02 مهر 1403
1

اقتصادنیوز: معامله‌گران بر این باورند که بازار طلا و سکه طی روزهای آینده با رونق بیشتری مواجه خواهد شد و نوسانات قیمت اونس طلا به عنوان عامل اصلی تعیین‌کننده روند بازار شناخته می‌شود و باید دید امروز چه مسیری را برای قیمت‌ها در نظر گرفته است؟

نوسان قیمت سکه پشت مرز مهم؛ خریداران به صف شدند/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز 2 مهر 1403

عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه فصل پاییز را با نوسانات جدید قیمت‌ها نسبت به روزهای پایانی تابستان آغاز کرد و رکوردزنی پیاپی قیمت اونس طلا که تمامی بازارهای بین‌المللی را تحت تاثیر خود قرار داده بود،‌ بازار داخلی را هم به مسیر صعودی بازگرداند. فدرال رزرو هفته گذشته با کاهش نرخ بهره سیگنال را به بازارهای جهانی ارسال کرد که ممکن است در آینده شاهد سیاست‌های انبساطی بهتری باشند. با این حال، به عقیده تحلیلگران با توجه به روند فعلی قیمت طلا در بازار جهانی، کاهش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو، مسیر بازگشت قیمت طلا به روند نزولی را هموار خواهد کرد.

با این حال، هر چند روز یکشنبه بازارهای جهانی در تعطیلات پایان هفته به سر می‌بردند اما بازار طلا و سکه در ایران شاهد صعود محسوس قیمت‌ها بود و طلای آبشده روز گذشته در قیمت 16 میلیون و 340 هزار تومان بازگشایی کرد و پس از آن افزایش قیمت را تجربه کرد و به سقف 16 میلیون و 450 هزار تومان رسید.

قیمت سکه امامی هم روز یکشنبه را با گپ مثبت 450 هزار تومانی نسبت به سه روز پیش، در 44 میلیون و 650 هزار تومان آغاز کرد و در ادامه با در پیش گرفتن روند صعودی،‌ 44 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش شد. قیمت نیم سکه و ربع سکه هم به ترتیب 24 میلیون و 500 هزار تومان و 16 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش شدند و سکه گرمی هم حدود 7 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد. بر اساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، نوسانات قیمت طلا و سکه مرزهای یاد شده نشان‌دهنده‌ افزایش تقاضا در بازار است و قیمت سکه امامی آخرین بار 25 فروردین در بازه یاد شده قرار گرفته بود و قیمت نیم سکه و ربع سکه هم آخرین زمانیکه در سطح فعلی نوسان داده‌اند، به ترتیب به یازدهم اردیبهشت و 26 فروردین امسال بود. 

به گزارش اقتصادنیوز، رکورد تاریخی اونس طلا، ارزش ذاتی طلا و سکه را هم با افزایش همراه کرد و حباب طلای آبشده به 140 هزار تومان و حباب سکه به حدود 17 درصد رسید تا حباب‌های قیمتی در سطح منطقی‌تری قرار بگیرند. معامله‌گران بر این باورند که بازار طلا و سکه در پاییز امسال با رونق بیشتری مواجه خواهد شد و با ورود خریداران جدید، شاهد اصلاح قیمت کمتری در بازار خواهیم بود. در حال حاضر، نوسانات قیمت اونس طلا به عنوان عامل اصلی تعیین‌کننده روند بازار شناخته می‌شود.

با این حال،‌ افزایش ارزش اونس طلا میزان ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا در روز جاری را افزایش داده است و طی روز گذشته 271 میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شد که بیشترین میزان از 16 مرداد امسال است. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از آخرین نظرسنجی هفتگی کیتکو، سرمایه‌گذاران خرد نسبت به روند صعودی قیمت طلا در هفته معاملاتی جدید خوش‌بین هستند، در حالی که کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی دارند. در این هفته 19 کارشناس در نظرسنجی کیتکو شرکت کردند و اکثریت قابل توجهی یا معتقدند که قیمت طلا در هفته جدید در محدوده قیمتی هفته گذشته باقی می‌ماند یا با افزایش بیشتری همراه خواهد شد. به‌طور کلی، تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که اونس طلا در حال حاضر به سقف قیمتی ۲۶۳۰ دلار نزدیک شده است. این سطح قیمتی به عنوان یک نقطه مقاومت کلیدی شناخته می‌شود و انتظار می‌رود که با رسیدن به این سطح، بازار وارد دوره اصلاحی شود. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود قیمت اونس به سمت ۲۵۸۰ دلار کاهش یابد. این اصلاح قیمت می‌تواند فرصت خرید مجدد برای سرمایه‌گذاران باشد.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، معامله گران فنی معتقدند طلای آبشده سطح مقاومتی مهم 16 میلیون و 600 هزار تومان را پیش روی خود دارد و اگر قیمت زیر این سطح باقی بماند، شاهد روند اصلاحی خواهیم بود که می‌تواند ارزش این فلز گرانبها را تا محدوده 16 میلیونه و 320 هزار تومان کاهش دهد؛ روندی که ممکن است به دلیل فشار فروش یا نوسانات بازار ارز شکل بگیرد. از سوی دیگر، اگر قیمت طلای آبشده از سطح مقاومتی یاد شده، عبور کند، هدف بعدی آن مرز 16 میلیون و 680 هزار تومان خواهد بود. به عقیده این گروه افزایش قیمت می‌تواند نشانه‌ای از تقاضای قوی در بازار باشد.

گروهی دیگر از معامله گران هم معتقدند قیمت سکه مرز مقاومت 45 میلیون تومان را پیش روی خود دارد و برای تداوم روند صعودی باید در جریان معاملات امروز بالای این مرز تثبیت دهد. 


https://hirna.ir