09 آبان 1403
15

در برنامه اخیر «هفت» از شبکه نمایش تلویزیون پخش می‌شود، میان تهیه‌کننده فیلم «زودپز» و منتقد این برنامه جدالی لفظی رخ داد که این تکه از این برنامه در شبکه‌های اجتماعی چرخید و قدری نامش را بعد از مدت‌ها فراموشی زنده کرد. اما چرا جنجال مشتری دارد؟

عادت مخرب «هفت» به جنجال‌سازی | این نقد فیلم نیست!

همشهری آنلاین: در برنامه اخیر «هفت» که از شبکه نمایش تلویزیون پخش می‌شود و به نقد و بررسی فیلم‌های در حال اکران اختصاص دارد، میان تهیه‌کننده فیلم «زودپز» و منتقد این برنامه جدالی لفظی رخ داد که این تکه از این برنامه عموما بی‌مخاطب و بی‌مشتری در برخی صفحات شبکه‌های اجتماعی چرخید و قدری نامش را بعد از مدت‌ها فراموشی زنده کرد.

نکته مهمی که از درگیری میان این تهیه‌کننده و آن منتقد و وایرال شدن ویدئو این قسمت از «هفت» می‌توان نتیجه گرفت این است که برنامه‌هایی مثل «هفت» خشت اول را از ابتدا کج چیده‌اند که حالا فقط وقتی کجی دیوار خیلی تو ذوق می‌زند، توجهی جلب می‌کنند. اگر در این قسمت از این برنامه به جای آنکه تهیه‌کننده بگوید نام منتقد برنامه را نشنیده و منتقد برنامه هم با حالت کودکی از روی لج بازی مقابله به مثل کند و خودش را با نام تهیه‌کننده «زودپز» ناآشنا جلوه دهد، کمی حرف درست‌وحسابی و از روی منتقد زده می‌شد، آیا باز هم به نظرتان این برنامه وایرال می‌شد؟

«هفت» از همان ابتدای آمدنش می‌خواست «نودِ» سینمایی باشد و در هر دوره‌اش که آدم‌ها بیشتر به پر و پای هم پیچیدند و بیشتر به هم حمله کردند و بیشتر از منطق و عقل سلیم دور شدند، بیشتر سروصدا کرد و بینندگانش بیشتر شد. البته این وضع به طور ضمنی نشان می‌دهد که عقل و منطق آن‌قدرها هم خریدار ندارد و خواستار بی‌منطقی و هتاکی و لجبازی بیشتر است. اما از طرف دیگر این وضع به ما یادآوری می‌کند که ارزش حرف حساب و گفت‌وگوی منطقی از روی اصول، بدون نیاز به عدول از عقاید خود، گمشده اصلی برنامه‌هایی مثل «هفت» است. برنامه گفت‌وگومحور این نیست که دو یا چند نفر به بدترین و پیش‌پاافتاده‌ترین شکل ممکن علیه همدیگر حرف بزنند و کاری هم نداشته باشند حرف‌هایشان چقدر به درد مخاطب می‌خورد و همین که بتوانند حریفشان را پیش چشم بینندگان تلویزیون فردی فاقد صلاحیت و حرف‌هایش را بی‌ارزش جلوه دهند، کار مهمی کرده‌اند. جنجال کردند کاری ندارد، تخصصی نمی‌خواهد و بی نیاز از سواد و درک و فهم متقابل است. اگر برنامه‌ای رو جنجال می‌چرخد و به جنجال‌سازی شهره است، یعنی همان‌قدر سطحی و برای مخاطب فرهیخته و اهل فکر ــ که طبعا مخاطب اصلی برنامه گفت‌وگومحور است ــ غیر جذاب و نادیدنی است.

اگر در برنامه «هفت» از همان ابتدا به این سبک و سیاق میدان داده نشده بود، حالا تصور مردم از نقد، خط‌ونشان کشیدن برای هم نبود که در هر دوره این برنامه به اسم جذابیت مجبور شوند که دو نفر را به جان هم بیندازند.


https://hirna.ir