04 مهر 1403
2

یک مرد سیاه پوست آمریکایی با وجود نقص در پرونده ، به اتهام قتل یک روزنامه نگار زن پس از 21 سال با تزریق ماده سمی، اعدام شد.

اعدام یک سیاه پوست آمریکایی با وجود نقص در پرونده
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مارسلوس ویلیامز سیاه پوست 55 ساله، که 21 سال پیش به اتهام قتل یک روزنامه نگار زن به نام لیشا گایل 42 ساله، دستگیر شده بود، به رغم نگرانی از وجود نقص در پرونده و اعلام بی گناهی، با تزریق ماده سمی در زندانی در شهر بون تیر در ایالت میزوری اعدام شد.

این مرد متهم بود که در سال 1998، لیشا گایل را با 43 ضربه چاقو در جریان آنچه که به نظر سرقت اشتباهی بوده، به قتل رسانده است. اتهامی که وی همواره آن را رد کرد اما در نهایت در سال 2003 گناهکار شناخته شد و روز گذشته آخرین درخواست تجدیدنظرش برای ممانعت از اجرای حکم اعدام، توسط مایک پارسون فرماندار میزوری و بالاترین دادگاه ایالتی رد شد.

دیوان عالی آمریکا نیز به عنوان آخرین نهادی که می توانست حکم اعدام ویلیامز را تغییر دهد، روز گذشته از مداخله در پرونده خودداری کرد.    

دفتر وسلی بل که مسئول تحقیقات اصلی در این پرونده بوده، به دلیل نگرانی های مربوط به دادرسی اصلی خواستار توقف اجرای حکم شده بود.

بل در بیانیه‌ای پیش از اجرای حکم گفته بود حتی کسانی هم که مخالف حکم اعدام هستند، زمانی که درباره متهم در هر پرونده ای تردید وجود داشته باشد، مجازات غیر قابل برگشت اعدام نباید در نظر گرفته شود.

وی در اسناد دادگاه، موضوع اطمینان پذیر بودن دو شاهد اصلی دادگاه را مورد پرسش قرار داد و نتیجه گرفت که دادستان ها با نادرستی اعضای سیاه پوست هیئت منصفه را به دلیل نژادشان کنار گذاشتند. همچنین مدارک جدید حاکی از آن است که در آزمایش های جدید هیچ ردی از دی ان ای ویلیامز بر روی چاقوی قاتل دیده نشده است.

علاوه بر این، آزمایش ها دیگری نشان داد که دی ان ای دیده شده بر روی چاقو متعلق به دادستان و بازجویی است که بر روی پرونده کار می کرده و چاقو را بدون پوشیدن دستکش به دست گرفته است.

وجود این علایم بر روی چاقو، دادستان ها و وکلای ویلیامز را در ماه اوت به این توافق رساند که مجازات وی به حبس ابد تبدیل شود. خانواده مقتول نیز از این توافق حمایت کردند اما دادستان کل میزوری و دیوان عالی آمریکا توافق حاصل شده در این پرونده را مسدود کردند.

اما یک قاضی ایالتی در ماه جاری، حکم اعدام ویلیامز را تایید و اعلام کرد نبود مدارک کافی درباره چاقو، دلیلی بر بیگناهی او نیست. دادگاه عالی میزوری نیز روز گذشته این حکم را تایید کرد. فرماندار جمهوری خواه میزوری نیز درخواست عفو او را در روز اعدام رد کرده بود.

در حال حاضر مجازات اعدام در 23 ایالت آمریکا منسوخ شده است.

مرگ یک سیاهپوست دیگر در حین بازداشت توسط پلیس آمریکا

 

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir