04 مهر 1403
3

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با بیان اینکه تمایل بیشتری از سوی ایران برای تعامل با آژانس احساس کرده است، ابراز امیدواری کرد که ماه اکتبر به تهران سفر کند.

گروسی: امیدوارم در ماه اکتبر به تهران سفر کنم
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با "رویترز" بیان کرد که او تمایل بیشتری از سوی مقامات ایرانی برای تعامل بیشتر با آژانس پس از مذاکرات در نیویورک احساس کرده و امیدوار است در ماه اکتبر به تهران سفر کند.

گروسی پس از دیدار با عراقچی در این مصاحبه گفت: آنچه من می‌بینم ابراز تمایل برای تعامل مجدد با ما به‌شیوه‌ای معنادارتر است.

وی گفت که می‌خواهد در بازگرداندن سریع بحث‌های فنی مناسب با ایران پیشرفت واقعی داشته باشد و قصد دارد در ماه اکتبر برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران مسعود پزشکیان به تهران سفر کند.

گروسی افزود: قطعاً باید اکنون خرسند باشیم چرا که قرار نیست از صفر شروع کنیم، ما روندی نسبتاً طولانی را طی کرده‌ایم که در آن پاسخی به برخی سؤالاتمان داده نشده است.

وی ادامه داد: ما همچنین باید با آنها تنظیم کنیم که چگونه این دوره را پشت‌سر بگذاریم، جایی که آن‌ها منتظرند ببینند در ایالات متحده، چه اتفاقی می‌افتد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه آبشارهای موجود در تأسیسات هسته‌ای "فردو" غیرفعال هستند، مدعی شد: ایران سرعت خود را بدون شتاب زیاد حفظ کرده است، اما همچنان ادامه دارد.

گروسی در این مصاحبه در مورد چشم‌انداز احیای مذاکرات هسته‌ای گفت: کار مقدماتی باید از هم‌اکنون آغاز شود، به‌ویژه برای اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شفافیت لازم را در مورد فعالیت‌های ایران به دست آورد.

وی با ابراز اینکه نقش فعال‌تری را برای آژانس پیش‌بینی کرده است، گفت: من فکر می‌کنم نیاز داریم که به‌روش دیگری به نتیجه برسیم، زیرا روش قدیمی به‌سادگی دیگر امکان‌پذیر نیست.

در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل عراقچی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یکدیگر دیدار کردند.

عراقچی پیشتر در گفتگویی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: این مذاکرات هیچ‌وقت قطع نشد و در دوران دولت گذشته هم این مذاکرات ادامه داشت و وزیر شهید هم مذاکره می‌کردند. اکنون گفتگوهایی که با کشورهای اروپایی و بقیه اعضای برجام داریم این است که در شرایط جدید چگونه می‌توان بحث مذاکرات را احیا کرد و به چه ترتیبی باید پیش رود تا به اهداف خودش برسد.

وی اضافه کرد: در برجام یک فرمولی استوار است و آن اعتمادسازی نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و از سوی دیگر رفع تحریم‌ها  از سوی طرف مقابل است. ما دنبال این هستیم که این فرمول را به‌شکل عزتمندانه احیا کنیم همان طوری که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است و  فرمودند که امکان رفع تحریم‌ها با ابزار شرافتمندانه باید باشد.

عراقچی همچنین اظهار داشت: یک تاریخی هم مقابل ما وجود دارد و بحث پایان قطعنامه 2231 است و این یک پنجره‌ای را برای ما باز می‌کند که باید از آن استفاده کرد. ما البته در این مذاکرات منافع ایران و مردم را دنبال می‌کنیم ولی با حفظ عزت.

گروسی: برقراری ارتباط مجدد با عراقچی مهم است
گروسی پس از دیدار با اسلامی: به‌زودی به تهران سفر خواهم کرد

انتهای پیام/+

منبع:

https://hirna.ir