02 مهر 1403
4

نماینده روسیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که متن سند تصویب شده «پیمان آینده» به دستور کشورهای غربی نوشته شده و طرف روسی با توجه به عدم توجه به پیشنهاد این کشور درباره اصلاح این سند و تعویق رای‌گیری، از اجماع در این باره فاصله می‌گیرد.

روسیه: پیمان تصویب شده در «نشست آینده» نامتعادل است
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد، پیمان تصویب شده در «نشست آینده» را نامتعادل و خطرناک توصیف کرد. 

این دیپلمات روس بامداد امروز، دوشنبه، در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «این پیمان کاملاً نامتعادل است و شامل موادی بسیار خطرناک می‌باشد که پیامدهای ناخوشایندی خواهد داشت و چندجانبه‌گرایی و ماهیت بین‌ دولتی بودن سازمان ملل را تضعیف خواهد کرد و یک ضربه محکم به اعتبار کل سازمان ملل است.»

پولیانسکی همچنین اشاره کرد که در جریان تصویب این سند، سازمان ملل اصول خود را به نفع برخی از هیئت‌های نمایندگی قربانی کرده است و سایر هیئت‌ها نیز جسارت لازم برای اعتراض و دفاع از حقوق خود را نداشته‌اند. وی نتیجه گرفت که «در نهایت، هیچ فرایند گفت‌وگوی فراگیری به معنای واقعی کلمه این اصطلاح صورت نگرفت.»

روسیه از اجماع کشورهای عضو سازمان ملل درباره «پیمان آینده» فاصله گرفت

در جریان «نشست آینده»، کشورهای عضو سازمان ملل «پیمان آینده» را تصویب کردند، اما روسیه به دلیل عدم پذیرش اصلاحیه مربوط به عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها، از این اجماع فاصله گرفت. سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، که نماینده این کشور در این نشست بود، یادآور شد که متن این سند به دستور کشورهای غربی نوشته شده است و طرف روسی با توجه به اعتراضات خود به متن پیمان، پیشنهاد داد که مذاکرات ادامه یابد و تصویب آن به تعویق بیفتد.

ورشینین ادامه داد: «اگر تصمیم به ادامه کار و پیشبرد متنی غیر توافقی دارید، ما از سوی گروهی از کشورها، از جمله بلاروس، نیکاراگوئه و روسیه، پیشنهاد اصلاحیه‌ای به پروژه "پیمان به نام آینده" و ضمایم آن را ارائه می‌دهیم.»

این اصلاحیه توسط اکثریت کشورها در یک رأی‌گیری عمومی رد شد. در نتیجه، ورشینین اعلام کرد که روسیه از اجماع درباره این سند و «پیمان جهانی دیجیتال»، به‌ویژه در بخش‌های مربوط به خلع سلاح، مشارکت سازمان‌های غیردولتی در کار سازمان ملل و اداره کمیسر عالی حقوق بشر، فاصله می‌گیرد.

روز یکشنبه، 22 سپتامبر، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، «پیمان آینده» به تصویب رسید. روسیه، بلاروس، نیکاراگوئه، کره شمالی، سوریه، سودان و ایران با تصویب این سند مخالفت کردند. 15 کشور دیگر نیز از رأی دادن خودداری کردند، در حالی که 143 کشور از آن حمایت کردند.

در این رابطه روز گذشته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز به برگزاری «نشست آینده» در روزهای 22 و 23 سپتامبر در نیویورک اشاره کرد که پیش از هفتاد و نهمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود. وی یادآور شد که در این نشست پیشنهادات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در مورد تقویت همکاری‌های چندجانبه بررسی خواهد شد. برخی از این پیشنهادات اصلاحاتی را در سازمان ملل پیش‌بینی می‌کنند.

زاخارووا تأکید کرد که روسیه یکی از کشورهای بنیان‌گذار سازمان ملل و عضوی مسئول از جامعه بین‌المللی است که به همراه شرکای خود از اکثریت جهانی، به مبارزه برای نظم چند قطبی در جهان ادامه خواهد داد.

نادیا شادلو، محقق ارشد مؤسسه هادسون نیز با اشاره به اینکه گسترش سریع گروه بریکس باعث نگرانی غرب شده، زیرا کشورهای بیشتری درخواست عضویت در این گروه را داده‌اند که به طور علنی خواستار ایجاد یک مرکز جدید قدرت جهانی هستند، ابراز عقیده کرده است: «کشورهایی که خارج از مدار ایالات متحده و رقبای آن قرار دارند، شاهدند که یک مرکز جدید قدرت در حال ظهور است. این احتمالاً باعث می‌شود که آن‌ها از آمریکا فاصله گرفته، بین دو قطب باقی بمانند و به چند قطبی شدن جهان کمک کنند.»

قطعنامه ضدروسی مجمع عمومی سازمان ملل درباره نیروگاه زاپروژیا
چرخش آسیا از غرب به سمت روسیه و چین
نگرانی کاخ سفید از چالش روابط روسیه و چین برای نظم جهانی

انتهای پیام/ 

منبع:

https://hirna.ir