04 مهر 1403
1

۵ نماینده مجلس در مخالفت با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس به دلیل انتصاب به سمت معاون توسعه روستایی رئیس جمهور سخنرانی کردند.

مخالفان استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس چه گفتند؟ /تنزل جایگاه است/فردی خوشنام و متخصص برای مجلس است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس، تقاضای استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس به دلیل انتصاب به عنوان معاون توسعه روستایی رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفت. که بعد از توضیحات حسین زاده، ۵ نماینده در مخالفت با این موضوع به اظهار نظر پرداختند.

بنابر روایت ایسنا، مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف این استعفا در اظهاراتی با اشاره به صحبت‌های حسین‌زاده در بیان دلایل استعفای خود گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که مجلس را سکویی برای رفتن به جایگاه دیگر قرار ندهید؛ گرچه خود آقای حسین‌زاده متقاضی رفتن از مجلس نبودند و آقای رئیس جمهور ایشان را انتخاب کردند اما تعداد افرادی که از مجلس برای دولت در این دوره رفتند غیرمتعارف است و من فکر می‌کنم که شاید عدم توجه به شأنیت مجلس و نمایندگی مردم دلیل آن باشد.

وی تاکید کرد: جایگاه و شأنیت یک نماینده که افتخار وکالت ملت را بر عهده دارد بسیار جایگاه مهمی است؛ سایرین منصوب هستند اما نماینده، منتخب ملت است و اگر قرار باشد بار امانتی که ملت بر دوش ما گذاشته‌اند برای سمت‌های دیگر که فرد مورد نظر و مناسب نیز در بیرون از مجلس برای این جایگاه‌ها کم نیست، زمین بگذاریم، شاید جسارت به شأن ملت باشد؛ مردم با رای به نمایندگان مجلس ضمانتی ۴ ساله به او داده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورت استعفای آقای حسین‌زاده،حق مردم نجیب و شریف نقده و اشنویه که به او داده‌اند، یقیناً تضیع خواهد شد.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز در اظهاراتی به عنوان مخالف استعفای عبدالکریم حسین‌زاده با تاکید بر اینکه یکی از دلایل مخالفت من با استعفای او توانمندی او در حوزه عمران است و من او را انسان کار بلد متخصص و کاردان می‌دانم و نگران هستم، گفت:  آقای حسین‌زاده در صورت استعفا چهارمین نماینده‌ای است که از مجلس خارج شده است و ما او را از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: بر اساس اصل ۶۳ قانون اساسی نمایندگان برای ۴ سال از سوی موکلین خود انتخاب می‌شود؛ در صورت استعفای آقای حسین‌زاده چه بخواهیم چه نخواهیم حوزه انتخابیه ایشان بدون نماینده خواهد بود و این موضوع موجب وارد شدن آسیب به این حوزه انتخابیه خواهد شد. اگر قرار است نماینده در میانه راه نمایندگی مسیر دیگری را انتخاب کند خب از ابتدا می‌تواند وارد نشود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: من به توانمندی آقای حسین‌زاده اعتماد دارم و معتقدم که ایشان در قوه مقننه به ویژه در حوزه مسائل عمرانی و شهرسازی فرد دارای تخصصی است که نسبت به مسائل اشراف دارد و می‌تواند مثمر ثمر باشد.

مصطفی پور دهقان نماینده اردکان در مجلس به عنوان سومین مخالف استعفای عبدالکریم حسین‌زاده یا بیان اینکه «اگر ما مخالفتی داریم باید مراقبت کنیم که این مخالفت‌ها به سمت مسائل شخصی نرود»، تاکید کرد: من به آقای حسین‌زاده نیز گفتم که با اینکه جنابعالی به عنوان یک فرد فنی و متخصص و توانمند مجلس را ترک کنید مخالف هستم؛ اما به هر حال آقای رئیس جمهور تصمیم گرفته است و ما در روز نخست نیز به ایشان تعهد دادیم که با او همراه باشیم.

وی افزود: امروز مردم روستاها از فقر، محرومیت و تبعیض در توزیع اعتبارات رنج می‌برند. آقای حسین‌زاده باید تعهد بدهد که اگر مجلس با او برای استعفا و خدمت در دولت همراه بود، مشکلات مناطق روستایی را برطرف نماید. الان بسیاری از روستاهای محروم به لحاظ قانونی معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های مالیاتی ۲۰ ساله برای واحدهای صنعتی اعمال می‌کنند تا این واحدها در آن روستاها مستقر شوند و روستاها از مواهب آنها بهره‌مند شوند؛ این قانون نیاز به آن دارد که اگر آقای حسین‌زاده می‌خواهد لباس رفع محرومیت بر تن مناطق محروم کند، اینگونه نباشد که مالیات‌های آنها را معاف و از مواهب آنها استفاده کنند اما اشتغال زایی آنها از دل مناطق نباشد.

این نماینده مجلس گفت: من با رفتن آقای حسین‌زاده به سمت دولت مخالف هستم اما به احترام آقای دکتر پزشکیان، همراه و همدل هستیم و امیدواریم آنچه که خیر است اتفاق بیفتد.

احمد مرادی نماینده  بندرعباس  نیز در اظهاراتی در مخالفت با استعفای عبدالکریمی حسین‌زاده اظهار کرد: همه تایید می‌کنیم که آقای حسین‌زاده از انسان‌های خوشنام فعال و مورد وثوق مردم است و مخالفت من و سایر همکاران شاید بنا به این دلیل است که ما در مجلس شورای اسلامی از چنین شخصیت جوان با انگیزه و پر انرژی و مردم دار محروم نشویم. اگرچه واقفیم مسئولیتی که در دستگاه‌های اجرایی و مناطق محروم وجود دارد و می‌تواند مرجع خیراتی برای مردم باشد اما به طور قطع مطمئنیم جایگاه ایشان در مجلس به مراتب بالاتر است.

وی گفت: اگرچه معتقدیم که رئیس جمهور باید از تمام ظرفیت‌های ممکن کشور استفاده کند؛ جوانان خوش استعداد و افراد تحصیل کرده و کسانی که انگیزه خدمت دارند، هستند که امیدوارند جایگاهی در دولت داشته باشند. اگر می‌خواهیم به عدالت نزدیک شویم و عدالت را پیاده کنیم حتماً باید از همه ظرفیت‌های ممکن کشور استفاده کنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر مشیت الهی و اقتضای امور این شد که آقای حسین‌زاده در جایگاه معاون رئیس جمهور در امور مناطق محروم قرار بگیرد خواهش ما این است که ایشان همه مردم و همه روستاها را ببینند و با حضور خود مرجع خیرات برای کشور باشد.

هادی قوامی نماینده اسفراین در مجلس در مخالفت با استعفای نماینده اشنویه و نقده با بیان اینکه «جایگاه نماینده همتراز با وزیر است اما معاون رئیس جمهور در هیئت وزیران حق رای ندارد»، اظهار کرد: اگر ما با استعفای آقای حسین‌زاده موافقت کنیم شأن او را تنزل داده‌ایم. ما از آقای رئیس جمهور انتظار داریم که اولاً جایگاه روستاها و مناطق محروم را ارتقا دهد تا این جایگاه در هیئت وزیران دارای رای باشد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای احکام برنامه هفتم توسعه در حوزه توسعه روستا گفت: امروز امکانات زیادی اعم از آب و برق به روستاها برده شده اما تولید در روستاها همچنان متولی مشخصی ندارد.

۲۷۲۱۸


https://hirna.ir