شهردار تهران با اشاره به رویکرد شهرداری در استفاده از نوآوری برای بهبود حمل و نقل عمومی گفت: وزارت کشور نتوانست به دلایل موجه به تعهدات ارزی خود در قبال شهرداریها برای تامین ون عمل کند.
به گزارش خبرنگار مهر، در بخش دیگری از صحن امروز شورای شهر تهران، سید جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر ۱۲ سوال از علیرضا زاکانی شهردار تهران در مورد ابهامات مربوط به واگذاری تاکسیهای ون و …بیان داشت.
علیرضا زاکانی شهردار تهران در ابتدا در پاسخ به این سوالات به خنده بیان داشت: به دوستان گفتم کاش روز قیامت هم همین قدر سوالات راحت بود.
شهردار تهران اظهار داشت: وزارت کشور در راستای تعهدی که نسبت به شهرها و کلانشهرها دارد، قاعدهای را دنبال کرد تا بتواند از منابع خارجی و از طریق منابعی که شهرداریها در اختیارش قرار میدهند، ون و اتوبوس در اختیار آنها قرار دهد و ما هم یکی از شهرداریهایی بودیم که مشتاق این اقدام بودیم.
وی افزود: سهم اتوبوس ۹۰۰ دستگاه و سهم ون ۶۳۰ دستگاه بود. ما جزو شهرداریهای خوش حسابی بودیم که ۳۰ درصد سهم خود را پرداخت کردیم و۲۴۰ اتوبوس و ۲۵۲ ون تحویل ما شد ولی در ادامه وزارت کشور نتوانست به دلایل موجه به تعهدات ارزی خود عمل کند و ما هم به شدت این موضوع را دنبال کردیم تا امکانات به شهر آید و این معطلی برای کل کشور و نه فقط تهران بود.
وی بیان داشت: مکاتبه داشتیم که ما را تعیین تکلیف کنند یا قدرالسهم را مشخص یا پولمان را برگردانند. پاسخ دادند و مکرر گفتند ملاک دستورالعمل است.
زاکانی ادامه داد: معاونت حمل و نقل و ترافیک سه مکاتبه در سال ۱۴۰۱ و یک مکاتبه در سال ۱۴۰۲ انجام داد که یا پول بازگردانده شود و یا قدرالسهم ما تعیین تکلیف شود، پاسخ مکاتبات ما از سوی وزارت کشور داده شد اما مکرراً میگفتند که ملاک دستور العمل است و ما هم گفتیم که ۷۰ درصد باقی مانده را وزارت کشور باید بپردازد. ما مکاتبه جدید خود را ۱۵ مهرماه امسال انجام دادیم و درخواست تعیین تکلیف داشتیم.
به تمام موازین قانونی عمل کردهایم
وی تاکید کرد: ما به تمام موازین قانونی عمل کرده ایم، نامهای توسط وزارت کشور به سازمان تاکسیرانی ارسال شده و تأمین منابع مالی فی مابین وزارت کشور و ایران خودرو دیزل بر اساس شرایط خاصی است و پرداخت آن با تأخیر مواجه شده و روند تسریع با پیگیریهای صورت گرفته در حال انجام است و صورت خواهد پذیرفت. همچنین وزارت کشور اعلام کرد: تا زمان تعیین تکلیف، ادعای مالکیت توسط شهرداری تهران فاقد اعتبار است.
شهردار تهران گفت: ما ۳۰ درصد سهم خود را پرداخت کردیم و باید ون ها را تحویل میگرفتیم، گفتند تا زمان تعیین تکلیف موضوع، ادعای هرگونه مالکیت توسط شهرداری تهران فاقد اعتبار است.
زاکانی یادآور شد: رئیس سازمان شهرداریها در نامه ارسالی خود اعلام کرده که کماکان ون ها توسط یارانه دولتی تأمین شده و شهرداری حق هیچ گونه تصمیم گیری را در این زمینه دارد. ما دو روز است در این زمینه تعیین تکلیف شده ایم. موضوع را دائماً پیگیری کردیم و گفتیم تمام مبلغ را پرداخت کرده ایم اما وزارت کشور میگفت که بر اساس ضوابط خود اقدام میکند.
زاکانی در ادامه بیان داشت: از ابتدای فعالیت در شهرداری رویکرد جدید برای استفاده از نوآوری در بهبود حمل و نقل عمومی مثل شاتل تاکسی داشتیم و وارد مذاکره با این شرکت شدیم، خدمات از این شرکت اربعین ارائه شد و با این نرمافزار قیمت بلیت را به نصف رساندیم.
زاکانی گفت: در شاتل تاکسی، مردم از قبل میتوانند صندلی خود را در ساعات خاص در نقطهای از شهر رزرو کنند. با این نگاه مدیرعامل سابق وارد مذاکره با شرکت مورد نظر شد و اقدامات برای عقد قرارداد صورت گرفت
وی ادامه داد: در ساعات پیک و افزایش مسافر، دهها نفر در صف هستند و امکان جابجایی آنها سخت است، تاکسیها قابلیت انتقال تمام مسافران را ندارند و کسانی هم هستند که سوداگری میکنند تا مردم با اذیت و آزار و بی احترامی با قیمت بالا بتوانند به مقصد برسند. شاتل تاکسی در میدان ونک و دیگر بخشها از جمله میدان آزادی مستقر شدند تا به شهروندان خدمات ارائه دهند.
درآمد شاتل سرویس کجا میرود؟
شهردار تهران بیان داشت: بزرگترین خدمت تکریم مردم و رانندگان است، شهروندان با رزرو صندلی خود نه در صف خواهند ایستاد و نه رقم اضافه ای پرداخت خواهند کرد. رانندگان نیز مواجههای در این زمینه ندارند. پول این سرویس نیز مستقیماً به سازمان فاوا میرود و سازمان میتواند جزئیات آن را ارائه دهد.
وی بیان داشت: کار نوآورانه در شهر نیاز به شرکتی داشت که این موضوع را پیش ببرد و ما مسیر قانونی را کامل رفتیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه چون تکلیف ما با وزارت کشور مشخص نشده بود نمیتوانستیم اقدام واحدی برای ون ها داشته باشیم، گفت: کل درآمد تاکسیهای ون طرح شاتل تاکسی به سازمان فاوا واریز میشود و قابل رهگیری است.
وی در ادامه در مورد موضوعات مطرح شده مبنی بر مفقود شدن ون ها در سفر اربعین، یادآور شد: کل ون ها در اختیار ما قرار گرفته شده و همانطور که گفتیم تعیین تکلیف شده و با شتاب و سرعت بیشتری در آینده نزدیک خدمات رسانی به شهروندان را انجام خواهد داد. به عبارتی فعالیت شاتل سرویس با شیوه جدید به زودی انجام میشود.
زاکانی گفت: برنامه هفتم تکالیفی را مشخص کرده و برای مثال ماده ۴۶ در زمینه برقی سازی تکالیفی را مشخص کرده و باید سازمانی در دولت راه اندازی شود و تکلیف رانندگان را مشخص کند. ما وظایف خود را انجام دادیم و باید تکالیف را پیگیری کنیم. دولت باید در این زمینه کمک کند و از بابت صرفه جویی در مصرف انرژی منابع را تأمین کند.
وی با بیان اینکه ۴۶ ون پلاک نداشتند و تعدادی از آنها نیز خارج از اختیارات ما توسط سازمان شهرداریها و دهیاریها در سفر اربعین مورد استفاده قرار گرفت، گفت: تعداد محدودی از این ون ها نیازمند بازسازی هستند که با توجه به تعیین تکلیف صورت گرفته از دو روز قبل، بازسازی انجام خواهد شد. اداره کل پشتیبانی شهرداری این ون ها را برای بازسازی پذیرفته است. مابقی ون ها که به دلیل عدم تعیین تکلیف، متوقف شده بود هم وارد ناوگان خواهد شد.
شهردار تهران گفت. تمهید ما پیشبرد امور بین شرکتهای خصوصی و رانندگان است، این موضوع شرط ماست تا رانندگان و شرکتها در این زمینه سود کنند. از دیروز خدمات شاتل قطع شده تا بازتحویل تمام ون ها انجام شود و قیمت کارشناسی برای ون ها تعیین شود.
در ادامه تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران مجدد در واکنش به صحبتهای زاکانی سوالاتی مطرح کرد و گفت از شنیدن پاسخها قانع نشده و به نظرش پاسخ سوالاتش داده نشده است.
وقت شورای شهر تمدید شد
چمران در ادامه زمان امروز شورای شهر را تمدید و ساعت فعالیت را تا ساعت ۱۲:۴۵ اعلام کرد.
زاکانی شهردار تهران در ادامه در واکنش به صحبتهای تشکری هاشمی گفت: ما که تخاصم نداریم میخواهیم مشکل حل شود نامه وزارت کشور هم کامل مشخص است. سر و صدا نکنید برای شنیدن پاسخ تحمل کنید.
رئیس شورای شهر تهران در واکنش به همهمه شورای شهریها گفت: جلسه صحن را حتی تا شب تمدید میکنیم با سر و صدا به جایی نمیرسید. ادب و احترام را رعایت کنید و دقیق و منطقی سوال و پاسخ دهید.
پول شهر برای اتوبوس برقیها رفته اما اتوبوسی نیامده است
وی همچنین تصریح کرد: ما میدانیم وزارت کشور چرا نتوانست پرداخت کند. بنابراین چرا عدم تأمین هزینه ون ها از سوی وزارت کشور به سمت ما منتقل میشود؟ آقای تشکری هاشمی میدانند کار چقدر مشکل است. ایشان ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را در سال ۱۳۹۰ پیگیری کردند که خرید آن انجام شود اما تا سال ۱۳۹۶ تنها چهار دستگاه وارد شد. این خوب است که ما بگوییم چرا اینگونه شد؟
زاکانی با بیان اینکه مال شهر رفته و هنوز بازنگشته است، یادآور شد: تمام اعتراض بر این است که چرا شهرداری دو سال پیش ۵۰۰ میلیون تومان اضافه پرداخت کرده است. کار سخت است. ما متهم هستیم که چرا این رقم اضافی را واریز کردید. حرف ما این است که شما در کار اجرا هستید و ۹۹ میلیارد تومان متعهد بودید و ۶۳ میلیارد تومانش را هم پرداخت کردید. درواقع این نشان میدهد کار اجرا سخت است.
شهردار تهران با بیان اینکه انتظار ما این است که شورا بودجه ما را به گونهای تنظیم کند که بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم، خاطرنشان کرد: تقاضای ما این است که شورا به ما کمک کند تا مسیر دنبال شود.
وی با تأکید بر اینکه وقتی وزارت کشور نمیتواند رقم ون ها را بپردازد چه ضرورتی دارد که با اقتضای وزارت کشور، موارد را تنظیم کنم بلکه به اقتضای شهر اقدام خواهم کرد، گفت: اصل ماجرا این است که وزارت کشور به تعهدات خود عمل نکرده و ما زمانی باید به دستورالعمل عمل میکردیم که وزارت کشور به تعهدات خود عمل میکرد.
زاکانی با بیان اینکه اسنپ چه پیشینهای در حوزه حمل و نقل دارد، گفت: این شرکت صاحب یک نوآوری است و توانسته تمام تاکسیهای تلفنی را تحت الشعاع قرار دهد. خدمت و رفاه برای مردم توسط فناوریهای نوین تأمین میشود. این شرکت نیز همچون اسنپ ایدهای داشته که توانسته موفق عمل کند و اگر موفق نمیشد باید میپرسیدید که چرا با شرکتی قرارداد بستید که موفق عمل نکرده است.
شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: این شرکت در اربعین با نیمی از قیمت خدمات رسانی کرده و در طول دوره آزمایشی خود هم جابجایی مسافر داشته است. شاتل تاکسی در ساعات پیک خدمت خاص ارائه میکند و برای تاکسیهای برقی که در حال ورود هستند، نیز چنین ایدهای در نظر گرفته شده که مردم صندلی تاکسیهای برقی را رزرو کنند.
زاکانی با بیان اینکه اگر در ساعات خارج از فعالیت شاتل تاکسی اگر تخلفی صورت گرفته باشد برخورد میکنیم، گفت: آقای وحدت کار مدیرعامل سابق سازمان تاکسیرانی، موضوع شاتل تاکسی را اول پیگیری کرد و ادامه کار را دیگران انجام دادند.
شهردار تهران با اعلام اینکه مواجهه با شرکتهای مطرح شده توسط سازمان تاکسیرانی صورت گرفت و چون نمیتوانست قرارداد ببندد شرکت حامیان قرارداد منعقد کرد، یادآور شد: قرار شد شرکت تجارت الکترونیک کار را توسعه دهد اما به دلیل اختلاف نظر با وزارت کشور مبنی بر نحوه استفاده از ون ها، این توسعه صورت نگرفت.
وی بیان داشت: شهرزاد توسط شهرداری تهیه شده و شرط شاتل این بود که در قالب شهرزاد خدمات خود را ارائه دهد. حساب شاتل تاکسی شفاف است و جزئیات آن اعلام میشود.
زاکانی در پایان بیان داشت: ما برای گره گشایی کار مردم خود را به آب و آتش می زنیم و دیگران را هم مجاب میکنیم که کار ما کار درستی است.