04 مهر 1403
1

معاون راهبردی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در رابطه با تلاش ایران برای دخالت در انتخابات آمریکا گفت: «ایران هیچ علاقه‌ای به انتخابات آمریکا ندارد. مشخصا ما آن را تماشا می‌کنیم اما هیچ علاقه‌ای به تغییر نتیجه آن نداریم. ما منتظر انتخابات مردم آمریکا می‌مانیم و مطابق با آن گام برمی‌داریم.»

شرط ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا از زبان ظریف /دولت پزشکیان هیچ موشک و پهپادی به روسیه نداده /ایران هیچ علاقه‌ای ب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «محمدجواد ظریف» معاون راهبردی رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی که روز سه‌شنبه توسط «ام اس ان بی سی» منتشر شده تاکید کرد که واشنگتن برای مذاکره مستقیم با ایران باید توافق هسته‌ای را احیا کند و از تحریم‌های خود بازگردد.

بنا به روایت ایسنا، ظریف در این گفت‌وگو با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه در تهران عنوان کرد: «این به وضوح اقدامی تروریستی بود و نقض کامل استقلال و تمامیت ارضی ما محسوب می‌شود. جامعه بین‌المللی از ما خواسته از خود خویشتن‌داری نشان بدهیم تا جنگ غزه بتواند به پایان برسد اما متاسفانه این وعده محقق نشده است. ما حق خود در پاسخ‌دهی در زمان و به شیوه دلخواه را حفظ خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که ایران احتمال تلافی‌جویی را تکذیب نمی‌کند، گفت: « نه. ما گفته‌ایم که به شیوه خود به این مسئله پاسخ خواهیم داد.»

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا حماس نیز مقصر عدم حصول آتش‌بس در غزه است یا نه، گفت: «حماس و فلسطینی‌ها در صورت آمادگی اسرائیل برای توقف ستیزه‌جویی‌های خود علیه غزه، آماده توقف جنگ هستند.»

وی در پاسخ به اینکه آیا حماس نمی‌توانست با آزاد کردن گروگان‌ها به این جنگ خاتمه دهد، اظهار کرد: «هر دو طرف زندانی‌هایی دارند و بهترین روش آزاد کردن تمامی زندانیان است.»

معاون راهبردی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا ایران در جریان عملیات طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر قرار داشت، گفت: « من آن زمان در داخل دولت نبودم اما تا جایی که من می‌دانم، ایران هیچ‌گونه اطلاعی از عملیات حماس نداشت.»

این مقام ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا ایران به مذاکره مستقیم با آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای خواهد پرداخت، بیان کرد: «این ایران نبود که توافق هسته‌ای را ترک کرد. این ایران نبود که تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را نقض کرد. آمریکا اگر می‌خواهد به برجام بازگردد، باید این کار را انجام دهد و سپس فرصت‌های زیادی برای مذاکره برای مسائل مرتبط با منافع مشترک در اختیار خواهد بود.»

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه ایران مواد هسته‌ای لازم برای ساخت بمب هسته‌ای در طی یک الی دو هفته را دراختیار دارد، گفت: «آن‌ها (آمریکایی‌ها) فقط باید خودشان را سرزنش کنند. ایران گفته است که به دنبال توسعه سلاح هسته‌ای نیست اما اگر آمریکا نگران میزان اورانیوم در اختیار ایران است، می‌تواند با بازگشت از اعتیاد خود به تحریم‌ها این مسئله را جبران کند. این تحریم‌ها تنها به مردم عادی ایران لطمه زده است. ما نمی‌توانیم بدون هیچ کاری سرجای‌مان بنشینیم و بگذاریم که آمریکا اقتصادمان را نابود کند.»

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا مسائلی همچون تحریم‌ها و محدودیت توسعه هسته‌ای نباید مورد مذاکره قرار بگیرند، تصریح کرد: «ما همین حالا نیز یک متن مذاکره شده داریم. نیازی نیست که بر سر توافقی که پیش‌تر بر سر آن مذاکره شده، مذاکره انجام دهیم. شما یک اسب را دومرتبه نمی‌خرید. ما این اسب را خریداری کرده‌ایم و بهایش را داده‌ایم. حال این آمریکا است که باید اسب را به ما برساند.»

معاون راهبردی رئیس‌جمهور در رابطه با اتهامات کمک ایران به روسیه در جنگ با اوکراین گفت: «آمریکا و اروپایی‌ها کارهای زیادی کرده‌اند که مورد نگرانی ایران است. دولت دکتر پزشکیان از زمان به روی کار آمدن هیچ موشکی به روسیه نداده است. ایران هرگز به روسیه موشک بالستیک نداده است.»

ظریف در ادامه تاکید داشت از زمان به روی کار آمدن دولت پزشکیان هیچ پهپادی به روسیه ارائه نشده است.

وی در پاسخ به این سوال به با توجه به حادثه پیش آمده برای پیجرهای لبنانی، آیا ایران نیز نگران وسایل ارتباطی خود است، بیان کرد: «اسرائیل کسب‌وکار الکترونیک جهانی را برای همه و نه فقط برای ایران ناامن کرده است. این ضربه‌ای بزرگ به ایمنی کسب‌وکار در سرتاسر جهان محسوب می‌شود.»

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا حادثه برای وسایل ارتباطی ضربه‌ای برای ارتش ایران محسوب می‌شود، اظهار کرد: «نه... ارتش ما قدرت تشخیص چنین چیزهایی را دارد.»

معاون راهبردی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در رابطه با تلاش ایران برای دخالت در انتخابات آمریکا گفت: «ایران هیچ علاقه‌ای به انتخابات آمریکا ندارد. مشخصا ما آن را تماشا می‌کنیم اما هیچ علاقه‌ای به تغییر نتیجه آن نداریم. ما منتظر انتخابات مردم آمریکا می‌مانیم و مطابق با آن گام برمی‌داریم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا هک شدن کمپین‌های انتخاباتی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کار ایران نبوده است، شفاف‌سازی کرد: «دولت و سازمان‌های دولتی ایران هیچ کسی را هک نکرده‌اند. کسانی که تحت نظر ما هستند نیز این کار را نکرده‌اند. هکرهایی در خود آمریکا وجود دارد. هکرهایی در خاورمیانه هستند. همه جا هکر وجود دارد. ما خود قربانی هک هستیم. حملاتی علیه کسب‌وکارها و سایت‌های دولتی‌مان انجام گرفته است. ما نباید دولت ایران را متهم کنیم بلکه باید به این مسئله که مشکلی جهانی است رسیدگی کنیم.»

ظریف گفت: «ما به ترور کسی نمی‌پردازیم اما آن‌ها سپهبد سلیمانی که یک فرمانده ارشد ایرانی است را ترور کرده‌اند. این اتقاق در خاکی دیگر رخ داده، استقلال عراق را و همچنین قوانین بین‌الملل را نقض کرده و آن‌ها به این مسئله افتخار می‌کنند.»

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا این توجیهی برای ترور فرماندهان دخیل در این عملیات بوده است، اظهار کرد: « هر اقدامی تبعاتی دارد. ما اقدامی علیه آن‌ها انجام نداده‌ایم. ما گفته‌ایم که اقدامات قانونی علیه آن‌ها انجام می‌دهیم.»

این مقام ارشد کشورمان در رابطه با آینده ایران گفت: «رئیس‌جمهور پزشکیان بر پایه همدلی ملی پا پیش گذاشت. ما باور داریم که هر ایرانی - چه کسانی که به وی رای داده و چه کسانی که به او رای ندادند - در آینده ایران سهیم است.»

2727


https://hirna.ir