03 مهر 1403
5

نقاط ضعف و قوت استقلال و پرسپولیس در لیگ بیست و چهارم چه بوده است؟

کانترپرس نقطه قوت پرسپولیس است/ استقلال به خوبی از کناره‌ها نفوذ می‌کند ولی برای استفاده از عمق برنامه ندارد/ استقلالی‌ه

به گزارش خبرورزشی، تیم های استقلال و پرسپولیس در چارچوب دربی 104 تهران به مصاف هم می روند. در آستانه دربی با حضور کارشناس خبرورزشی، اردلان آشتیانی درخصوص شرایط دو تیم و نقاط ضعف و قوت استقلال و پرسپولیس صحبت کردیم.

این برنامه را می بینید و می خوانید:

اگر موافق باشی با پرسپولیس شروع کنیم. شرایط پرسپولیس را چطور می‌بینی و فکر می‌کنی کدام نقطه قوت پرسپولیس می‌تواند به پیروزی این تیم در دربی کمک کند و کدام نقطه ضعف می‌تواند باعث شکستش شود؟

یکی از نقاط قوت پرسپولیس پرسینگ تیم است. خیلی خوب از جلو پرس می کنند، کانترپرس را هم در زمان انتقال منفی عالی انجام می دهند، یعنی همین که توپ را از دست می دهند فشار را برای بازپس گیری توپ شروع می کنند. مسعود ریگی در این زمینه به پرسپولیس خیلی کمک می کند. زمانی هم که پرسپولیس توپ را می گیرد، از کانال های کناری خیلی خوب حمله می کند. بیشتر این حملات از کانال کناری سمت چپ انجام می گیرد، یعنی جایی که اورونوف و میلاد محمدی حضور دارند. میلاد محمدی الان فوق العاده و بی نظیر بازی می کند. حتی از عبدالکریم حسن فصل گذشته هم تاثیرگذارتر بوده است. با اورونوف خیلی خوب لینک می شود و در کانال کناری حرکات ترکیبی خوبی انجام می دهند. شاهد آندرلپ و اوورلپ های پشت هم از آن سمت هستیم. این یکی از نقاط قوت پرسپولیس است. البته این را هم بگویم، با توجه به اینکه ایوب العملود به بازی دربی می رسد و امکان حضور اورونوف در دربی هم وجود دارد، باید گفت که کادر فنی پزشکی هم خیلی زحمت کشیده است. دکتر زرینه عزیز بسیار باتجربه است، از زمانی که در پرسپولیس بازی می کردم ایشان را می شناسم و واقعا تخصص دارند، خصوصا در این زمینه که مصدوم به سرعت برگردد.

یکی از نقاط ضعف پرسپولیس که می شود به آن اشاره کرد فضای بین کنعانی زادگان و گولسیانی است. در بازی با آلومینیوم یک توپ خیلی خوب نصیب محمد امین کاظمیان شد، دقیقا مثل همان موقعیتی که کسیه مقابل پرسپولیس گیرش آمد و دروازه پرسپولیس را باز کرد. کنعانی زادگان تمام حواسش به رحمان جعفری بود، گولسیانی هم رفت پشت میلاد را پوشش بدهد و فضا باز شد و موقعیت خوبی برای آلومینیوم به وجود آمد. البته کاظمیان نتوانست از این فرصت استفاده کند. هنوز تکلیف این فضا برای بازیکنان پرسپولیس مشخص نشده است که کدام بازیکن باید مسئولیتش را بر عهده بگیرد. این نقطه ضعف پرسپولیس است.

کدام بازیکن از پرسپولیس می تواند بیشترین تاثیر را دربی داشته باشد؟

اورونوف اگر به بازی برسد.

در رابطه با استقلال چطور. نقاط ضعف و قوت تیم چیست؟

نقطه قوت استقلال کانال های کناری است، بازیکنان این تیم در کانال های کناری فوق العاده هستند. رامین رضاییان که بهترین بازیکن استقلال است، آن سمت هم چه زکی پور چه ابوالفضل جلالی عالی هستند. هرکاری دوست دارند در زمانی که مالک توپ هستند انجام می دهند.

نقطه ضعف استقلال فضای پشت رامین رضاییان و زکی پور است، با اینکه این تیم سه دفاعه بازی می کند. وقتی شما سه دفاعه بازی می کنی، اگر توپ از دست برود همیشه بازیکن داری که فضای پشت دفاع کنار و کانال های کناری را پوشش دهند اما باز هم می بینیم تیم ها مقابل استقلال به راحتی از این فضای پشت وینگ بک یا فولبک استفاده می کنند. از 2 - 4 - 4 به 1 - 2 - 4 - 3 استقلال تغییر سیستم داده اما باز هم می بینیم این فضا هنوز هم مورد استفاده تیم های حریف قرار می گیرد. نساجی پنالتی ای که گرفت روی استفاده از همین فضا بود.

مورد دوم، استقلال یکی از تاکتیک هایش نفوذ از کناره هاست ولی دیگر در عمق برنامه خاصی ندارند. با اینکه حسین اسلامی را پشت بلانکو دارند و سمت دیگر هم ماشاریپوف حضور دارد که به خوبی می تواند در فضاهای عمقی حضور پیدا کند. اما نمی بینیم از فضاهای عمقی استفاده کنند. توپ را هم که از دست می دهند، سرعت بازپس گیری توپشان پایین است.

به نظرم اندونگ یکی از بهترین بازیکنان استقلال است. توپ را سالم پس می گیرد و سالم پاس می دهد. یکی از نکات منفی هم زبیر نیک نفس است، او بازیکن پرتلاشی است اما در بد منطقه هایی اشتباه می کند و خطا می دهد. معمولا زبیر پشت محوطه تکل می زند، خطا می دهد، کارت می گیرد، الان هم که می بینیم ضربات ایستگاهی در لیگ ما چه اندازه تاثیرگذار است. در این منطقه ها خطا دادن مثل پاس گل دادن به حریف است.

در رابطه با مهم ترین بازیکنی که استقلال در این دربی دارد چطور؟

رامین رضاییان.

حواشی اطراف استقلال مثل شمشیر دولبه شده، هم می تواند تیم را متحد کند و هم می تواند تاثیر منفی بگذارد و تیم را به هم ریخته کند. فکر می کنی کدام در بازی دربی رخ می دهد؟

این را قطعا به شما می گویم، این حاشیه ها نمی تواند شما را از نظر روحی و روانی بالا ببرد. مطمئنا عکس عمل می کند و شما را به هم می ریزد. تمرکز تیم را به هم می ریزد. در دربی مسائل روحی و روانی خیلی تاثیر دارد، به قدری که شاید شرایط را کلا از بحث تاکتیکی خارج کند. فشار روی بازیکن و سرمربی، این بلاتکلیفی در استقلال، تاثیر منفی می گذارد. اگر تیمی قهرمان شود، افتخارش برای کل باشگاه است، از تدارکات بگیرید تا بازیکنی که حتی یک دقیقه هم بازی نکرده، تا مالک و مدیرعامل و مربی. به نظرم استقلالی ها یا باید با هم تعامل داشته باشند یا اگر نمی توانند کار را یکسره کنند!


https://hirna.ir