03 مهر 1403
1

رئیس جمهوری در سازمان ملل گفت: ما خواستار اصلاحات فوری در ساختار حکمرانی و موسسات مالی بین‌المللی به‌منظور حضور کشورهای درحال توسعه در ساختار تصمیم‌گیری‌ها هستیم.

پزشکیان در سازمان ملل: خواستار جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای بدون هیچ پیش‌شرطی هستیم /تحریم‌های یکجانبه دستیابی به توسعۀ

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود پزشکیان امشب به وقت تهران در نشست «تقویت اهداف سازمان ملل متحد» با بیان اینکه مواجهه با چالش‌های کنونی و آینده نیازمند همکاری و تعامل بر اساس عدالت و صداقت است، گفت: بیایید آینده‌ای عادلانه و پر رونق برای فرزاندانمان بیافرینیم؛ محور این تلاش مشترک، توجه به نقش و جایگاه سازمان ملل متحد به عنوان نماد چندجانبه گرایی و احترام به اهداف و اصول منشور آن است.

اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*ما خواستار اصلاحات فوری در ساختار حکمرانی و موسسات مالی بین‌المللی به‌منظور حضور کشورهای درحال توسعه در ساختار تصمیم‌گیری‌ها هستیم.

*دستیابی به صلح و توسعه نیازمند احترام به حق توسعۀ کشورها و رعایت اصول انصاف است. تحریم‌های یکجانبه دستیابی به توسعۀ پایدار را متوقف می‌کند.

*مواجهه با چالش‌های کنونی و آینده نیازمند همکاری و تعامل بر اساس عدالت و صداقت است.

*نقش فرهنگ و ارزش‌های خانواده و ضرورت گفتگوهای بین نسلی به منظور حفظ ارزش‌های فرهنگی همزمان با توجه به نقش زنان دختران و توانمندسازی آنها انکار ناپذیر است.

*اولویت‌های کاری دولت من در سطح ملی نیز توجه به سلامت، آموزش عمومی، رفاه عمومی، تأمین اجتماعی، ایجاد فرصت‌های برابر و کاهش انواع نابرابری، تقویت و تحکیم نهاد خانواده، کاهش فقر و تبعیض، گسترش عدالت اجتماعی، توانمندسازی زنان و جوانان و بهره‌مندی از محیط زیستی مطلوب می‌باشد.

*دستیابی به صلح و توسعه نیازمند به حق توسعه کشورها، توجه به اولویت‌های توسعه‌ای و ویژگی‌های فرهنگی رعایت اصول انصاف و اجرای تعهدات کشورهای توسعه یافته در برابر کشورهای در حال توسعه است. تحریم‌های یک جانبه دستیابی به اهداف توسعه پایدار را متوقف کرده و این واقعیت می‌بایست در هر سندی که برای آینده تهیه می‌گردد لحاظ شود.

*{در پیشنهادی به دبیرکل سازمان ملل}:  پیشنهاد می کنم دبیرکل سازمان ملل متحد با کشورهای قربانی تحریم های یکجانبه، گزارشی جامعی به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه دهد. ما خواستار اصلاحات فوری در ساختار حکمرانی و موسسات مالی بین المللی به منظور تضمین به کشورهای در حال توسعه در تصمیم گیری ها، هنجارسازی ها و شکل گیری ساختار عادلانه و پاسخگو برای رفع نیازهای مالی این کشورها هستیم.

*پیمان آینده و پیمان جهانی دیجیتال باید به کاهش شکاف شمال و جنوب جهانی به ویژه از طریق فناوری های نوین، ظرفیت‌سازی و رفع موانع کمک کند. ما بر این باوریم مشارکت برابر و موثر جنوب جهانی در حکمرانی جهانی اینترنت و هوش مصنوعی‌، احترام به قوانین ملی کشورها و مقابله با انحصارطلبی ضرورتی انکارناپذیر است.

*ما خواستار جهانی عاری از سلاح هسته ای و منطقه ای عاری از سلاح کشتار جمعی بدون هیچ پیش شرطی در خاورمیانه هستیم. ما به عنوان قربانی تروریسم، همواره در مبارزه با این پدیده شوم پیش قدم بوده ایم و آماده همکاری با کشورهایی هستیم که دنبال مقابله واقعی با تروریسم هستند.

*ایران خواهان منطقه ای قوی، متحد، امن و باثبات است که در آن منافع کشورها برای هم افزایی برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود.

*در جهانی که مردم غیر نظامی در غزه با قساوت کشته می شوند و تروریسم کور دولتی زنان و کودکان را به خون می کشد و از نسل کشی و ترور حمایت می شود، هیچ سندی صلح و توسعه را تضمین نمی کند. پایان اشغالگری، توقف آپارتاید در فلسطین و آتش بس فوری در غزه پیش نیاز توسعه و صلح جهانی است. جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با سایر کشورها برای دستیابی به این اهداف است.

2727


https://hirna.ir