04 مهر 1403
7

سفیر ایران در ایتالیا در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های این کشور تاکید کرد: براساس اصول مسلم حقوق بین‌الملل حق دفاع مشروع در برابر اقدام رژیم اسرائیل در نقض حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را محفوظ می‌دانیم‌.

سفیر ایران: حق دفاع علیه اقدامات اسرائیل را محفوظ می‌دانیم
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محمد رضا صبوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آجی ایتالیا با اشاره به این که رژیم صهیونیستی به هیچ اصول اخلاقی پایبند نبوده اعلام کرد: براساس اصول مسلم حقوق بین‌الملل حق دفاع مشروع در برابر اقدام رژیم اسرائیل در نقض حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را محفوظ می‌دانیم‌.

سفیر ایران در پاسخ به سوالی در مورد انفجار پیجرها در لبنان و ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران گفت: اگرچه روش‌های ترور رژیم صهیونیستی در این اتفاقات متفاوت است اما نکته مهم این است که رهبران این رژیم به هیچ اصول اخلاقی و انسانی پایبند نبوده و نیستند. برای آنها مردم عادی و نظامی فرقی نمی‌کنند. اینکه آمریکا و ناتو از تکنولوژی بالایی برخوردارند و صاحب فناوری‌های پیچیده هستند شکی نیست، اما این که این رژیم سفاک و جانی را حمایت همه جانبه می‌کنند جای سئوال است.  به شکست‌های این رژیم در طول یکسال گذشته نیز باید توجه کرد. به چه اهدافی رسیده است جز این که چهره واقعی و خوی درندگی خود را بیش از پیش به جهانیان نشان داده است. اخیرا یکی از مقامات رژیم اسرائیل از شکست تاریخی این رژیم در جبهه شمالی لبنان سخن گفته بود.

صبوری در پاسخ به سوالی در مورد پاسخ ایران و حزب الله به جنایات ناتمام صهیونیست‌ها با تاکید بر اینکه پاسخ ما مبتنی بر زمان و مکان دقیق خود خواهد بود، افزود: از ابتدا تاکید کردیم که پاسخ ما قاطع، سنجیده، هوشمندانه و مبتنی بر مکان و زمان دقیق خود خواهد بود. اکنون صحبت از زمان و مکان مشخص برای پاسخ نمی‌کنیم و در دام رژیم جنایتکار اسرائیل برای گسترش جنگ نمی‌افتیم. ما براساس اصول مسلم حقوق بین‌الملل حق دفاع مشروع در برابر اقدام رژیم اسرائیل در نقض حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را محفوظ می‌دانیم‌. ما بارها به کشورهای غربی حامی رژیم و سازمان ملل فرصت دادیم، متاسفانه شاهد بودیم که غرب باز هم این فرصت را که ما برای آن فراهم کرده بودیم از دست داد.

دیپلمات کشورمان با بیان اینکه ایران خود را یک عضو مسئولیت پذیر و متعهد نظام بین‌الملل می‌داند، ادامه داد: حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای و جلوگیری از شکل گیری یک جنگ تمام عیار منطقه‌ای از ابتدای بحران، خواست اصلی جمهوری اسلامی ایران بود. این در حالی است که رژیم اسرائیل با اتکا به سیاست سکوت و حمایت آشکار و پنهان متحدانش دقیقا در مسیر مقابل گام برمی‌دارد و خطوط قرمز کشورهای منطقه و حتی اصول اولیه حقوق بین الملل را رد می‌کند. خط مشی اصولی جمهوری اسلامی ایران ناشی از ضعف و ناتوانی نیست، بلکه برآمده از این واقعیت است که ایران خود را یک عضو مسئولیت پذیر و متعهد نظام بین الملل می‌داند. با این حال تاکید داشته و داریم که ما برای هر سناریویی آماده هستیم.

سفیر ایران در پاسخ به سوالی در مورد اینکه در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار، سرنوشت نیروهای حافظ صلح یونیفیل که در مرز مستقر هستند و در میان آن‌ها سربازان ایتالیایی نیز حضور دارند، چه خواهد بود؟، گفت: پاسخ سوال شما را نه من بلکه مقامات ذی صلاح سازمان ملل و ایتالیا بایستی بدهند‌. یونیفل به عنوان یک نیروی نظامی تحت امر سازمان ملل در راستای اجرای یک دستور کار مشخص در یک زمان و مکان خاص طراحی و ایجاد شده است. طبیعی است در صورت گسترش بحران همه در خطر خواهند بود.

صبوری در مورد سیاست خارجی دولت جدید ایران گفت: خط مشی دولت جدید در رابطه با غرب و تحولات منطقه‌ای بارها از سوی رئیس جمهور و وزیر خارجه جدید بیان شده و کاملا بر همگان روشن است. دولت جدید خواهان بهبود مناسبات با غرب براساس احترام و درک متقابل از منافع طرفین است. اما مسیر دیپلماسی یک مسیر دو سویه است. اگر ما گامی‌به جلو برمیداریم انتظار داریم طرف مقابل هم رویکرد سازنده داشته باشد. تردیدی نیست که برخی خواهان دامن زدن به آتش تنش‌های کنونی برای ایجاد خلل در مناسبات ایران و غرب هستند. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران تاکنون صدق کلام خود را به عنوان یک دولت متعهد بین المللی اثبات کرده‌ایم. اکنون نوبت غرب است که بایستی جلوی تلاش‌های کارشکنانه دیگران را بگیرد. ما حتی با رفتار مسئولانه خود در تلاش برای حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای، منافع غرب را هم به هزینه خود حفظ کرده ایم. آیا وقت آن نشده که غرب هم حداقل در راستای منافع خودش گامی‌برای مهار متحد قانون شکن خود بردارد؟

سفیر ایران با تاکید بر اینکه حزب الله و گروه‌های مقاومت بر اساس سیاست‌های خود تصمیم میگیرند، ادامه داد: حزب الله و گروه‌های مقاومت واقعیتهای موجود هستند که بر اساس سیاست‌های خود تصمیم میگیرند. این انتظار درستی نیست که ایران و گروههای مقاومت باید برای جلوگیری از گسترش تنش خویشتنداری کنند. واقعا دنیا نمی‌بیند که چه کسی جنایت می‌کند و منطقه را به سمت جنگ پیش میبرد؟ اگر کشورهای غربی توان و فهم این همه جنایات را ندارند، این مشکل آنها است و طبعا باید پاسخگو باشند.

دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه نقش واتیکان در مورد پرونده فلسطین چیست؟ گفت: جناب پاپ و مجموعه واتیکان مواضع بسیار مترقیانه ای داشته اند. مشکل اینجاست که قاتلین مردم فلسطین و لبنان هیچ ارزشی برای پیامها و گفته‌های پاپ قائل نیستند.

صبوری با رد ادعاهای بی اساس جدید در مورد ارسال سلاح‌های ایرانی به روسیه افزود: این ادعا در ادامه اتهامات بی اساس قبل مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه صورت می‌گیرد که این هم به مانند قبل بدون هرگونه سند و شاهدی در راستای اجرای سیاست فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران است. ما با روسیه روابط دوستانه و همکاری‌های وسیع اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی داریم. ما دارای برخی توافقات نظامی‌با روسیه هستیم اما در چارچوب مواضع اصولی خود هیچ موشکی به روسیه نداده‌ایم. برقراری روابط و مناسبات با کشورها احساسی نیست بلکه بر اساس حفظ منافع ملی است. کمااینکه ما براساس اصول حقوق بین‌الملل بر حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرده و خواهان حل و فصل مسالمت آمیز این بحران هستیم و حتی هیچ یک از جمهوری‌های خودخوانده را به رسمیت نشناخته‌ایم.

سفیر ایران در پاسخ به تاثیر نتایج انتخابات ریاست جمهوری در روابط ایران و آمریکا، گفت: برای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خواه و دموکرات فرقی نداشته و یکی بر دیگری ترجیح و برتری ندارد. مهم برای ما احترام دولت‌های آمریکایی به حقوق ملت ایران است. ما درهای مذاکره با آمریکا را نبسته ایم و براساس اصل احترام متقابل آماده ادامه مذاکرات هستیم. فراموش نکنیم که این آمریکا بود که یکجانبه از برجام خارج شد. آن زمان که جنگ اوکراین نبود و روسیه الان هم روسیه سابق نبود.

صبوری با اشاره به روابط دیرینه ایران و ایتالیا گفت: روابط ایران و ایتالیا برخوردار از یک پیشینه 160 ساله است، رابطه ای مبتنی بر جایگاه فرهنگی و تمدنی ایران و ایتالیا در جهان، اقتصادهای مکمل و نگاه مثبت مردم دو کشور به یکدیگر. دولت جدید ایران در چارچوب سیاست خود در بهبود مناسبات با اروپا با تکیه بر سرمایه‌هایی که به آنها اشاره کردم، آماده گسترش روابط تهران- رم است. این اراده در مقامات جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و امیدوارم در جاده دو سویه دیپلماسی، شاهد شکل گیری همین اراده و خواست در مقامات ایتالیایی باشیم. در همین چارچوب آماده تبادل هیات های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بین طرفین هستیم.

صبوری: با تحقق پاسخ ایران بحران‌های اسرائیل تشدید می‌شود
دیدار عراقچی و وزیر خارجه ایتالیا
ایتالیا: ایران بر حق خود برای پاسخ به اسرائیل تاکید دارد

انتهای پیام/

منبع:

https://hirna.ir