01 مهر 1403
0

مشاور امور بانوان فرمانداری تهران گفت: بر اساس بانک اطلاعاتی فرمانداری تهران، ۱۳۶ گروه جهادی در راستای اقدامات مرتبط با حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری در پایتخت فعالیت دارند.

فعالیت ۱۳۶ گروه جهادی حوزه فرزندآوری در پایتخت

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه محمدبیگی رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در مراسم قدردانی از فعالان گروه‌های جهادی حوزه جوانی جمعیت گفت: بسیاری از مطالبات و نیازهایی که فعالان و گروه‌های جهادی فعال در حوزه جمعیت مطرح می‌کنند نیازمند نظام‌مند شدن و ساختار سازی است که در مجلس شورای اسلامی این آمادگی وجود دارد تا با تنظیم قوانین و مقررات خاص بتوان به این مطالبات و نیازها به شکل قانونی پاسخ داد و دغدغه‌های موجود را برطرف کرد.

محمدبیگی با اشاره به اینکه در گذشته قوانین خوبی در حوزه جوانی جمعیت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اما، منابع اعتباری و بودجه کافی برای اجرای این قوانین تخصیص داده نشد، از تحول در رویکردهای دولت در سه سال گذشته به موضوع جوانی جمعیت خبر داد و افزود: پس از سه سال از تصویب قوانین حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خوشبختانه بیش از نیمی از مقررات و قوانین در حال اجرا است. امروز شاهد آن هستیم که روند جمعیتی در حال اصلاح و سیاست‌ها به نفع افزایش جمعیت در حال تغییر است.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند کاررسانه‌ای خاص در موضوع جمعیت و جوانی جمعیت هستیم بر تشکیل کارگروه‌های قوی رسانه‌ای در این حوزه تاکید کرد و اظهار داشت: نشست‌های تخصصی با سازمان صدا و سیما برای شکل دادن به قرارگاه رسانه‌ای در موضوع جمعیت برگزار شده است و انتظار می‌رود فعالان این حوزه با ارائه پیشنهادات خود به بالندگی هرچه بهتر و بیشتر فعالیت‌های جهادی مردمی در قالب رسانه کمک کنند.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی به نقش شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهرداری ام القرای جهان اسلام در پیشرو بودن و مشارکت حداکثری در روندها و برنامه‌ریزی‌های جمعیتی اشاره کرد و با قدردانی از اقدامات انجام شده از سوی شورای شهر و شهرداری در حوزه ترویج فرزندآوری در جامعه گفت: شهرداری تهران الگوی ایران و حتی کشورهای مسلمان است چراکه نگاه بسیاری از کشورها به اقدامات جمهوری اسلامی ایران و تهران در موضوعات مختلف جلب شده است.

محمد بیگی ادامه داد: از مسئولان شهرداری تهران می‌خواهیم فعالیت‌های موفق مرتبط با حوزه جمعیت را در قالب کتاب در اختیار شهرداری‌های کشور و نیز نمایندگان مجلس قرار دهد تا شاهد یکپارچگی در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های جمعیتی در کشور باشیم.

فعالیت ۱۳۶ گروه جهادی فرزندآوری در پایتخت

مشاور امور بانوان فرمانداری تهران نیز در این مراسم گفت: بر اساس بانک اطلاعاتی فرمانداری تهران، ۱۳۶ گروه جهادی در راستای اقدامات مرتبط با حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری در پایتخت فعالیت دارند که برخی از این گروه‌ها توانسته‌اند تأثیر به سزایی در جلوگیری از سقط جنین ونیز افزایش فرزندآوری و مسل خانواده‌ها به داشتن فرزند ایفا کنند.

فاطمه رحمانی افزود: ضرورت دارد با همکاری شهرداری، شورای شهر، گروه‌های مردمی فعال در این حوزه‌ها شناسایی شوند تا گروه‌های تک فرزندی، فرزندآوری و سقط جنین از میان آنها احصا شود تا بتوان با همکاری این گروه‌ها، فعالیت‌های ویژه‌ای را در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در مسیر اجرای سیاست‌های جمعیتی کلان کشور به انجام برسانند.

۲۷ آسیب خانواده‌های تک فرزند را تهدید می‌کند

دبیر ستاد جمعیت و ستاد راهبری حوزه‌های علمیه نیز در این مراسم گفت: با توجه به اینکه صحبت درباره جمعیت به حاکمیت مربوط می‌شود؛ از همین رو گفتمان خانواده باید با اولویت جایگاه مادری و حمایت از حیات جنین مورد توجه واقع شود.

رسول ساکی با اشاره به ۲۷ آسیبی که خانواده‌ای دارای تک فرزند را تهدید می‌کند، ادامه داد: با توجه به اینکه وظیفه اصلی مسئولان، زمینه سازی برای کنشگری و نقش‌آفرینی فعالان حوزه جمعیت بوده؛ حرکت عمومی نیز از جمله عوامل مؤثر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پیروزی در جنگ ۸ ساله دفاع مقدس و ایستادن مقابل ۵۵ کشور دنیا و سوادآموزی به افراد بی‌سواد از طریق نهضت سوادآموزی مصداقی از تأثیرات حرکت عمومی است.

منبع:

https://hirna.ir