطی و تجاوز، اصول قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل را تهدید می‌کند.

به گفته گوترش، سطح کنونی مصونیت از مجازات در جهان، «غیرقابل دفاع و اخلاقاً غیرقابل تحمل است» و شمار فزاینده‌ای از دولت‌ها که قوانین بین‌المللی را پایمال کرده و کنوانسیون‌های حقوق بشر و قواعد بشردوستانه بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند، احساس می‌کنند که مستحق «کوپن فرار از عقوبت» هستند.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به جنگ جاری در اوکراین و حملات تنش‌زا و گسترده رژیم صهیونیستی علیه لبنان، اضافه کرد: این عصر بی‌عقوبت را در همه‌جا، از خاورمیانه تا قلب اروپا، شاخ آفریقا و ورای آن، در کابوس بی‌وقفه غزه و جنگ بیرحمانه قدرت در سودان شاهد هستیم.

به گفته گوترش، نابرابری در جهان امروز، کشورها را تهدید و آنها را در تنگنا قرار داده و در عین حل، ابهام در مخاطرات جهانی «آینده ما را به طرقی ناشناخته در معرض خطر قرار داده است.

منبع:

https://hirna.ir