03 مهر 1403
2

رئیس جمهور فنلاند در اجلاس «پیمان آینده» سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار لغو حق وتوی تمام اعضای شورای امنیت شد.

درخواست دوباره رئیس جمهور فنلاند برای لغو حق «وتو» در شورای امنیت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تی‌آرتی، الکساندر استاب، رئیس جمهور فنلاند در جریان سخنرانی‌اش در اجلاس «پیمان آینده» سازمان ملل متحد با اشاره به ناکامی شورای امنیت در تحقق وظیفه اصلی‌اش یعنی حفظ صلح، بار دیگر خواستار لغو حق وتوی تمام اعضای شورای امنیت شد.

استاب در این اجلاس گفت که جهان هم‌اکنون به طور همزمان شاهد چهار جنگ بزرگ در اوکراین، فلسطین، سودان و سوریه است و سازمان ملل موفق به دستیابی به اهدافش درباره بحران‌های جهانی نشده است.

وی با تاکید بر لزوم تلاش‌ مشترک به منظور مقابله به این مشکلات، اضافه کرد که شورای امنیت نیز در عمل به وظیفه اصلی این شورا ناکام بوده است. وی تاکید کرد: عمده وظیفه شورای امنیت سازمان ملل متحد، حفظ صلح است و بیایید صادق باشیم؛ آنها در تحقق این وظیفه ناکام بوده‌اند.

رئیس جمهور فنلاند که کشورش به‌تازگی به ناتو ملحق شده است، افزود: شورای امنیت در ذهن من، بازتابی از جهان امروز نیست.

در شورای امنیت تنها یک نماینده از آسیا حضور دارد و آمریکای لاتین وآفریقا هیچ نماینده‌ای ندارند. استاب همچنین این فقدان را در شورای امنیت مورد انتقاد قرار داد و با ارائه سه پیشنهاد به منظور اصلاحات در این شورا اضافه کرد: نخستین پیشنهاد افزوده شدن پنج عضو است؛ یکی از آمریکای لاتین، دو نماینده از آفریقا و دو نماینده هم از آسیا.

وی افزود: دومین پیشنهاد، لغو حق وتوی تمام اعضای دائم و همچنین انتخابی شورای امنیت است. و سومین پیشنهادم این است که در صورت نقض فاحش منشور سازمان ملل توسط یکی از اعضای شورای امنیت، حق رای آن عضو در شورا باید تعلیق شود.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا نیز به نوبه خود با اشاره به اینکه وجود قوانین عادلانه و مورد توافق طرفین برای عملکرد موثر یک سازمان ضروری است، گفت: به همین دلیل است که ما به این نتیجه رسیده‌ایم که هرگونه اصلاحات در حاکمیت سازمان ملل به ویژه شورای امنیت، نباید با چشم‌پوشی بر اصول برابری، دموکراسی و نماینده‌پذیری صورت گیرد.

منبع:

https://hirna.ir