02 مهر 1403
2

اقتصادنیوز: بازار ارز و طلا امروز شاهد نوسانات قابل توجهی بود و قیمت اونس طلا در سایه نوسانات دلار رکورد زد و قیمت سکه هم رفت و برگشتی به کانال 45 میلیون تومان داشت.

رکوردزنی قیمت طلا در سایه نوسان دلار/ رفت و برگشت قیمت سکه در بازار

عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز،‌ بازار طلا و ارز امروز شاهد صعود قیمت‌ها در سایه رکوردزنی دوباره اونس طلا بود؛ روندی که در پی آن سکه امامی کانال جدیدی را فتح کرد و دلار تهران هم در مرز کانال 60 هزار تومان نوسان داد. معامله‌گران کاهش ارزش دلار را به عنوان یکی از عوامل کلیدی در افزایش قیمت طلا مطرح کردند و معتقدند این موضوع به عنوان یکی از عوامل کلیدی در افزایش قیمت طلا عمل کرده است و با تضعیف قیمت اسکناس آمریکایی، سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌هایی مانند طلا روی آوردند که به عنوان یک پناهگاه امن در برابر نوسانات اقتصادی و سیاسی شناخته می‌شود؛ روندی که افزایش تقاضا برای طلا و در نتیجه افزایش قیمت این فلز گرانبهای داخلی را به همراه دارد.

با این حال، قیمت دلار هرات معاملات امروز را با گپ مثبت 30 تومانی نسبت به آخرین معاملات پشت خطی روز یکشنبه، در 59 هزار و 500 تومان آغاز کرد و طی یک روند صعودی تا 59 هزار و 920 تومان پیش‌روی کرد. قیمت دلار تهران هم امروز در 59 هزار و 450 تومان بازگشایی کرد و همچون هرات افزایشی بود و تا محدوده 59 هزار و 650 تومان صعود کرد.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله‌گران فنی، رشد قوی قیمت انس طلا بر بازار ارز اثرگذار است و در پی آن قیمت دلار در میانه کانال 59 هزار و 500 تومان با نوسانات کمتری مواجه شده است. این وضعیت نشان‌دهنده‌ فشار فروش بر دلار است که به دلیل افزایش ارزش انس طلا ایجاد شده است. اگر انس طلا در آینده‌ای نزدیک دچار اصلاح قیمتی شود، این اصلاح می‌تواند فرصتی برای رشد قیمت دلار فراهم کند. در این صورت، اولین هدف برای دلار می‌تواند کانال‌های جدید باشد. معامله‌گران باید به سطح 59 هزار تا 59 هزار و 300 تومان توجه ویژه‌ای داشته باشند. این محدوده به عنوان کف قیمتی در نظر گرفته می‌شود و خرید در این ناحیه می‌تواند کم‌ریسک و منطقی باشد.

قیمت درهم امارات هم امروز با گپ مثبت 40 تومانی در 16 هزار و 320 تومان بازگشایی کرد و در حالی که در نیمه اول معاملات بین پله سوم و پنجم در نوسان رفت و برگشتی بود؛ در نیمه دوم معاملات صعودی شد و تا 16 هزار و 400 تومان بالا رفت. بازار رسمی هم امروز شاهد افزایش قیمت دلار، یورو مبادله‌ای و دلار نیمایی بود. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز با افزایش، 49569 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار امروز 46456 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز را با افزایش سپری کرد و 55330 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 51856 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13497 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 12649 تومان قیمت خورد. 

بازار طلا و سکه هم امروز مسیر صعودی را در پیش گرفت؛ روندی که در پی رکوردزنی قیمت اونس طلا در اوایل صبح امروز شکل گرفت. این فلز گرانبهای داخلی در معاملات امروز 2624 دلار معامله شد. تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که با عبور قیمت طلا از سطح 2625 دلار، احتمال رسیدن به هدف 2700 دلار به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که ارزش دلار آمریکا در حال کاهش است و این موضوع به نفع طلا عمل کرد و موجب ثبت رکوردهای جدید برای این فلز گرانبها شد. تحلیلگران معتقدند اگر قیمت طلا سطوح مقاومتی را که در حال حاضر با آن مواجه است، پشت سر بگذارد، راه برای رسیدن به مرز یاد شده هموار خواهد شد. رسیدن به این سطح قیمتی نه تنها نشان‌دهنده‌ قدرت بازار طلاست، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از نگرانی‌های بیشتر دربارهٔ وضعیت اقتصادی جهان و تداوم کاهش ارزش دلار باشد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که با ادامه‌ روند فعلی، طلا می‌تواند به سطوح بالاتری دست یابد و به یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

نوسانات صعودی اونس طلا، زمینه افزایش قیمت طلای آبشده را هم فراهم کرد و این فلز گرانبها که معاملات را در 16 میلیون و 465 هزار تومان آغاز کرده بود،‌ در نیمه دوم معاملات در میانه کانال 16 میلیون تومان نوسان داد. همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار امروز به سه میلیون و 825 هزار تومان رسید. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، معامله گران معتقدند اگر طلای آبشده با حفظ روند صعودی، مرز 16 میلیون و 600 هزار تومان را فتح کند و بالای آن تثبیت دهد، صعود به سطوح 16 میلیون و 700 هزار تا 16 میلیون و 800 هزار تومان محتمل است. با این حال، احتمال اصلاح قیمت 500 تومانی در این ناحیه وجود دارد. این گروه معتقدند کف بازار طلا محدوده 16 میلیون و 250 هزار تا 16 میلیون و 100 هزار تومان است که در این ناحیه خریداران فعال هستند. از سوی دیگر، در صورت رسیدن قیمت به سطوح 16 میلیون و 700 هزار تا 16 میلیون و 800 هزار تومان، زمان مناسبی برای فروش خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت سکه امامی هم امروز حرکت رفت و برگشتی را به ثبت رساند و در حالیکه معاملات را در 44 میلیون و 750 هزار تومان آغاز کرد، با صعود به کانال 45 میلیون تومان، 45 میلیون و 100 هزار تومان قیمت خورد. اما این پایان کار نبود و این فلز گرانبهای داخلی در نهایت با بازگشت به کانال 44 میلیون تومان، 44 میلیون و 950 هزار تومان خرید و فروش شد. نیم سکه و ربع سکه هم به ترتیب 24 میلیون و 700 هزار تومان و 16 میلیون و 500 هزار تومان معامله شدند. قیمت سکه گرمی هم با افزایش تا هفت میلیون و 500 هزار تومان پیشروی کرد.

امروز همچنین سخنان عباس عراقچی درباره مذاکرات هسته‌ای در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفت. وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد:‌ «اگر طرف‌های مقابل آمادگی داشته باشند، می‌توان در سفر نیویورک مذاکرات را دوباره آغاز کرد.»


https://hirna.ir