03 مهر 1403
4

نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران در مجلس گفت: رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز با حضورش در آن کشور همسایه و مناطق تصرف‌شده قره‌باغ، با حمایت و مسلح کردن باکو سعی در اعمال فشار و ایجاد بحران در مرزهای کشورمان دارد. آن رژیم حامی اجرای حذف مرز تاریخی دو کشور ایران و ارمنستان است تا به گمان خود ضربه‌ای به پیکر عظیم ایران وارد کند.

تذکر نماینده مسیحی مجلس به دولت آذربایجان؛ در رسانه‌هایشان از تجزیه ایران صحبت می‌کنند/ حاجی دلیگانی: چه زمانی حرکت بیشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گقارد منصوریان، نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران در مجلس، در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۳ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق میان دستور خود ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های در سراسر کشور و تهنیت هفته دفاع مقدس بر امت شهیدپرور ایران، حادثه دلخراش معدن زغال‌سنگ طبس را به خانواده‌های داغدار و مردم تسلیت گفت.

بنابر گزارش خانه ملت، وی در ادامه با اشاره به تحولات جدی در عرصه بین‌الملل، عنوان کرد: در سال‌های اخیر عرصه بین‌الملل با تلاطم‌های سرنوشت‌سازی روبه‌رو بوده است؛ که پس از جنگ جهانی دوم، بی‌سابقه بوده و جهان را به رویارویی ایدئولوژی و ارزش‌ها در قالب منافع سوق می‌دهد. کشورهای فرامنطقه‌ای و بازیگران جهانی با مداخله در مسائل و تحولات دیگر مناطق سعی در اعمال نفوذ و کاشتن نهال‌های منافع خود هستند و با تحریک و حمایت بی قید و شرط بعضی از کشورها، آتش بحران‌ها را افروخته، قوانین و حقوق بین‌الملل را پایمال و به گسترش جنگ دامن می‌زنند.

منصوریان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: این دستخط رژیم صهیونیستی با کارگذاری جمهوری آذربایجان، سه سال قبل در قفقاز جنوبی به وقوع پیوست و موجب تحولات شگرفی در آن منطقه شد. جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ و تصرف آن منطقه توسط کشور آذربایجان با حمایت گسترده تسلیحاتی، لجستیکی و مستشاری رژیم صهیونیستی و ترکیه و آغاز پاک‌سازی کامل از ساکنان ارمنی قره‌باغ، که موجب آوراه‌شدن بیش از ۱۳۰ ارمنی شد و تاکنون نیز در وضعیتی نامعلوم قرار دارند؛ در زندان‌های باکو نیز ۱۰ها اسیر جنگی ارمنی بعد از گذشت ۳ سال از جنگ به سر می‌برند، به وضوح بر نقش صهیونیسم و اهداف مخرب برخی از قدرت‌های فرامنطقه‌ای و بازیچه بودن جمهوری آذربایجان و بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی صحه می‌گذارد.

نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران در مجلس ادامه داد: این حمایت‌ها آنچنان جمهور باکو را جسورتر کرده که در رسانه‌های رسمی کشورش صحبت از تجزیه ایران عزیز کرده و اکنون نیز در توهم تصرف سرزمین‌های ارمنستان، قطع مرز بین‌المللی ایران و ارمنستان و ایجاد کریدور زنگزور توران بزرگ است.

منصوریان تصریح کرد: رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز با حضورش در آن کشور همسایه و مناطق تصرف‌شده قره‌باغ، با حمایت و مسلح کردن باکو سعی در اعمال فشار و ایجاد بحران در مرزهای کشورمان دارد. آن رژیم حامی اجرای حذف مرز تاریخی دو کشور ایران و ارمنستان است تا به گمان خود ضربه‌ای به پیکر عظیم ایران وارد کند.

وی با اشاره به اینکه همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، مرز ایران و ارمنستان از کهن‌ترین مرزهای بین‌المللی بوده و تغییرات و مسدود شدن آن قابل قبول نیست؛ اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب  نیز در جنگ دوم قره‌باغ بر امنیت ارامنه ساکن در آن منطقه تأکید کردند. به وضوح طرح کریدور زنگزور تهدیدی بر امنیت ملی منافع و تمامیت ارضی کشور عزیزمان ایران است. ما با ارتباط میان مناطق و راه‌های مواصلاتی مخالف نیستیم، اما در صورت اجرای کریدور زنگزور خارج از حاکمیت ارمنستان، خفگی ژئوپلوتیک در شمال کشور رخ داده، راه‌های جایگزین و کانال‌های تجاری بین‌المللی شمال به جنوب با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد و جایگاه ژئوپلوتیک ایران در منطقه کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین باید با اجرای چنین سناریویی با جدیت مقابله کرد.

تذکر نماینده مسیحی مجلس به دولت آذربایجان؛ در رسانه‌هایشان از تجزیه ایران صحبت می‌کنند/ حاجی دلیگانی: چه زمانی حرکت بیشتر به سمت برهنگی متوقف می‌شود؟

 افزایش نرخ سود بانکی چه تاثیری بر کاهش نقدینگی داشته است

همچنین بنابر گزارش خانه ملت، حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست صحن علنی امروز (سه‌شنبه، 3 مهرماه ) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: اینکه بنشینیم تا حادثه‌ای مانند حادثه معدن طبس رخ دهد و سپس تسلیت بگوییم، مفید و موثر نیست.

حاجی دلیگانی ادامه داد: وزرای کار و صمت باید بررسی کنند، که چه کسی مقصر بوده و آنها را معرفی کنند. همچنین بررسی کنند که آیا معیارها و استاندارهای کار در اعماق زمین در خصوص 17 هزار کارگر دیگری که هم اکنون در معادن زغال سنگ مشغول هستند، رعایت می‎‌شود یا خیر؟ اگر حادثه دیگری رخ دهد قطعا از این دو وزیر و سایر دستگاه‌های مسئول از جمله نظام مهندسی معادن نخواهیم گذشت.

وی ادامه داد: به رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و تیم اقتصادی دولت یادآور می‌شوم که ما و جامعه همچنان منتظر اعلام برنامه جامع برای کاهش تورم، رشد تولید و رونق اقتصادی و هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های مولد هستیم.

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس با طرح سوال از رئیس بانک مرکزی افزود: آیا افزایش نرخ سود بانکی از 18 به 23 درصد و از 23 به 30 درصد کمکی به کنترل نقدینگی در کشور کرده است؟ اگر اینگونه است آن را افزایش دهند. اما بر اساس آنچه که شنیدیم و مطلع شدیم در هر کشوری که نرخ بهره بانکی پایین تر است نرخ تورم نیز پایین‌تر است. بنابراین از این جهت هم باید توجه لازم صورت بگیرد.

حاجی دلیگانی با انتقاد از عدم پرداخت تسهیلات به تولید گفت: هم اکنون نرخ نزول در کشور چقدر است؟ مگر نزول جنگ با خدا نیست؟ پیگیری کنید که چرا این وضعیت ایجاد می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت باید برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را در خصوص کمبود گاز ارائه کند، تصریح کرد: از هم اکنون با جامعه در رابطه با وضعیت گاز صحبت کنید و این را به چند ماه دیگر که هوا سرد می‌شود موکول نکنید.

او تاکید کرد: خانواده‌ها نگران بوده و از ما مطالبه می‌کنند که چه زمانی این وضعیت و حرکت بیشتر به سمت برهنگی متوقف می‌شود؟ کی قانون حجاب ابلاغ می‌شود؟ این امر یکی از مطالبات مردم است. کشورهایی که دنبال برهنگی رفتند با چه وضعیت مواجه شده و چه بلایی سر خانواده‌هایشان آمده است. ما نمیخواهیم این اتفاق برای ما رخ دهد. از وزارت آموزش و پروش نیز انتظار داریم در فرآیند استخدام از سلایقی که موجب تضییع حق افراد می‌شود پرهیز کند.

27215


https://hirna.ir