03 مهر 1403
3

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ما با روسیه ارتباط داریم، ممکن است از نظر علمی و تخصصی هم تبادل‌نظر کنیم اما ارسال موشک به روسیه گزینه عجیب و خنده‌داری است، آن هم با هواپیمای مسافربری ایران‌ایر.

کوثری: ارتباط با آمریکا خوب است اگر…/روسیه خود را ابرقدرت حوزه نظامی می‌داند، چطور از ما موشک می‌گیرد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره سیاست خارجی دولت چهاردهم و نقشه راهی که پیش رو دارد گفت: در درجه اول باید ارتباط با کشورهای همسایه را مد نظر داشته باشیم. باید توانمندی‌های آنها را دقیق رصد کنیم و آنها هم از توانمندی‌های ما دقیق مطلع باشند تا ارتباط با کشورهای همسایه برقرار شود و نیازهای خود را به صورت دوطرفه تامین کنیم. این اتفاق می‌تواند در قیمت کالاها و ملزومات ما بسیار تاثیرگذار باشد.

کوثری در گفتگو با تجارت نیوز، در ادامه با اشاره به اهمیت ارتباط با قدرت‌های منطقه‌ای و شرق آسیا افزود: همچنین بحث کشورهایی مانند روسیه، چین و هندوستان که از گذشته با آنها ارتباط داشته‌ایم، در میان است. اینها کشورهای قدری هستند و در قالب بریکس، شانگهای و سازمان‌های دیگر باید با آنها همکاری داشته باشیم.

کشورهای اروپایی و آمریکا منصفانه بخواهند ارتباط برقرار کنند، مشکلی نداریم/ فقط رژیم اشغالگر قدس را قبول نداریم و با آن ارتباط برقرار نمی‌کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره ارتباط با کشورهای غربی تاکید کرد: اگر کشورهای اروپایی و آمریکا هم واقعاً منصفانه آمدند و خواستند با ما ارتباط داشته باشند، ما حرفی نداریم و این ارتباط شکل بگیرد خوب هم هست. ما تنها با یک کشور به‌هیچ‌وجه ارتباط برقرار نخواهیم کرد چون موجودیت آن را قبول نداریم و آن هم رژیم اشغالگر قدس است.

او ادامه داد: وگرنه اگر آمریکا هم بیاید و منصفانه برخورد کند و بخواهد ارتباط برقرار کند، هیچ مشکلی نیست. منتها اگر آمریکا فکر کند که ۵۰ سال قبل است و بخواهد خود را برتر حساب کند، در این صورت نه‌تنها او را قبول نداریم که ارتباط هم برقرار نمی‌کنیم.

کوثری با تاکید بر این موضوع که بحث شرق و غرب و نظرات ۵۰ سال قبل دیگر مرده است توضیح داد: قبلاً غرب و شرق می‌گفتند به دلیل مکاتبی مانند سوسیالیست و... که اقتصاد بسیار بسته دولتی داشت و غرب هم اقتصاد باز داشت. این مباحث دیگر تمام شده است. الان دیگر اداره دنیا با ۲۰۰ کشور متکی به یک یا دو قدرت نیست. برخوردهای دوقطبی مانند آنچه در سازمان ملل شاهد هستیم دیگر مورد قبول کشورها قرار نمی‌گیرد.

به روسیه موشک ارسال نکرده‌ایم/ روسیه خود را ابرقدرت حوزه نظامی می‌داند، چطور از ما موشک می‌گیرد؟/ما به حزب‌الله لبنان فناوری را یاد داده‌ایم

این نماینده مجلس با اشاره به حواشی اخیری که کشورهای غربی درباره تبادل موشک‌های ایران در قبال گندم و دیگر اقلام از روسیه به راه انداخته بودند، ضمن تکذیب این موضوع، گفت: شما ببینید، مثلاً در همین بحثی که راه افتاده و می‌گویند شما به روسیه موشک داده‌اید، اولاً که این کار نکرده‌ایم. ثانیاً روسیه خود را ابرقدرت می‌داند به خصوص در حوزه نظامی، چگونه ممکن است از ما موشک بگیرد؟

او اضافه کرد: ما با روسیه ارتباط داریم، ممکن است از نظر علمی و تخصصی هم تبادل‌نظر کنیم اما ارسال موشک به روسیه گزینه عجیب و خنده‌داری است، آن هم با هواپیمای مسافربری ایران‌ایر.

اگر می‌خواستیم به روسیه موشک بدهیم این کار را علنی انجام می‌دادیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: این را بگویم که ایران اگر می‌خواست موشکی به روسیه یا هر جای دیگری ارسال کند علنی این کار را انجام می‌داد. ما فناوری این مسائل را روزی به حزب‌الله یاد داده‌ایم و الان از آن استفاده می‌کند، یمن هم به همین ترتیب. الان بگویند چرا تبادل علمی کرده‌ایم؟ با روسیه هم ممکن است تبادل علمی کنیم یا با هر کشور دیگری، مگر دیگران تبادل علمی نمی‌کنند؟ بعد از آن طرف ما را تحریم می‌کنند و خودشان هزار تن، هزار تن سلاح و مهمات برای اوکراین ارسال می‌کنند و چیزی نیست.

این نماینده مجلس در پایان گفت: بحث سر این است که دنیا اگر می‌خواهد به معنای واقعی کلمه اخلاق و انسانیت را رعایت کند، باید منصفانه قضاوت کند. واقعیت این است که ما به ارتباط با همه کشورها تمایل داریم و با بسیاری هم ارتباط داریم، نمی‌خواهیم خودمان را محصور کنیم.

۲۷۲۱۸


https://hirna.ir