03 مهر 1403
0

سخنگوی قوه قضائیه، تشکیل شوراهای حل اختلاف را عامل کاهش اطاله دادرسی دانست.

جلوگیری از اطاله دادرسی با فعالیت شوراهای حل اختلاف

به گزارش خبرنگار مهر، اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه صبح سه شنبه سوم مهر ١۴٠٣، در نشست مشترک با رئیس شوراهای حل اختلاف، در ابتدا، فرا رسیدن هفته دفاع مقدس را تبریک گفت و افزود: هفته دفاع مقدس نشانگر شهادت طلبی کسانی است که با دستان خالی در برابر استکبار جهانی ایستادند و نشان دادند که خون بر شمشیر پیروز است.

وی ادامه داد: امروز دستان جنایتکار صهیونیست‌ها با همکاری دولتمردان آمریکا همچنان در پروژه کودک کشی ادامه دارد و با استفاده از انواع سلاح‌های جدید و هوشمند نشان می‌دهند که این خلق ددمنشانه نسبت به انسان‌های بی گناه ادامه دارد. امیدواریم با همت دولت‌ها این غده سرطانی ریشه کن شود.

جهانگیر افزود: جا دارد حادثه ریزش معدن طبس را تسلیت عرض کنیم که در آن حادثه تعدادی از کارگران کشورمان را از دست دادیم، ریاست قوه قضائیه بلافاصله دستوراتی برای پیگیری این قضیه صادر کردند تا جوانب کار رسیدگی شود. امیدواریم با تلاش مسؤلیت شاهد تکرار حوادث این چنین دردناکی نباشیم.

وی ادامه داد: شروع سال تحصیلی جدید را نیز خدمت معلمین اساتید و دانش آموزان تبریک عرض داریم. اگر همه ارکان کشور در جهت خدمت به علم در آیند و این مسیر را به درستی کمک کنند تا علم آموزان ما شرایط لازم را پیدا کنند مسیر کشور خاص خواهد بود که توسعه و پیشرفت در آن حرف اول را خواهد زد. امیدواریم همه دستگاه‌ها در این زمینه فعال شوند و از هیچ کمکی دریغ نکنند.

جهانگیر گفت: امروز جلسه مشترکی با شورای حل اختلاف با موضوع صلح و سازش در دعاوی تشکیل دادیم. پس از تصویب قانون جدید شورای حل اختلاف با توجه به چالش‌ها مزایای دادگاه‌های صلح فرصت را مغتنم دانستم تا نشستی در این خصوص داشته باشیم.

وی ادامه داد: خلاصه‌ای از فعالیت‌های مرکز حل اختلاف باید گفت، منجر به افزایش بهره‌وری شد، با شروع و موفقیت شوراها سراغ تصویب قانون آن شدیم، با تشکیل شوراهای حل اختلاف بحث بهره‌وری اتفاق افتاد. رسیدگی‌ها در شوراهای حل اختلاف از ٣٩ روز به ٢٩ روز کاهش پیدا کرد که این اتفاق از اطاله دادرسی جلوگیری کرده است.

جهانگیر گفت: تقریباً ۵ هزار نفر از پرسنل شورای کاهش پیدا کرده است در حالی که در گذشته سالیانه ٣، ٨٠٠ هزار پرونده رسیدگی می‌شد اما الان با وجود کاهش نیروها رقم رسیدگی به پرونده‌ها در سال به عدد ۵ میلیون پرونده رسیده است.

وی افزود: شاخص رضایتمندی از شوراهای حل اختلاف به ۶٩ درصد رسیده که جز بالاترین شاخص‌ها در حوزه قضائی شناخته می‌شود.

در ادامه، هادی صادقی رئیس شوراهای حل اختلاف ضمن محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها در لبنان بیان کرد: شوراهای حل اختلاف چند دوره قانون گذاری گذاشته شده است. در سال ۱۳۹۴ قانون شوراهای حل اختلاف تصویب شد و در سال ۱۴۰۲ قانون دائمی شورای حل اختلاف تصویب شد که در حال پیاده سازی آن هستیم که در این مسیر شوراها تثبیت شده و قانونشان دائمی شد.

وی ادامه داد: مورد بعد اینکه در متن قانون شوراهای حل اختلاف تأسیس دادگاه مهمی به نام صلح اتفاق افتاده که قرار بر این شد مثل سایر دادگاه‌ها در دادگستری تشکیل شود اما مأموریت اولیه آنها صلح و سازش است و در صورت عدم امکان وجود صلح وارد طرح دعوی می‌شود.

صادقی افزود: در کنار هر دادگاه صلح یک شورای حل اختلاف وجود دارد که با همکاری هم فعالیت می‌کنند و پرونده‌ها با رضایت خود ظرفیت به شوراها می‌رود که این روند چند امتیاز دارد. اول اینکه پرونده در همان دادگاه می‌ماند. مورد بعد اینکه نوبت طرفین از بین نمی‌رود و تا رسیدن نوبت طرفین در صورت امکان فرصتی برای صلح دارند. مورد دیگر اینکه برای اولین بار در این قانون خود شوراها می‌تواند گزارش اصلاحی صادر کند که اعتبار سند رسمی را دارد.

وی ادامه داد: امتیاز دیگر که در قانون‌وجود دارد این است که امکان اعتراض به گزارش اصلاحی بر اساس این قانون برای اولین بار فراهم شده است که سبب می‌شود جلو بسیاری سو استفاده‌ها گرفته شود.

تکمیل می شود…

منبع:

https://hirna.ir