04 مهر 1403
1

اقتصادنیوز: با توجه به اظهارات رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و جوانب سیاسی و اقتصادی، تحلیلگران معتقدند که این تحولات می‌تواند تأثیرات عمیقی بر وضعیت بازار ارز داشته باشد.

درهم لیدر دلار شد؛ خروج بازار ارز از حالت بلوکه/ 2 سناریوی مهم پیش روی قیمت دلار/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۴ مهر 1403

عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز سرانجام در روز سه‌شنبه به رکود یک ماه و نیم اخیر پایان داد و با در پیش گرفتن نوسانات صعودی، شاهد شکستن مرزهای مقاومتی توسط دلار بود؛ روندی که در پی آن قیمت دلار در بازار تهران و هرات در میانه کانال 60 هزار تومان نوسان داد. معامله گران معتقدند «رشد تقاضا و قدرت خرید» مهم‌ترین عامل تغییر فاز بازار ارز طی روز گذشته بوده است و این اتفاق نشان‌ از تحولات مثبت در آینده نزدیک دارد.

با این حال، قیمت دلار تهران هم معاملات روز سه‌شنبه را در 60 هزار و 100 تومان آغاز کرد و در 60 هزار و 500 تومان بسته شود. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله‌گران، تغییر روند بازار تهران در پی «حجم فروش گسترده دلار» در روز دوشنبه است که «دلار» را عقب نگه داشته بود.

نوسانات قیمت دلار در بازار تهران و هرات برای قیمت درهم تکرار شد و این اسکناس که از روز دوشنبه با گارد افزایشی تا 16 هزار و 400 تومان رشد کرده بود، در روز سه‌شنبه با گپ مثبت 100 تومانی در 16 هزار و 500 تومان آغاز به کار کرد. به‌دنبال این افزایش، در 16 هزار و 640 تومان به کار خود پایان داد. حباب دلاری درهم نیز همچنان افزایشی است و از شکاف 500 تومانی درهم و دلار تهران حکایت دارد. قیمت دلار در بازار رسمی هم با کاهشی همراه شد و 49 هزار و 531 تومان معامله شد.

به گزارش اقتصادنیوز،‌ قیمت بیت کوین هم تحت تأثیر نوسانات کلی بازار ارز، پرنوسان دنبال شد و با افزایشی که داشت به کانال 64 هزار دلار راه پیدا کرد. افزایش قیمت بیت کوین قیمت تتر را پایین کشید و این رمزارز که در 24 ساعت گذشته وارد کانال 61 هزار تومان شده بود، به کانال 60 هزار تومان عقب نشست و در هنگام نگارش این گزارش در 60 هزار و 488 تومان قرار گرفت.

معامله گران معتقدند با توجه به «روند صعودی بازار غیررسمی» و «افزایش قدرت خرید»‌ نوسان قیمت دلار در آینده نزدیک به سود سرمایه‌گذاران خواهد بود و اگر روند رشد تقاضا تداوم داشته باشد، ورود دلار به کانال‌های بالاتر محتمل است.

سخنرانی مسعود پزشکیان در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل هم از جمله اخبار سیاسی مهمی بود که در کانون توجه فعالان بازار قرار گرفت. به عقیده معامله گران سخنان رئیس‌جمهور می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر بازارهای مالی و اقتصادی داشته باشد و تأکید او بر «آمادگی ایران برای تعامل مجدد با اعضای برجام» می‌تواند به کاهش تنش‌ها و افزایش امید به «از سرگیری مذاکرات» منجر شود؛ موضوع مهمی که «افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران» و «کاهش ریسک‌های موجود در بازارهای داخلی و خارجی» را در پی خواهد داشت.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران فنی، مرزهای مقاومت و حمایت برای دلار به عنوان سطوح کلیدی در پیش‌بینی رفتار قیمتی این دارایی در بازارهای ارز عمل می‌کنند. سطح حمایت اصلی دلار در 59 هزار و 650 تومان نشان‌دهنده نقطه‌ای است که در آن تقاضا به حدی قوی است که مانع از ادامه کاهش قیمت می‌شود. به عبارت دیگر، اگر دلار به این سطح نزدیک شود، احتمالاً معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اقدام به خرید خواهند کرد. سطح مقاومت کلیدی دلار در 60 هزار و 800 تومان نقطه‌ای است که عرضه به حدی افزایش می‌یابد که مانع از رشد بیشتر قیمت می‌شود.


https://hirna.ir