02 مهر 1403
0

رئیس جمهور اوکراین دیروز در سفری مهم وارد آمریکا شد و قصد دارد تا در این سفر نقشه «پیروزی» کی‌یف را برای پایان دادن به جنگ با روسیه، به رئیس جمهور آمریکا ارائه دهد.

زلنسکی در آمریکا/ سازش با پوتین، کادوپیچ در زرورق «پیروزی»!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که برای سفری مهم راهی آمریکا شده است، دیروز وارد این کشور شد. قرار است او در این سفر طرح کی‌یف را برای پایان بخشیدن به جنگ علیه روسیه، در اختیار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار دهد.

زلنسکی پیشنهادهایش که خود آنها را «نقشه پیروزی» می‌خواند را به بایدن، کامالا هریس، معاون وی و همچنین دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌‎خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا ارائه خواهد داد.

این سفر پس از تابستانی پرتنش در جبهه نبرد روسیه و اوکراین صورت گرفته است؛ نبردی که مسکو در جریان آن در شرق اوکراین به سرعت پیشروی کرده و کی‌یف نیز پس از حمله غافلگیرکننده به منطقه کورسک روسیه، بخش‌هایی از خاک روسیه را تصرف کرده است. مسکو به یورش کی‌یف به منطقه کورسک واکنشی نشان نداده و به عبارت بهتر، نیروهای اوکراین را در کورسک به حال خود رها کرده است!

زلنسکی همچنین در حالی راهی آمریکا شده که هفته‌هاست از حامیان غربی اوکراین خواسته تا مجوز استفاده از تسلیحاتی اعطایی آنها را در عمق خاک روسیه، صادر کنند؛ خواسته‌ای که البته تا اینجا به در بسته خورده است.

زلنسکی در آمریکا/ سازش با پوتین، کادوپیچ در زرورق «پیروزی»!

انتظار می‌رود که زلنسکی در دیدار روز پنجشنبه با بایدن، او را متقاعد کند که نظرش را دراین‌باره تغییر دهد. رئیس جمهور اوکراین در بدو ورود به آمریکا، از کارخانه مهمات‌سازی در پنسیلوانیا بازدید کرد. این کارخانه گلوله‌های ۱۵۵ میلیمتری که اوکراین به شدت به آن نیاز دارد را تولید می‌کند. زلنسکی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: سفرم به آمریکا را با قدردانی از تمام کارکنان این کارخانه شروع کردم.»

در این پیام، تصاویری از او در حال دست دادن با کارگران این کارخانه نیز ضمیمه شده است. وی در ادامه نوشت: «درست در چنین مکان‌هایی است که می‌توان از صمیم قلب حس کرد که جهان دموکراتیک قادر به پیروزی است.»

زلنسکی در آمریکا/ سازش با پوتین، کادوپیچ در زرورق «پیروزی»!

زلنسکی در آمریکا/ سازش با پوتین، کادوپیچ در زرورق «پیروزی»!

او در ادامه راهی نیویورک و واشنگتن خواهد شد. زلنسکی همچنین مدعی شده که هفته‌های آتی در نحوه پایان بیش از ۳۰ ماه جنگ که صدها کشته برجا گذاشته، سرنوشت‌ساز است.

زلنسکی پیش از این سفر گفته بود که آمریکا و انگلیس به اوکراین با هراس از تشدید تنش، اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد را به کی‌یف نداده‌اند. او در ادامه اما گفت که هنوز امیدش را از دست نداده است. مسکو تاکید کرده است که چنین چراغ سبزی را «مشارکت مستقیم ناتو در جنگ علیه روسیه» تلقی می‌کند.

صلح عادلانه و باثبات

یکی از مشاوران بایدن این ماه گفت که رئیس جمهور آمریکا از مدت باقیمانده از دوران ریاست جمهوری‌اس برای «قرار دادن اوکراین در بهترین موضع برای پیروزی علیه روسیه» قرار خواهد داد. هیچ جزئیاتی درباره طرح اوکراین برای پایان دادن به جنگ، رسانه‌ای نشده است.

زلنسکی گفته است که بایدن نخستین رهبر خارجی است که این نقشه را «با جزئیات» خواهد دید و سپس سران سایر متحدان اوکراین نیز آن را خواهند دید. او قرار است با هریس و ترامپ هم دیدار کند.

هریس گفته است که درباره اوکراین سیاست بایدن را ادامه خواهد داد اما ترامپ همواره با کمک مالی بی‌قیدوشرط و به اصطلاح ریخت و پاش واشنگتن برای کی‌یف مخالفت و از آن انتقاد کرده است.

زلنسکی مدعی شده که اوکراین به یک صلح عادلانه و باثبات نیاز دارد و اضافه کرده است که در «طرح پیروزی» او، این مساله لحاظ شده است که «جنگ در سال‌های آینده، با موجی بزرگ‌تر به اوکراین بازنگردد.» به گفته وی، کی‌یف قصد دارد تا در طول پاییز سلسله نشست‌هایی را برگزار کند و «طرح کامل» تا «اوایل نوامبر» آماده خواهد شد.

جایگاهی روشن برای اوکراین در معماری امنیتی جهان

یکی از اقداماتی که به گفته زلنسکی در طرح او گنجانده شده، تقویت توانمندی‌های تسلیحاتی اوکراین و دیگری نیز «تخصیص جایگاهی روشن به اوکراین در معماری امنیتی جهان» است.

زلنسکی همچنین مدعی شده است که قصد دارد تا در ماه نوامبر، روسیه را به دومین اجلاس به اصطلاح «صلح» دعوت کند زیرا به گفته وی «این روسیه است که با اوکراین می‌جنگد.» او گفته است که تمام متحدان اوکراین گفته‌اند که مسکو باید دعوت شود.

با این حال، مسکو این هفته اعلام کرد که در این اجلاس شرکت نخواهد کرد و با ارجاع به اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تاکید کرد: شرط روسیه برای ورود به مذاکرات، این است که اوکراین چهار منطقه (تحت اختیار نیروهای مسکو) را تسلیم کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه به اعتقاد او، طرفین برای مذاکره تمایل جدی ندارند، گفت: «فکر می‌کنم که هر دو طرف همچنان روی احتمال پیروزی نظامی قمار کرده‌اند.»

منبع:

https://hirna.ir