04 مهر 1403
1

در ادوار ۱۲ گانه مجلس شورای اسلامی، نمایندگانی بوده اند که طرح استعفای خود را به هیات رئیسه مجلس داده‌اند و هدف کوچ از بهارستان به پاستور بوده است.

سد مجلس مقابل کوچ نماینده اهل سنت به دولت پزشکیان /کدام وکلای ملت از بهارستان به پاستور کوچ کردند؟ +جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صبح امروز در حالی صحن علنی مجلس دوازدهم به ریاست محمدباقر قالیباف، آغاز شد که درخواست استعفای عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده اشنویه و نقده برای حضور در دولت پزشکیان از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شده و با مخالفت بهارستان‌نشینان همراه شد.  

این درحالیست که در هفته‌های گذشته پزشکیان او را به عنوان امور توسعه روستایی و مناطق محروم منصوب کرده بود و اگر نمایندگان با استعفای او موافقت می‌کردند، حسین‌زاده اولین فرد اهل تسنن و کرد بود که به سمت معاونت رئیس جمهور برگزیده شده بود.

 مخالفان او چه گفتند؟ 

 در جلسه بررسی تقاضای استعفای حسین زاده، میکروفن 5 نفر از نمایندگان در جهت مخالفت با استعفای او باز شد و به بیان دلایل مخالفت خود پرداختند. مخالفانی که بیشتر از فراکسیون مستقلین بودند که حسین‌زاده هم در آن حضور دارد. 

مجبتی ذوالنوری، نماینده قم، به عنوان مخالف این استعفا در اظهاراتی با اشاره به صحبت‌های حسین‌زاده در بیان دلایل استعفای خود گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که مجلس را سکویی برای رفتن به جایگاه دیگر قرار ندهید؛ گرچه خود آقای حسین‌زاده متقاضی رفتن از مجلس نبودند و آقای رئیس جمهور ایشان را انتخاب کردند اما تعداد افرادی که از مجلس برای دولت در این دوره رفتند غیرمتعارف است و من فکر می‌کنم که شاید عدم توجه به شأنیت مجلس و نمایندگی مردم دلیل آن باشد. 

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود از دیگر مخالفان استعفای عبدالکریم حسین‌زاده بود او با تاکید بر اینکه یکی از دلایل مخالفت من با استعفای او توانمندی او در حوزه عمران است و من او را انسان کار بلد متخصص و کاردان می‌دانم و نگران هستم، گفت: آقای حسین‌زاده در صورت استعفا چهارمین نماینده‌ای است که از مجلس خارج شده است و ما او را از دست داده‌ایم.

هادی قوامی، نماینده اسفراین در مجلس و عضو فراکسیون مستقلین هم در مخالفت با استعفای نماینده اشنویه و نقده با بیان اینکه جایگاه نماینده همتراز با وزیر است اما معاون رئیس جمهور در هیئت وزیران حق رای ندارد، اظهار کرد: اگر ما با استعفای آقای حسین‌زاده موافقت کنیم شأن او را تنزل داده‌ایم. ما از آقای رئیس جمهور انتظار داریم که اولاً جایگاه روستاها و مناطق محروم را ارتقا دهد تا این جایگاه در هیئت وزیران دارای رای باشد.

احمد مرادی، نماینده بندرعباس و مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان نیز از دیگر مخالفان استعفای نماینده اشنویه و نقده بودند. 

مخالف سهم‌دهی‌های مذهبی هستم

پس از بیان اظهارات نمایندگان، نوبت به عبدالکریم حسین‌زاده رسید اما دفاعیات او نتوانست نمایندگان را قانع کند.

حسین‌زاده در جریان بررسی استعفای خود گفت: هر جراحی بزرگ و امر سختی مشکلات خاص خودش را به همراه دارد و نظام بخشی و رصد و ارزیابی دقیق بر توسعه اعتبارات مد نظر اینجانب است؛ نگاه ما به توسعه است که همیشه آن را سیمانی دیده‌ایم در حالی که مفهوم آن بسیار وسیع‌تر از نگاه کالبدی است و نگاه اساسی توانمندی جامعه است و در کنار دغدغه‌های اساسی ما برای توسعه‌های کالبدی، آب، برق و تلفن توانمند کردن جامعه یکی از اساسی‌ترین رسالت‌های این معاونت است و رسالت بعدی‌ام توسعه متوازن و پایدار منطقه‌ای با استفاده از ابزارهای نظارتی است، البته توسعه روستایی و حتی مناطق محروم مساله‌ای بی‌متولی و بامتولی زیاد است و در این رابطه ۵۰ تا ۶۰ نهاد جهادی و غیرجهادی فعالیت می‌کنند اما هارمونی مناسبی ندارند و باید مدیریت ثابت داشته باشد و لازم است نهاد فرابخشی به فرایندهای توسعه نظم اساسی دهد.

وی با بیان اینکه ما باید باعث شویم هرکس در این سرزمین خود را فدای خاک وطن بداند و در برابر تهدیدات بایستد، گفت: من مخالف سهم دهی‌های مذهبی هستم و ملاک گزینش مسئولان باید شایسته گزینی و ایرانی بودن باشد لذا شما نمایندگان اگر تشخیص به شایستگی بنده دادید به من رأی دهید.

حسین زاده ادامه داد: ما به دنبال گلایه های سیاسی نیستیم و می خواهیم به قلب چالش های کشور بزنیم لذا معتقدم محرومیت زدایی یکی از ستون های سالم جامعه پایدار است و نبود امکانات و تجهیزات که منجر به محرومیت قشری از مردم شود، به معنای خیانت است.

ماجرای تذکر رهبر انقلاب به مجلس یازدهمی‌ها

مرور اسامی پارلمان‌نشینانی که روزی برای رفتن به پاستور ردای نمایندگی را از تن به درآوردند و استعفای خود را تقدیم هیأت رئیسه کردند، نشان می‌دهد که در مجلس دوازدهم  تاکنون 3 نماینده، صندلی بهارستان را برای حضور در پاستور ترک کردند. مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس بود که پس از پیروزی در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، توانست کرسی ریاست قوه مجریه را از آن خود کند.

احمد دنیامالی و غلامرضا نوری قزلجه نیز از دیگر نمایندگانی بودند که درپی معرفی فهرست کابینه پیشنهادی پزشکیان به مجلس توانستند رأی اعتماد هم قطاران خود را اخذ کنند. 

در مجلس یازدهم نیز  امیرحسین قاضی‌زاده نماینده قم، احسان خاندوزی نماینده تهران و سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان و آران و بیدگل از جمله نمایندگانی بودند که برای حضور در دولت سیزدهم از نمایندگی مجلس استعفا دادند. احسان خاندوزی که برای وزارت اقتصاد معرفی شده بود تا روز آخر دولت سیزدهم در سمت خود باقی ماند اما سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ از سمت وزارت استعفا کرد یا به بیان دیگر به دلیل افشای «فساد در بازار نهادهای دامی» و «پرونده چای دبش» از سکانداری این وزارتخانه برکنار شد. غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، پس از افشای فساد «چای دبش» از محکومیت جواد ساداتی‌نژاد، وزیر سابق جهاد کشاورزی دولت ابراهیم رئیسی به سه سال زندان خبر داد. 

اما امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده قم از دیگر نمایندگانی بود که در جریان انتخابات سرد سال ۱۴۰۰ با تایید صلاحیت شورای نگهبان روبرو شد، اگر چه قاضی‌زاده از ابتدا خود را در قدوقامت یک کاندیدای پوششی نشان داد و گمانه‌هازنی‌ها از استعفای او از انتخابات خبر می‌داد ولی او تا آخر در رقابت‌ها باقی ماند. سهم قاضی‌زاده از کاندیدای پوششی بودن «معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران» بود. 

ابراهیم عزیزی، نماینده کرمانشاه در مجلس یازدهم از دیگر نمایندگانی بود که برای حضور در دولت استعفای خود را تقدیم هیأت رئیسه کرد اما در نهایت به علت درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه از ظرفیت‌های این نماینده در مجلس شورای اسلامی استفاده شود، استعفای او منتفی و از دستورکار مجلس شورای اسلامی خارج شد.

اما تب و تاب مجلس یازدهمی‌ها برای حضور در دولت سیزدهم و فعالیت آنان در ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی آنقدر زیاد بود که رهبر انقلاب در دیدار تصویری با رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به آنان فرمودند: «از تلاش برای رسیدن به منصب وزارت یا پست‌های اجرایی پرهیز کنید.» 

چه کسانی از مجلس به دولت هاشمی، خاتمی، روحانی و احمدی نژاد رفتند؟

حسن روحانی از روسای جمهوری است که در کابینه خود از نمایندگان مجلس استفاده نکرد اما در میان همه دولت‌ها، محمود احمدی‌نژاد تنها رئیس جمهوری است که بیشترین تعداد نمایندگان را از مجلس به پاستور آورد. در دولت نهم احمدی‌نژاد محمد عباسی برای وزارت تعاون، منوچهر متکی برای وزارت امور خارجه، داوود دانش جعفری برای وزارت اقتصاد و عبدالرضا مصری نیز برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی معرفی شده و رأی اعتماد مجلس هفتمی‌ها را به نام خود ثبت کردند. سید احمد موسوی نیز از دیگر نمایندگانی بود که به عنوان معاون امور حقوقی و مجلس توانست به پاستور راه پیدا کند. 

محمدرضا میرتاج‌الدینی و حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز از نمایندگان مجلس هشتم بودند که برای حضور در دولت سیزدهم، ردای نمایندگی از تن به درآودند و راهی پاستور شدند. اما پس از اتمام دولت احمدی‌نژاد بار دیگر به مجلس بازگشتند. گفتی است که عبدالرضا مصری، حاجی‌بابایی و متکی هم‌اکنون در مجلس دوازدهم حضور دارند اما محمدرضا میرتاج‌الدینی نتوانستند آرای مردم را برای حضور دوباره در بهارستان به دست بیاورند. 

در دولت اول سیدمحمد خاتمی هم مصطفی معین، قربان‌علی نجف‌آبادی و عبدالله نوری از نمایندگانی بودند که راهی پاستور شدند، گفتنی است که مصطفی معین پیش از این هم در مجلس سوم توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر فرهنگ و آموزش عالی معرفی شد و رأی اعتماد نمایندگان را به دست آورد. در دولت دوم خاتمی نیز ناصر خالقی برای سکانداری در وزارت کار انتخاب شد. 

رکوردی متفاوت برای مجلس اولی‌ها

با مروری بر تاریخ تشکیل مجلس اول می‌توان دریافت که اولین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۵۹ آغاز شد و مجلس اولی‌ها با ۳ دولت همکاری کردند، دولت اول که با نام ابوالحسن بنی‌صدر گره خورده است درپی عزل او در خرداد ۱۳۶۰ منحل شد. با روی کار آمدن دولت دوم به ریاست جمهوری محمد علی رجایی و نخست وزیری محمدجواد باهنر عبدالمجید معادیخواه برای وزارت ارشاد و سید علی‌اکبر پرورش برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شدند. اما بعد از شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر، و روی کار آمدن دولت سوم، احمد توکلی، علی‌اکبر ناطق نوری، محمد غرضی، حبیب‌الله عسگراولادی و حسن غفوری‌فرد از میان مجلس اولی‌ها برای وزارت در دولت معرفی شدند تا با رکورد بیشترین حضور نمایندگان در دولت را به نام خود ثبت کنند. 

* در ادامه اسامی نمایندگانی که با ترک کرسی نمایندگی راهی دولت شده اند، آمده است؛

دوره دولت

نام وزارت خانه

نام نماینده

دوره مجلس

دولت چهاردهم

مسعود پزشکیان

وزارت جهاد و کشاورزی

غلامرضا نوری قزلجه

مجلس دوازدهم

وزارت ورزش

احمد دنیا مالی

دولت سیزدهم

سید ابراهیم رئیسی

وزارت اقتصاد

سید احسان خاندوزی

مجلس یازدهم

وزارت جهاد کشاورزی

جواد ساداتی‌نژاد

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

دولت دهم

احمدی نژاد

وزارت آموزش و پرورش

حمیدرضا حاجی‌بابایی

مجلس هشتم

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی

دولت نهم

احمدی نژاد

وزارت تعاون

محمد عباسی

مجلس هفتم

وزارت امور خارجه

منوچهر متکی

وزارت اقتصاد

داود دانش‌جعفری

وزارت رفاه و تامین اجتماعی

عبدالرضا مصری

معاون امور حقوقی و مجلس رئیس‌جمهور ایران

سید احمد موسوی

دولت هشتم

سید محمد خاتمی

وزارت کار

ناصر خالقی

مجلس ششم

دولت هفتم

سید محمد خاتمی

وزارت علوم و فناوری

مصطفی معین

مجلس پنجم

اطلاعات

قربانعلی دری نجف‌آبادی

کشور

عبدالله نوری

دولت پنجم

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی

وزارت اقتصاد

سید محسن نوربخش

مجلس سوم

وزارت کار

حسین کمالی

وزارت معادن و فلزات

حسین محلوجی

وزیر فرهنگ و آموزش عالی

مصطفی معین

دولت سوم

رئیس جمهور: سیدعلی خامنه‌ای

نخست وزیر: میرحسین موسوی

وزارت کار

احمد توکلی

مجلس اول

وزارت کشور

علی اکبر ناطق نوری

وزارت نفت

سید محمد غرضی

وزارت بازرگانی

حبیب‌الله عسگراولادی

وزارت نیرو

حسن غفوری‌فرد

دولت دوم

رئیس جمهور: محمدعلی رجایی

نخست وزیر: محمدجواد باهنر

وزارت آموزش و پرورش

سید علی‌اکبر پرورش

مجلس اول

وزارت ارشاد

عبدالمجید معادیخواه

۲۷۲۱۵


https://hirna.ir