02 مهر 1403
2

فرونشست سالانه زمین در ازمیر به میزان 1 تا 1.5 سانتی‌متر، باعث تشدید افزایش سطح دریا فراتر از میانگین جهانی می‌شود و برخی مناطق ساحلی این شهر مدیترانه‌ای را با خطر غرق شدن تهدید می‌کند.

"فرونشست زمین" ازمیر ترکیه را غرق می‌کند
- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نتایج تحقیقات دانشگاه علوم ترکیه (TÜBA) نشان می‌دهد که فرونشست زمین در ازمیر، خطر غرق شدن برخی مناطق ساحلی این شهر مدیترانه‌ای را افزایش می‌دهد.

در این رابطه، دکتر دوغان یاشار؛ استاد دانشگاه علوم ترکیه (TÜBA) به hurriyetdailynews ترکیه می‌گوید: در سطح جهانی، سطح دریا سالانه حدود 2.5 تا 3 میلی‌متر افزایش می‌یابد. در ازمیر، این رقم به دلیل فرونشست زمین به 1.5 سانتی‌متر می‌رسد. ازمیر در حال فرونشست است و با افزایش وزن ساختمان‌ها در این شهر، تمام مناطق شهر به‌تدریج فرونشست می‌کنند.

تشدید "فرونشست‌های وحشت‌آور" در مزارع ترکیه

وی، بارندگی‌های 26ـ27 نوامبر 2023 که باعث شد آب دریا حدود 300 تا400 متر به داخل خشکی این موضوع را به‌عنوان پیش‌درآمدی از خطرات آینده تلقی می‌کند.

این استاد دانشگاه هشدار داد: بدون اقدامات پیشگیرانه، دریا قلمرو خود را بازپس خواهد گرفت.

یاشار با اشاره به فرونشست جاکارتا و مکزیکوسیتی خاطرنشان کرد: فرونشست زمین در آنجا بسیار سریع‌تر است و سالانه 10 تا 15 سانتی‌متر است و تنها راه حل دولت‌ها این بوده است که این شهرها را به تدریج تخلیه کنند.

وی تأکید کرد که مشکل اصلی ازمیر نه حمل‌ونقل، نه بو، و نه آلودگی یا هر نگرانی دیگری است بلکه فرونشست است که تهدید اصلی این شهر محسوب می‌شود و اگر شهر ازمیر 50 سانتی‌متر دیگر فرونشست کند، تلاش‌های اصلاحی بیهوده خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir