01 مهر 1403
0

وزیر خارجه روسیه می‌گوید که حمایت رئیس جمهور این کشور از نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، مزاح بوده است.

لاوروف: حمایت پوتین از هریس مزاح بود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اشاره به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور درباره کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا و حمایت از وی، گفت که پوتین دراین‌باره قصد مزاح داشته است.

پوتین اوایل ماه جاری در مجمعی در «ولادیووستوک» روسیه مدعی شد که هرچند پیش از کناره‌گیری جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از نامزدی دموکرات‌ها، او را ترجیح می‌داده اما با اعلام نامزدی هریس، از وی حمایت خواهد کرد.

حمایت پوتین از هریس بلافاصله به تیتر نخست رسانه‌ها در آمریکا بدل شد و کاخ سفید در واکنش، از رئیس جمهور روسیه خواست تا «درباره انتخابات آمریکا اظهار نظر نکند»! حالا لاوروف در گفت‌وگو با «اسکای‌نیوز عربی» گفته است که پوتین «حس شوخ‌طبعی خوبی دارد و در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش اغلب با خبرنگاران شوخی می‌کند.»

وی افزود: مسکو بین هریس و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان یا سایر سیاستمداران آمریکایی تفاوتی نمی‌بیند زیرا «دولت پنهان» است که آمریکا را کنترل می‌کند.

دولت پنهان اصطلاحی است که به دولتمردان غیرمنتخب و اغلب ناشناخته اشاره دارد که سیاست‌های دولت را هدایت کرده و به طور مشخص از اعضای عالیرتبه نهادهای اطلاعاتی و نظامی هستند. ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش همواره به دولت پنهان آمریکا می‌تاخت و اعضای آن را به مانع‌تراشی در مسیر تلاش‌های او برای خروج از افغانستان و سوریه و سازماندهی پرونده «راشاگیت» با هدف تخریب اعتبار وی و شکرآب کردن رابطه واشنگتن و مسکو متهم می‌کرد.

پوتین در گفت‌وگو با تاکر کارلسون، خبرنگار و مجری مشهور آمریکایی در ماه فوریه گفت که سیاست آمریکا «ارتباطی با شخصیت رئیس جمهور ندارد بلکه با ذهنیت نخبگان (دولت پنهان) مرتبط است.»

لاوروف در ادامه اظهاراتش، توضیح داد که گرچه ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش روابط دوستانه‌ای با پوتین داشت، اما تحریم‌ها علیه روسیه در دوران ریاست جمهوری او «به طور دائم، منسجم و پرقدرت اعمال می‌شد.»

وی افزود: از رئیس جمهور آمریکا انتظار بیجا ندارم و واقع‌بین هستم. آمریکایی ها در دولت بایدن نیز سیاست مشابهی را در پیش گرفتند. آنها تفکر نظامی خود را از طریق رژیم اوکراین پیاده می‌کنند و در سایر مناطق جهان نیز شرایط به همین منوال است و همچنان از تصویب هرگونه قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه و کرانه باختری جلوگیری می‌کنند.»

منبع:

https://hirna.ir