04 مهر 1403
3

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: حرفی که پزشکیان در مورد ابطه ایران و روسیه در جنگ اوکراین گفته، درست است. روسیه کشور بزرگی است که زمانی ابرقدرت بوده و امروز در رده قدرت‌های برتر هسته‌ای نظام جهانی است، لذا این کشور نیازی به کمک جمهوری اسلامی ایران ندارد. بنابراین حرف رییس جمهور حرف درستی بوده است.

بروجردی: ایران مخالف مذاکره نیست اما آمریکا باید زمینه آن را فراهم کند /FATF از هفت خان رستم رد شده است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اعلام آمادگی برای مذاکره، سیگنالی است که طی روزهای اخیر که رئیس جمهوری و تیم دیپلماسی دولت در نیویورک حضور دارند چندین بار به اروپایی ها و آمریکایی ها ارسال شده است، روز گذشته ظریف و البته رئیس جمهور نیز این آمادگی را بار دیگر مورد تاکید قرار دادند.

اما آیا نیویورک نقطه آغازی برای کلید خوردن مذاکرات رفع تحریم خواهد بود؟ علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی که با خبرگزاری خبرآنلاین دارد سیاست ایران برای مذاکره را رد نمی‌کند ولی برای آن اما و اگر می‌گذارد، اما و اگری که باید از سوی طرف غربی به ویژه آمریکا رعایت شود.

بروجردی عطف به بدعهدی آمریکا در برجام تاکید می‌کند اگر قرار است مذاکره‌ای صورت بگیرد این مذاکره باید در چارچوب خاصی صورت بگیرد.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

***

*آقای بروجردی! ایران برای مذاکره اعلام آمادگی کرده، با توجه به اینکه رفع تحریم ها از جمله وعده های اصلی پزشکیان در انتخابات بود، تا چه اندازه احتمال می‌دهید که مذاکرات رفع تحریم و مذاکرات برجام در سفر پزشکیان به نیویورک کلید زده شود؟

نکته قابل توجه این است که آنها باید قواعد بازی را رعایت کنند، چراکه برجام براساس اصولی شکل گرفت و در دوران ترامپ این اصول خدشه‌دار شدند و آنها بازی را بهم زدند و اقداماتی انجام دادند که طبیعتاً این جاده نمی‌توانست یک طرفه باشد.

در حقیقت برجام دو طرفه است، توافق دو طرفه بوده و روح حاکم بر آن رفع تحریم‌ها بود که با توجه به اینکه آنها نقض کردند، طبیعتاً امروز ما موجود زنده‌ای به نام برجام را اصلاً نمی‌بینیم که موجودیت داشته باشد. اگر آنها راه خطایی که پیش گرفتند، بهم زدند و تحریم‌های زیادی را بر ما تحمیل کردند، را بردارند، شاید زمینه برای اینکه نقشه راه جدید در این مورد ترسیم شود.

روسیه به کمک ایران نیاز ندارد

*اینکه رئیس جمهور و البته تیم دیپلماسی چندین نوبت اعلام کرده اند ایران در جنگ اوکراین به روسیه کمک نکرده و حامی این جنگ نیستند، تا چه اندازه می‌تواند پالس مثبت برای شروع مذاکرات، ارزیابی شود؟ با توجه به اینکه سایه این جنگ بر احیای برجام وجود داشت.

سیاست ما این نیست که در درگیری‌ها آتش افروز معرکه باشیم، لذا حرفی که پزشکیان گفته درست است. روسیه کشور بزرگی است که زمانی ابرقدرت بوده و امروز در رده قدرت‌های برتر هسته‌ای نظام جهانی است، لذا این کشور نیازی به کمک جمهوری اسلامی ایران ندارد.

بنابراین حرف رییس جمهور حرف درستی بوده است. البته امیدواریم روزی این درگیری تحمیل شده توسط غرب به منطقه و به اوکراین پایان پیدا کند.

آمریکا صورتحساب بهم ریختگی برجام را نوشت

*انتخابات آمریکا می‌تواند عاملی برای خودداری غرب از شروع مذاکرات، در این مقطع زمانی باشد؟

با توجه به اینکه عملاً صورتحساب بهم ریختگی حاکم بر فعالیت‌های هسته‌ای و برجام را آمریکا نوشته است. لذا آنها باید به نوعی جبران کنند.در این شرایط وقتی آنها یک جاده دو طرفه را براساس منافع نامشروع خودشان تعریف می‌کنند، این تعریف توافقی نبوده بلکه یک طرفه بوده و ما هم راه خودمان را با جدیت ادامه خواهیم داد مگر اینکه آنها با رفع تحریم‌ها زمینه‌ای را آماده کنند که بشود در مورد زمینه مطرح شده، فکر کرد.

بروجردی: ایران مخالف مذاکره نیست اما آمریکا باید زمینه آن را فراهم کند /FATF از هفت خان رستم رد شده است

هیچ وقت مخالف مذاکره نبودیم

*البته در حال حاضر در نتیجه حمله اسرائیل به لبنان فضای منطقه به  نحوی متشنج شده، در این شرایط از سرگیری مذاکرات را تا چه اندازه محتمل می‌دانید؟

در هر صورت آمریکا باید اشتباه خود را جبران کند. ما هیچ وقت مخالف مذاکره نبودیم، منتها مذاکره باید در چارچوب تعریف شده‌ای صورت بگیرد که فعلاً آن چارچوب وجود ندارد.

*آقای بروجردی! با توجه به فضایی که در مورد FATF صورت گرفته و رییس جمهور اعلام کرد که در این مورد نامه‌نگاری کرده، تا چه اندازه احتمال می‌دهید که در قضیه FATF مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنار دولت قرار بگیرد و تصویب شود؟

مجمع باید در این مورد تصمیم بگیرد.

*پیش بینی می کنید آقای پزشکیان در تصویب FATF راه سختی پیش‌رو داشته باشد؟

با توجه به اینکه ۷ خان رستم را رد شده و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته، مجمع باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

*پیش‌بینی شما از همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام با دولت پزشکیان در این قضیه به چه صورت است؟

در هر صورت ما به مصوبات مجمع احترام می‌گذاریم و باید ببینیم و منتظر باشیم.

۲۷۲۱۱


https://hirna.ir