03 مهر 1403
2

اقتصادنیوز: قیمت اونس طلا در حالی امروز سقف تاریخی خود را شکست و رکورد جدیدی را به ثبت رساند که شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار ارز پس از رکود چند هفته اخیر بوده‌ایم.

قیمت دلار تغییر فاز داد؛ طلا سقف تاریخی را شکست/ سیگنال اونس طلا به بازار؛   ورود قیمت سکه به کانال جدید
   

عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه امروز شاهد نوسانات محسوس قیمت ها در مقایسه با روز گذشته بود؛ روندی که در پی آن قیمت اونس طلا سقف جدیدی را به ثبت رساند و دلار به عنوان مولفه اصلی موثر بر نوسانات بازار در مسیر صعودی قدم برداشت و در کانال جدید نوسان داد. عبور قیمت اونس طلا از مرز مهم 2634 دلار و افزایش قیمت دلار در بازار هرات، به رکوردزنی‌های جدید در بازار طلا و سکه منجر شد؛ روندی که در پی آن دلار هرات در 60 هزار و 50 تومان بازگشایی کرد و به رغم نوساناتی که داشت، در محدوده 60 هزار و 430 تومان قرار گرفت. معامله گران معتقدند افزایش دلار در پی «رشد تقاضا و قدرت خرید در بازار» اتفاق افتاده است و نشانه‌ای از تغییرات مثبت در آینده نزدیک است. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز،‌ تکنیکالیست ها معتقدند دلار هرات با عبور از مرز کلیدی 60 هزار و 300 تومان، توانسته در این سطح تثبیت دهد؛ اقدامی که نشان‌دهنده‌ «افزایش تقاضا» و «قدرت خرید» در بازار است. تحلیلگران معتقدند دلار پس از پولبک به ناحیه یاد شده، ممکن است مجدداً افزایش یابد و به کانال‌های بالاتری صعود کند. این روند می‌تواند نشانه‌ای از تغییرات مثبت در بازار باشد که برای سرمایه‌گذاران و فروشندگان اهمیت زیادی دارد.

با این حال قیمت دلار تهران هم امروز با گپ مثبت 350 تومانی، در 59 هزار و 900 تومان بازگشایی کرد و طی یک روند صعودی به کانال بالاتر رفت و به 60 هزار و 450 رسید. در مقابل بازار رسمی امروز بر خلاف بازار آزاد شاهد کاهش قیمت دلار، یورو مبادله‌ای و دلار نیمایی بود. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز 49531 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم 46421 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز را با کاهش سپری کرد و 55125 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 51663 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13487 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 12640 تومان قیمت خورد. 

قیمت درهم امارات هم امروز افزایشی بود و معاملات را با افزایش 100 تومانی در 16 هزار و 500 تومان شروع کرد و در ابتدا همچون دلار تهران کاهشی شد و به 15 هزار و 480 تومان رسید. اما در نیمه دوم معاملات با صعود به 16 هزار و 640 تومان رسید

بازار طلا و سکه هم امروز با بازار ارز همسو بود و قیمت اونس طلا که شب گذشته دوباره رکورد جدیدی ثبت کرد و 2634 دلار قیمت خورد، امروز در 2625 دلار شروع کرد و تا 2633 دلار صعود کرد که در نتیجه آن بازار طلا و سکه تحت تاثیر این رکورد مسیر صعودی را در پیش گرفت و طلای آبشده و سکه رکورد تاریخی جدیدی ثبت کردند.  قیمت طلای آبشده امروز را در 16 میلیون و 675 هزار تومان آغاز کرد و در نهایت به 16 میلیون و 865 هزار تومان رسید تا به سقف تاریخی خود برسد. همچنین هر گرم طلای 18 عیار نیز امروز با صعود سه میلیون و 880 هزار تومان معامله شد.

به گزارش اقتصادنیوز، معامله‌گران فنی معتقدند طلای آبشده دو سطح قوی در محدوده‌های 16 میلیون و 700 هزار و 16 میلیون و 830 هزار تومان پیش روی خود دارد و با توجه به الگوی تشکیل‌ شده، احتمال اصلاح قیمت از این نواحی ویژگی بارزی دارد. در صورت وقوع اصلاح، حمایت اول در سطح 16 میلیون و 450 هزار تومان و کف بازار در 16 میلیون و 300 هزار تومان قرار دارد. همچنین شکست 16 میلیون و 830 هزار می‌تواند اعتبار این دیدگاه را باطل کند و به معنای تغییر روند حرکت قیمت خواهد بود.

قیمت سکه امامی نیز امروز با بازگشایی در 44 میلیون و 450 هزار تومان سیر صعودی را دنبال کرد و به کانال بالاتر رفت و به 46 میلیون و 250 هزار تومان رسید تا شاهد ثبت رکورد جدیدی برای این فلز گرانبهای داخلی باشیم. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز تحت تاثیر افزایش سکه و طلا، افزایشی بودند و به کانال بالاتر راه یافتند. قیمت نیم سکه و ربع سکه به ترتیب 25 میلیون و 300 هزار تومان و 17 میلیون و 100 هزار تومان قیمت گذاری شدند. قیمت سکه گرمی هم از بازار جا نماند و با این موج صعودی بازار همراه شد و به هفت میلیون و 800 هزار تومان رسید.

تحلیلگران معتقدند سکه از سقف تاریخی خود که 45 میلیون و 700 هزار تومان بود، عبور کرده است و این محدوده به عنوان یک سطح مقاومتی بسیار مهم در نظر گرفته شده است. اگر سکه بتواند بالای این مرز به طور پایدار باقی بماند، پیش‌بینی می‌شود که در هدف میان‌مدت به 50 میلیون تومان برسد. از سوی دیگر، هدف کوتاه‌مدت سکه نیز می‌تواند 47 میلیون تومان باشد. در صورت موفقیت در شکستن این سطوح، شاهد افزایش فعالیت‌های معاملاتی و تغییرات مثبت در بازار خواهیم بود.

«دیدار رافائل گروسی با عراقچی در نیویورک»، «سخنان محمدجواد ظریف درباره شروع مذاکرات» و «دیدار مجید تخت روانچی با انریکه مورا» از جمله اخبار سیاسی بود که امروز در کانون توجه فعالان بازار قرار گرفت. همچنین سخنان فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت درباره آخرین برنامه دولت چهاردهم برای پیوستن به FATF از دیگر موضوعات مورد توجه بازار بود.


https://hirna.ir