04 مهر 1403
5

وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با رئیس جمهور ایران در نیویورک، بر حمایت پکن از صیانت تهران از امنیت و حاکمیت خود تاکید کرد.

وزیر خارجه چین: با مداخله خارجی در امور ایران مخالفیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌جی‌تی‌وی، «وانگ یی» وزیر خارجه چین که با حضور در محل اقامت مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در نیویورک با وی دیدار و گفت‌وگو کرد، گفت که پکن به حمایت از ایران در مسیر صیانت از حاکمیتش ادامه خواهد داد.

«وانگ یی» تاکید کرد که چین همواره روابط خود با ایران را از زاویه راهبردی و درازمدت نگریسته و نسبت به گسترش همکاری عملی پیشرفته در حوزه‌های مختلف ابراز تمایل و از توسعه دو کشور حمایت کرده است.

وی اضافه کرد: چین همچنان با حمایت از ایران در صیانت از حاکمیت، امنیت و تمامیت ارضی و عزت ملی‌اش حمایت خواهد کرد و با مداخلات خارجی در امور داخلی ایران و اعمال تحریم و فشار به این کشور، مخالف است.

«وانگ یی» که عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز محسوب می‌شود، افزود: چین و ایران نسبت به حرکت دائم در مسیرهای توسعه مستقل متعهد هستند. وی همچنین درباره مساله فلسطین گفت که چین همچنان به حمایت از عدالت و تلاش برای آتش‌بس و پایان جنگ ادامه خواهد داد.

دیپلمات ارشد چین تاکید کرد: چین از ایران، عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه در تداوم بهبود روابط‌، حل و فصل مسائل امنیتی منطقه‌ای از طریق اتحاد و همکاری و همچنین قرار دادن سرنوشت خاورمیانه در دستان کشورهای این منطقه، حمایت می‌کند. چین همچنین از اتحاد کشورهای اسلامی در بیان موضعی استوارتر حمایت و در مسیر دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه در سریع‌ترین زمان ممکن، تلاش می‌کند.

پزشکیان نیز تاکید کرد که ایران قاطعانه به اصل «چین واحد» پایبند و به توسعه روابط دوستانه با پکن متعهد است.

وی اضافه کرد: ایران تمایل دارد تا به طور فعال در ایجاد و توسعه طرح «کمربند و جاده» چین و پیاده‌سازی طرح همکاری جامع مشارکت کند.

به گفته رئیس جمهور ایران، در جهان متغیر امروز که برخی کشورها به‌دنبال یکجانبه‌گرایی و هژمونی قلدرمآبانه هستند، ایران و چین باید همکاری های خود را تقویت و برای رسیدگی به چالش‌ها همکاری و به طور مشترک از چندجانبه‌گرایی و عدالت بین‌المللی حمایت کنند.

پزشکیان تاکید کرد که چین همواره در توسعه صلح و امنیت منطقه‌ای نقشی مهم ایفا کرده است و در بحبوحه بحران انسانی که در خاورمیانه جریان دارد، ایران امیدوار است که پکن در برقراری آتش‌بس در غزه، پایان دادن به جنگ و التیام بحران انسانی، نقشی به مراتب بزرگ‌تر ایفا کند.

منبع:

https://hirna.ir