02 مهر 1403
0

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: برخی زمانی مدارس تیزهوشان را تعطیل کردند تا مدارس خود را ۳ برابر کنند.

زمانی مدارس تیزهوشان را تعطیل کردند تا مدارس خود را ۳ برابر کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا حاجی بابایی، با حضور در اجلاسیه سوم چهاردهمین کنگره ملی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزی، خطاب به دختران حاضر در جمع گفت: اگر یک کشوری بخواهد پیشرفت کند و بخواهد سلامت باشد و توسعه پیدا کند فقط از طریق آموزش و پرورش این امر ممکن است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تاکید کرد: ریشه همه خوشبختی‌ها به آموزش و پرورش بر می‌گردد و ریشه همه بدبختی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی به عدم توجه به آموزش و پرورش بر می‌گردد.

وی با یادآوری جمله مشهور امام خمینی مبنی بر رسیدگی و توجه به دانش آموزان ابتدایی، ادامه داد: هرچقدر برای آموزش و پرورش هزینه کنیم همان‌قدر برداشت می‌کنیم. این سخن در کشور طرفدار زیاد دارد اما پول خرج کن ندارد. همه آیه و قرآن می‌خوانند اما پول نمی‌دهند. نمی‌دانم چرا و به چه دلیل آموزش و پرورش حقش ادا نمی‌شود.

حاجی بابایی افزود: زمانی من وزیر آموزش و پرورش بودم، بحث ادغام وزارتخانه‌ها داغ بود. از من سوال کردند که وزارت آموزش و پرورش قرار است با چه وزارتخانه ادغام شود؟، گفتم "نفت" و این اعتقادم است. کدام سرمایه بالاتر از ساختن نیروی انسانی است؟. اگر بخواهیم وضع کشور خوب شود باید روی بچه‌هایمان سرمایه گذاری کنیم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: یک بار در وزارت نفت سخنرانی داشتم، به من ایراد گرفتند که "شما گفتید وزارت نفت با آموزش و پرورش ادغام شود، ما بدبختی بکشیم که معلمان بخورند؟ ". به آنها گفتم در کشور من آن زمان ۱۴ میلیون و اکنون ۱۶ میلیون دانش آموز است. من می‌گویم این نفت برای این دانش آموزان است و اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید ۱۶ میلیون دانش آموز را از بهترین امکانات برخوردار کنیم. آن‌وقت طلبه‌های حوزه‌های علمیه، سپاه ما و نیروی انتظامی ما و حتی کارگران ما بهتر از امروز می‌شوند. به این می‌گوئیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و این همان چیزی است که قانون نوشتیم برای آن و به عنوان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اعلام شد.

وی با اشاره به شاخص‌های درج شده برای ایجاد یک مدرسه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عنوان کرد: کتابی را تدوین کردیم تحت عنوان "مدرسه‌ای که من دوست دارم". این "من" می‌تواند دانش آموز، معلم، والدین و… باشد. گفتیم مدرسه باید مرکز فرهنگی محله شود. اسم این مدرسه نیز حیات طیبه است.

حاجی بابایی افزود: اینکه ۴۰ نفر در یک کلاس بنشینند، مصیبت و ضد سند تحول بنیادین است. تعداد نرم بین المللی حضور دانش آموز در کلاس ۲۰ الی ۲۵ نفر است و معلم باید به این تعداد دانش آموز درس دهد. روزهای پنجشنبه را تعطیل کردیم و گفتیم پنجشنبه‌ها روز خانواده است. نیروی انتظامی به من گزارش داد که این حرکت شما باعث شد ناهنجاری‌های اجتماعی تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه، پدر و مادر باید بدانند رسیدن به بچه‌ها اصل و باقی کارها فرع است، عنوان کرد: در برخی کشورهای دنیا اولین سرمایه گذاری روی بچه‌ها می‌شود. سند تحول بنیادین آنقدر برای معلم و دانش آموز شیرین است که در آن گفته شده مدرسه دوست داشتی باید چطور باشد. تعریف والایی برای آن ارائه داده شده است. در شهر تهران حدود ۳۰۰۰ مدرسه است که برخی از آنها معلم پرورشی و.‌.. ندارند. می‌توان به جای آن ۵۰۰ مجتمع ساخت که همه چیز داشته باشد. این در حالی است که در دوره‌هایی برخی گفتند اصلاً مدرسه را بفروشیم و دست بخش خصوصی بدهیم. روزی که من از وزارت آموزش و پرورش خداحافظی کردم، تا مهر همان سال ۵۰ درصد تیزهوشان را تعطیل کردند و به جایش مدارس خودشان را دوبرابر و سه برابر کردند و دانش آموز گرفتند. البته برخی مدرسه درست کردند و کار ویژه انجام می‌دهند.

حاجی بابایی توضیح داد: کار را به جایی رسانیدم که تقریباً مدارس دو نوبته صفر می‌شد و میانگین تعداد دانش آموزان در کلاس به ۲۲.۵ رسید، تعداد معلمان را افزایش دادیم، چون من اعتقاد به این امر دارم. دانشگاه فرهنگیان را راه انداختیم که قلب تپنده سند تحول بنیادین است. کار به جایی رسید که دانشگاه فرهنگیان که باید ۳۰ هزار دانشجو می‌گرفت فقط ۳ هزار دانشجو گرفت و معلمان را برون سپاری کردند. این توهین به معلم است که این گونه معلم شود و اسمش را بگذاریم خدماتی و او را به عنوان خدمت گذار بگیریم تا به او پول ندهیم. آموزش و پرورش امری حاکمیتی است، در جمهوری اسلامی تکلیف حاکمیت رسیدگی به آموزش، بهداشت، امنیت و بخشی از فرهنگ است‌.

وی با بیان اینکه، اگر می‌خواهیم آموزش و پرورش جایگاه خود را بیابد راهی جز اجرای سند تحول بنیادین نیست و تمام راهکارهای آن باید اجرایی شود، گفت: بزرگترین مشکل کشور در بعد تعلیم و تربیت، فقر تبیین است‌. قسمت عمده‌ای از کشور از آنچه نظام جمهوری اسلامی انجام داده است، اطلاعات کافی ندارند و ریشه ما را نمی‌دانند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش، در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه باید برای آموزش و پرورش هم هزینه و هم کار کرد، تاکید کرد: ما در سند تحول بنیادین می‌گوئیم هر وزارتخانه، سازمان و نهاد باید یک قسمت از بودجه خود را برای آموزش و پرورش بگذارد تا آموزش و پرورش، آموزش و پرورش شود. هر روزی که کلاس‌های درس آموزش و پرورش از اتاق مدیران ما زیباتر بود، آن‌وقت بدانیم ما به آموزش و پرورش توجه داشته‌ایم. بدانیم که در کشور حرف اول را آموزش و پرورش می‌زند و آن‌وقت کشور دیگر نیاز به هیچ چیز دیگر ندارد. مدرسه باید جایی باشد که دانش آموز دوست داشته باشد برود آنجا و بیرون نیاید، نه اینکه تا در باز شود، با سرعت از مدرسه خارج شود.

منبع:

https://hirna.ir