03 مهر 1403
2

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: الکترونیکی‌سازی تمام فعالیت‌ها با هدف به حداقل رساندن حضور فیزیکی مردم در واحدهای ثبتی و توسعه دولت الکترونیک باید با اولویت ویژه پیگیری شود.

توسعه دولت الکترونیک برای کاهش حضور مردم در واحدهای ثبتی

به گزارش خبرگزاری مهر، یکصد و سی و پنجمین جلسه شورای تحول و تعالی سازمان با محوریت ارزیابی اقدامات صورت گرفته در شش ماهه اول سال بر اساس برنامه‌های تدوینی و ابلاغ شده برگزار شد.

در این جلسه حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با گرامیداشت آغاز هفته‌ی دفاع مقدس، اظهار داشت: برنامه محوری و حرکت بر اساس راهبردها باید در تمامی واحدها نهادینه شود.

بابایی همچنین بیان داشت: حدنگاری اراضی کشاورزی همچنان مورد تاکید است و تمام استان‌ها باید اهتمام کامل را برای اجرای حدنگاری داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان آذرماه جشن پایان حدنگاری در چند استان برگزار خواهد شود.

وی تاکید کرد: بودجه باید بر اساس اجرای برنامه و پیشرفت آن به واحدها اختصاص یابد و ارتباط بین برنامه و بودجه باید تحت سامانه‌های الکترونیکی تنظیم شود و مبنای پرداخت بودجه نیز اجرای برنامه خواهد بود تا از این مسیر به یک نظم کامل مالی برسیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با تاکید بر لزوم آمایش نیروی انسانی با هدف چابک سازی تصریح کرد: ملاک بکارگیری نیروی انسانی کارآمدی و بهره وری است و باید با بهره‌گیری از سیستم آمایش نیروی انسانی و ارزیابی میزان بهره‌وری به سمت عدالت در نظام پرداخت‌ها برویم.

عضو شورای عالی قضائی با اشاره به بازرسی‌های صورت گرفته از واحدهای ثبتی گفت: تمام واحدهای ثبتی به طور مرتب مورد بازرسی قرار دارند هر واحدی که همسو با سیاست‌های تحولی سازمان حرکت نکند مورد مواخذه و تدابیر لازم قرار خواهند گرفت.

بابایی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده توسط معاونت‌ها در این جلسه گفت: پایان آبان ماه به عنوان شاخصی برای ارزیابی عملکرد مدیران تعیین شده است که هم شامل مدیران کل و هم مدیران واحدهای ثبتی خواهد بود.

رئیس سازمان ثبت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مولد سازی نیز اشاره کرد و گفت: در مولد سازی نیازمند اقدام سریع توسط استان‌ها هستیم و این یکی از اولویت‌های سازمان و مورد مطالبه از مدیران استانی است.

بابایی افزود: ملاک انتخاب و ابقای مدیران کارآمدی آنهاست و اگر سیاست‌ها و برنامه‌ها به درستی اجرا نشود بدون اغماض و چشم‌پوشی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی به لزوم اطلاع‌رسانی در خصوص اجرای قانون حدنگاری و قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مدیران باید به طور مرتب در بین مردم حضور داشته باشند و این موضوعات را به ایشان توضیح دهند. از ظرفیت مساجد، نمازهای جمعه، صدا و سیما و… برای این امر استفاده کنید.

معاون رئیس قوه قضائیه افزود: ارائه گزارش عملکرد شش ماهه با هدف ارزیابی نقاط ضعف و قوت بود و انتظار این است که در شش ماهه دوم همه‌ی استان‌ها اهداف و برنامه‌های ابلاغی را به طور کامل عملیاتی کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به برنامه‌های پیش‌رو اشاره کرد و بیان داشت: اجرای قانون الزام یک ابرپروژه است و باید تمام زیرساخت‌های فنی، حقوقی و… به طور کامل آماده باشند.

در ابتدای این جلسه پژمان پروین سرپرست معاونت راهبردی، توسعه مدیریت و منابع گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط ادارات کل ستادی و استانی ارائه کرد.

بابایی در پایان اظهار داشت: الکترونیکی سازی تمام فعالیت‌ها با هدف به حداقل رساندن حضور فیزیکی مردم در واحدهای ثبتی و توسعه دولت الکترونیک باید با اولویت ویژه پیگیری شود.

استان‌های ایلام، تهران، قزوین و آذربایجان غربی بهترین عملکردها را در شش ماهه اول داشتند. شاخص‌هایی چون؛ اجرای کاداستر روستایی، صدور سند قانون تعیین تکلیف، صدور پروانه تخصصی برای مشاوران املاک و خودرو، انجام بازرسی‌های کاربردی و… در این ارزیابی مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین صفدر کشاورز، معاون املاک و کاداستر سازمان گزارشی از آخرین وضعیت حدنگاری اراضی کشاورزی ارائه کرد. این آمار در دو بازه زمانی شهریورماه و هفته‌ی آخر شهریورماه و اقدامات استان‌ها در این خصوص از نظر تعداد قطعات حدنگاری شده، مساحت اراضی حدنگاری شده، استان‌های با بیشترین رشد و عملکرد و… تهیه شده بود.

شایان ذکر است بر اساس برنامه‌ای که در اسفندماه سال ۱۴۰۲ به واحدهای تابعه ابلاغ گردیده بود، ۷۵ برنامه تحت عنوان کلی تحول و تعالی برای سال جاری در دستور کار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته است. همچنین بر اساس دستور رئیس سازمان، تمامی استان‌ها می‌بایست گزارش اقدامات حدنگاری را به صورت هفتگی گزارش دهند.

منبع:

https://hirna.ir